|
Vi har precis flyttat till hus med några äldre äppelträd. Dessa har inte gjorts något åt på många år och behöver lite öm omvårdnad då det finns gott om död ved och skavande grenar. Kan inte se några kräftangrepp däremot som väl är! Jag var just ute och tittade lite närmre på dem och kunde konstatera att någon varit på dem hellre än bra vid något tillfälle och har lämnat en hel del tappar som det gått röta i. Vissa grenar är avsågade så att de har dött helt, men jag funderar på vad som är bäst att göra med tapparna. Såga av dem på rätt ställe och se om trädet kan valla över eller lämna dem som de är? Men då kommer de ju bli mer röta, så det känns lite konstigt. Kollade i "Beskärningsboken" men hittade ingen info där. Jag älskar gamla äppelträd, har växt upp med en trädgård smockfull med äldre äppelträd, så det är kul att få några egna i trädgården
Jag hade nog försökt att såga av dem där man ska göra det så att vallningen sätts igång och förshoppningsvis fixar till det. Rötan kanske inte har gått så långt att det når vallningsstället?
Jag har inte någon utbildning inom detta, det är bara vad jag hade gjort.
Tänk på att den bästa tiden för beskärning egentligen är junder JAS....
Hej
Alla vet att vi inte kan beskära gammal träd på ett år , för att om vi beskära tjocka grenar på en gång, träd ska förlora balans mellan rötter och grönskar , så träd ska ansvar med många vatten gren , men varje år vi tar några tjocka gran ( stamma som över15cm tjock ), Obs Under beskärning ska man: 1- Ta bort skadade delar . 2- Ta bort någon gren från de som täta varandra. 3- Öppen mitten för att luft o solen kommer bra inne. 4- Ta bort gren som korsa andra . 5- Du kan korta gren.
H:Bassam
CITAT (Bassam @ 18-03-2010, 12:22)  Hej
Alla vet att vi inte kan beskära gammal träd på ett år , för att om vi beskära tjocka grenar på en gång, träd ska förlora balans mellan rötter och grönskar , så träd ska ansvar med många vatten gren , men varje år vi tar några tjocka gran ( stamma som över15cm tjock ), Obs Under beskärning ska man: 1- Ta bort skadade delar . 2- Ta bort någon gren från de som täta varandra. 3- Öppen mitten för att luft o solen kommer bra inne. 4- Ta bort gren som korsa andra . 5- Du kan korta gren.
H:Bassam Jag har bra koll på vad som behöver göras med träden, det jag är fundersam över är just de gamla tapparna, då jag inte behövt bekymra mig om sådant tidigare. CITAT (Peztis @ 18-03-2010, 11:50)  Jag hade nog försökt att såga av dem där man ska göra det så att vallningen sätts igång och förshoppningsvis fixar till det. Rötan kanske inte har gått så långt att det når vallningsstället?
Jag har inte någon utbildning inom detta, det är bara vad jag hade gjort.
Tänk på att den bästa tiden för beskärning egentligen är junder JAS.... Tittade lite till och på ett par ställen är det så illa, men många tappar är så pass långa att det inte gjort det. Bättre att låta träden vara än att såga som de har gjort.
Hej
Hej du ska borta dom snabb och bränna dom före Svampen sprider sig mera .H:Bassam
Aqvakul
19-03-2010, 18:18
Kapa tapparna så fort som möjligt!
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2010, 18:18)  Kapa tapparna så fort som möjligt! Tack för svar, då har jag fått bekräftat vad jag själv tyckte var rätt  Nu har snön smält så pass att jag inte behöver skotta mig fram heller!
Passa på när det är solsken, du ska ju inte göra det när det är för fuktigt i luften. Men det vet du kanske...
Hej
Du kan borta dom nu om du strukit sår området för att fukten inte ska komma på såren och ohyra attackera sår området.
Obs eller du kan täcka sår området på ymp balsam .
Jan af Lisö
22-03-2010, 13:11
Hi
Ta bort tapparna en torr dag under JAS-perioden, som är den säkraste beskäringstiden.
Och allt modernt kunskap säger att såren läcker bäst UTAN någon som helst behandling, dvs ingen balsam, inget vax eller andra konstigheter. Vassa och RENA beskäringsverktyg är viktigast, dvs desinfeceria innan och mellan alla träd så att ev. sjukdomar inte sprids vidare. Och se till att du lägger snitten rätt, dvs inte skadar de ev. grenkragar som kan ha bildats runt tapparnas infästningar i trädet.
Hej Hej det är bra om du skydda sår beskärning på grund att ohyra och sjukdom inte kan attackera dom även om finns mycket fukt. H:Bassam
CITAT (Jan af Lisö @ 22-03-2010, 13:11)  Och allt modernt kunskap säger att såren läcker bäst UTAN någon som helst behandling, dvs ingen balsam, inget vax eller andra konstigheter. Precis. Här kletas det inte på något, det är ju även ett bra sätt att kapsla in fukt och röta. Har kunnat inspektera träden ordentligt nu när snön bara går halvvägs till knäna och har hittat lite kräftangrepp på dem, så de får definitivt vänta till JAS. Ett av träden är minst sagt vildvuxet, skatbo är väl det bästa man kan beskriva det som, ett annat är raka motsatsen, men där växer något självsått träd (ska bort) precis bredvid. Med skicket på trädgården i övrigt (inget gjort alls de senaste 6 åren) så har jag att roa mig med ändå  Kan ge ett bra bidrag till byns majbrasa efter dagens rensande av döda, knäckta grenar i en gammal övervuxen häck av okänd art. Ska luckra och gödsla träden också, så hoppas jag de vill hänga med lite till, de ger helt klart karaktär till trädgården.
Vad man gör med tappar är inte självklart, men jag håller med om att det är JAS som gäller om man över huvud taget ska ta bort dem.
Det finns många olika situationer som påverkar om tappar görs bäst i att tas bort eller inte (av estetiska skäl är det ju alltid bäst att ta bort dem, men när det handlar om trädens bästa): - är kambiet levande kring tappen? Bara då finns chans till övervallning. Om det inte är levande intill kan det vara bättre att låta tappen vara och ge rötsvampar längre ingång till levande ved - har trädet god tillväxt? innan man fått igång den genom markförbättring är det inte bra att lägga stora snitt - finns grenkrage som "plutar" ut runt om grenen är det bäst att ta bort grenen - är snittet gammalt och grenen grov, trädet i lite dålig kondition med låg tillväxt så är det inte tapporttagning det trädet behöver
Om snittytorna är stora och görs intill levande ved så blir jag allt mindre villig att göra många per år i samma träd. Ett par i taget alltså, eller tre...
Bra att komma ihåg är att det är mycket sämre för trädet att skära in i en grenkrage, än att lägga snittet lite för långt ut och lämna en tapp. Slarvskär man bort tappar så gör man trädet en stor otjänst.
Hej Under JAS perioden du kan ta bort alla delar som du ser att är passar inte eller sjuka . H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|