Jag har några frågor...
Har en klätterhortensia som inte klipptes förra året ( vi flyttade hit då). den behövs tuktas. Vilken period är bäst?
Har en prakttry som sågades ner totalt när vi bytte syllar på huset förra vintern. Den växte fint men blommade inte i somras. den har långa långa grenar nu. ska den klippas alls?
Hur tar man sticklingar på prakttry?
Sen ska vi bygga ett uterum och ska därför ta bort min favoritrabatt med flera pioner. Vi bygger om till hösten men det kanske är bättre att försöka flytta pionerna redan nu?
har även ett litet magnoliaträd. När klipper man det? måste man? det är ganska litet och jag vill gärna ha det större.
KarinSKARA
18-03-2010, 11:45
klätterhortensia, är tålig och kan klippas när som du har tid.
prakttry, kan man klippa efter blomningen på högsommaren. Oftast brukar man bara glesa ur gamla grenar efter kanske 5-7 år. Sticklingar på vedartat brukan man som regel ta i Juli-Augusti men jag vet ej exakt bästa tiden för just try.
pioner, flyttas med fördel på hösten, men det går även på våren. Man bör vara noga med att försöka få den på samma djup som tidigare för bättre blomning och återhämtning.
magnoliaträd, hör till släktet man bör undvika att klippa helt och hållet. Man bör heller inte gräva för nära dem utan låta dem växa så ostört som möjligt.
Hej
Jag ska försöka svara på frågor .
1- Det alltid bästa tid beskärning under JAS period eller vårvinter , men de som gröna hela året ,man kan klippa dom under hela året men man ska undvika frost.
2- Du sågade ner så de behöver ta tid att bygga sig , plus du kan ge dom kompost under vår tiden .
Obs
på den här tiden kan du ta sticklingar från dom , 15 cm lång lite blad och du kan klippa bladen till hälften och ska klippa dom över knopp , den här knoppen hjälper mycket med rötter , du ska plantera dom i så jord eller lägga dom i vatten med värme under och plast påse som kan täcka dom . glömma inte att knoppen ska lägga under jord eller i vatten också du kan använda rötter harmoni .
3- Ni kan flytta pioner nu med stor klumpar jord och ger dom mycket vatten på grund att de förlorar många sug rötter under flyttning .
4- Som Jag sa från början princip som anpassa alla växter , men om du klipper den , den ska inte blir store.
H:Bassam
Nu ha inte jag testat, men har alltid fått lära mig att just klätterhortensia är en blödare som skall beskäras under JAS perioden.
Hej
Hej JAS är bra på beskärning på grund att saven är inte rör sig , så risken som kommer från ohyra och dåliga klimaten minska , så också vårvinter före grönskar komma . så jag garantera beskära under båda ( Jas eller vårvinter ) men det är bättre på Jas.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.