|
Skruttis
18-03-2010, 12:57
Har fått höra talas om Kraniosakral terapi. Är det någon här som testat mot tinnitus eller fibromyalgi och har lust att berätta vad ni i s f tyckte om behandlingen. Är lite tveksam om jag tror på den här typen av behandling och skulle gärna höra fler åsikter.
*Stintan*
18-03-2010, 16:26
Mycket hokuspokus finns det. Nej jag vet inte vad det är så du kan väl berätta.
Skruttis
19-03-2010, 12:56
Jag ger mig inte på att försöka berätta med egna ord om vad det innebär. Det här är saxat från följande sida på nätet. Mer information finns på länken. Det är en ganska omfattande förklaring så jag tar bara med en liten bit här. Kraniosakral"KranioSakral terapi är en mjuk metod att behandla skallens och ansiktets alla ben i förhållande till ryggradens kotor ända ner till bäckenet och korsbenet. Stort fokus hålls på deras samband till den yttersta av de tre hjärnhinnorna, som kallas hårda hjärnhinnan (Dura Mater), och som finns inne i kraniet och i ryggradskanalen ända ner till sakrum/korsbenet. Man rättar till små felställningar som i sin tur påverkar och påverkas av precis allt i hela kroppen. Det gör man genom att väldigt uppmärksamt känna in små rörelser i kroppen och följa kroppen dit den själv vill. Man behandlar alltså med minsta möjliga motstånd, och därför kan man komma väldigt djupt med den här tekniken. Kroppen visar själv vad den vill ha för behandling, så kroppen guidar in mig och visar kroppens minsta restriktioner." Det här har jag saxat från en annan sida. Kraniosakral terapi"Man kan behandla/lindra många problem som kan uppstå i kropp och själ. Några exempel är: stress, trötthet, huvudvärk, migrän, axel-, nack- och ryggbesvär, ledbesvär, whiplashskador, kronisk smärta, koncentrationssvårigheter, dyslexi, fibromyalgi, utmattningsdepression, tinnitus, magbesvär, inflammationer, nedstämdhet, depression, kraftlöshet. Kraniosakral behandling kan nyttjas förebyggande, behandlande och rehabiliterande."
Red Top
19-03-2010, 15:54
Här är en länk till tidningen 'Dagens medicin'. Dagens medicinMen var och en blir ju salig på sin tro. Har man värk eller annan sjukdom, som sjukvården inte klarar av att behandla på ett tillfredsställande sätt, griper man nog efter varje halmstrå.
CITAT (Red Top @ 19-03-2010, 15:54)  Här är en länk till tidningen 'Dagens medicin'. Dagens medicinMen var och en blir ju salig på sin tro. Har man värk eller annan sjukdom, som sjukvården inte klarar av att behandla på ett tillfredsställande sätt, griper man nog efter varje halmstrå. Intressant artikel. Tycker nog att det verkar vara för bra för att vara sant, så det är nog så också. Skulle det stämma, förstår jag inte att dessa besvär som redovisats i inlägget ovanför, fortfarande existerar Tyvärr finns det alltid skrupelfria personer som vill tjäna pengar på andras lidande.
theseraphim
20-03-2010, 00:36
Hade alla dessa "mirakelkurer" verkligen fungerat så bra som det sägs hade många v dem vunnit nobelpriset i medicin:-)
CITAT (theseraphim @ 20-03-2010, 00:36)  Hade alla dessa "mirakelkurer" verkligen fungerat så bra som det sägs hade många v dem vunnit nobelpriset i medicin:-) Exakt och mänger av mäniskor som idag lider, både av sin sjukdom och taskig ekonomi (när FK gjort sitt) skulle slippa lida.
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-03-2010, 14:04
Jag testade en och annan behandling för ca 20 år sedan. Men oavsett vilken det var, så fanns värken kvar. Det enda dom gjorde var att min plånbok blev tunnare och behandlarens tjockare...
Det finns många bra och sköna terapier, massage tex. Inget konstigt med massage, eller? Kraniosakral terapi är en mycket mild och behaglig typ av huvudmassage. Man mår gott av det helt enkelt. Det innebär även en typ av akupressur. Inget att vara rädd för. Jag förstår inte varför man tackar ja och amen till offentligt erkänd sjukvård som understundom gör stora fel med människor. Alternativa terapier skadar mycket sällan. När man provat en terapi och det hjälpte eller inte hjälpte kanske det kan vara bra att känna till både placebo och dess motsats - nocebo. Placebo känner de flesta till och nocebo - ja, det finns faktiskt folk som har något att "vinna" på sin sjukdom, hur konstigt det än kan låta och då hjälper varken terapier eller mediciner. Man får rannsaka sig själv. Själv tycker jag Reiki och EFT är underbara terapier. Det ena är långtidsverkande och det andra är en "quick fix" som faktiskt funkar på det mesta.
CITAT (Bee @ 21-03-2010, 21:52)  Det finns många bra och sköna terapier, massage tex. Inget konstigt med massage, eller? Kraniosakral terapi är en mycket mild och behaglig typ av huvudmassage. Man mår gott av det helt enkelt. Det innebär även en typ av akupressur. Inget att vara rädd för. Jag förstår inte varför man tackar ja och amen till offentligt erkänd sjukvård som understundom gör stora fel med människor. Alternativa terapier skadar mycket sällan. När man provat en terapi och det hjälpte eller inte hjälpte kanske det kan vara bra att känna till både placebo och dess motsats - nocebo. Placebo känner de flesta till och nocebo - ja, det finns faktiskt folk som har något att "vinna" på sin sjukdom, hur konstigt det än kan låta och då hjälper varken terapier eller mediciner. Man får rannsaka sig själv. Själv tycker jag Reiki och EFT är underbara terapier. Det ena är långtidsverkande och det andra är en "quick fix" som faktiskt funkar på det mesta. Helt rätt. Jag personligen vinner jättemycket på, att ha en trasig och opererad rygg, där jag får släpa på värk 24 timmar om dygnet. Att vakna flera gånger varje natt, för att värken plågar mej, är ren vinst för mej. Depressionen och nedstämdheten som följer på sömnlösheten också. För att inte tala om, att ha varit idiotförklarad i nästan hela livet för min dyslexsi, som kunde botas så lätt med lite tryck på skallen... Hurra, jag må¨ste ha dragit högvinsten flera gånger om.
CITAT (pejori @ 21-03-2010, 22:06)  Helt rätt. Jag personligen vinner jättemycket på, att ha en trasig och opererad rygg, där jag får släpa på värk 24 timmar om dygnet. Att vakna flera gånger varje natt, för att värken plågar mej, är ren vinst för mej. Depressionen och nedstämdheten som följer på sömnlösheten också. För att inte tala om, att ha varit idiotförklarad i nästan hela livet för min dyslexsi, som kunde botas så lätt med lite tryck på skallen... Hurra, jag må¨ste ha dragit högvinsten flera gånger om.  Och jag vinner också massa på mina besvär. Högvinst varje dag, bråka med FK på det. Vilken lycka!
Hej igen
21-03-2010, 22:23
Varför skulle vi alls behöva ha en massa mediciner, varför doktorer? Varför sjukgymnastik? Varför cellgifter el strålning?
Tror man på alla dessa "hokuspokusdoktorer" så kan vi skrota all förekommande sjukvård ... bara lägga handen på eller hålla handen över eller kanske trycka till på en o annan punkt på knoppen/kroppen och vips är man frisk! ... eller?
Jag uttryckte mig klumpigt! Ber om ursäkt för att jag sårat er. Det var inte så jag menade! Naturligtvis finns det sjukdomar och värk, inte tal om annat.
Har lite svårt att uttrycka vad jag menar men likaväl som fenomenet placebo finns, så finns dess motsats nocebo. Placebo är underskattat! Jag ser det som så att om något - mediciner eller terapier - hjälper så är det bra för den människan. Jag förstår inte varför många (inte i denna tråden!) är nedlåtande mot placebo.
Hej igen
21-03-2010, 22:34
CITAT (Bee @ 21-03-2010, 22:26)  Jag uttryckte mig klumpigt! Ber om ursäkt för att jag sårat er. Det var inte så jag menade! Naturligtvis finns det sjukdomar och värk, inte tal om annat.
Har lite svårt att uttrycka vad jag menar men likaväl som fenomenet placebo finns, så finns dess motsats nocebo. Placebo är underskattat! Jag ser det som så att om något - mediciner eller terapier - hjälper så är det bra för den människan. Jag förstår inte varför många (inte i denna tråden!) är nedlåtande mot placebo. Om det är mitt inlägg du avser så ser jag inget där jag rackat ner på placebo ... vet att det funkar bra i många fall. Mitt inlägg handlade om "hokuspokusdoktorer" ..., det som TS skrev om ...
CITAT (Bee @ 21-03-2010, 22:26)  Jag uttryckte mig klumpigt! Ber om ursäkt för att jag sårat er. Det var inte så jag menade! Naturligtvis finns det sjukdomar och värk, inte tal om annat.
Har lite svårt att uttrycka vad jag menar men likaväl som fenomenet placebo finns, så finns dess motsats nocebo. Placebo är underskattat! Jag ser det som så att om något - mediciner eller terapier - hjälper så är det bra för den människan. Jag förstår inte varför många (inte i denna tråden!) är nedlåtande mot placebo. Det är lugnt, jag blir mer för****ad på att det sägs kunna kunna "bota" det här. stress, trötthet, huvudvärk, migrän, axel-, nack- och ryggbesvär, ledbesvär, whiplashskador, kronisk smärta, koncentrationssvårigheter, dyslexi, fibromyalgi, utmattningsdepression, tinnitus, magbesvär, inflammationer, nedstämdhet, depression, kraftlöshet. Som "hej igen" sa hokuspokusdoktorer som försöker sko sig på andra mäniskors lidande. Det är ett slag i ansiktet, på oss som verkligen kämpar och försöker fungera i vardagen, varje dag året runt.
Kan hålla med om att det låter magstarkt att påstå att man kan bota sjukdomar med en terapi. Lindra kan det göra men att påstå att det botar trodde jag var förbjudet enl kvacksalverilagen. Seriösa terapeuter är noga med sådant.
Skruttis
22-03-2010, 12:52
Tack till er alla för era åsikter och tack Red Top för länken. Den var intressant. Visst kan man säga att jag griper efter halmstrån. Precis som ni nämnt så är det lätt att man börjar kika på alternativbehandlingar när sjukvården gett upp/inte kan göra mer. Det vore också trevligt att kunna slippa en del mediciner, som jag dessutom får slåss för att få, och istället gå över till mer naturliga alternativ. Precis som Elisabeth-Västkustkolonisten så har jag provat diverse andra behandlingar förut med tommare plånbok som följd. Men jag vill fortfarande hålla "sinnet öppet" för alternativ då varje liten lindring av någon av de problem jag har gör det lättare att orka med. Tyvärr så är det en ekonomisk fråga också så jag behöver sålla lite innan jag provar. Bee, du skriver att det är en behaglig form av massage. Det tror jag säkert att det är, men det är tyvärr inte den typen av hjälp som jag behöver i nuläget. Jag är glad att du nämnde det i a f då jag värdesätter alla åsikter och informationer. Pejori, visst är det ett slag i ansiktet på alla oss som verkligen behöver hjälp. Tyvärr stöter man ju på lögner överallt, även inom den vanliga sjukvården. Ibland kan jag tycka det är lite synd att jag inte har någon "tro" att förlita mig på. På så sätt kanske man kunde få en trevlig placeboeffekt i alla fall. Vad kan man göra mer än att försöka inhämta egen kunskap för att på så vis kunna utvärdera om det man får veta är sant eller inte? Tack och lov för internet, säger jag bara. Här finns verkligen mycket kunskap att hämta. Nu har jag t ex lärt mig ett nytt ord, nocebo. Jag får väl fortsätta söka alternativmetoder. En dag så kanske......
Visst är det så skruttis. Det är det som är så djävligt. Man vill tro att det ska dyka upp något som lindrar lite. Något som gör vardagen lite uthärdligare. Att slippa slåss för sin existens och för att få den hjälp man så väl behöver. Med alla bluffmakare som finns på marknaden, blir man lite misstänksam. Men hoppet finns alltid kvar och därför testar man om och om igen, för att åter bli, lite fattigare, både på pengar och på illutioner. Men som du säger, En dag kanske...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|