Robin
Hej!
Har lite problem med några av mina växter.

På mina kiwanoplantor ser de äldre löven ut att "torka upp" medan de fortsätter att spira på och se fina ut i toppen. Jag undrar vad detta kan bero på? Det gäller samtliga plantor...

Har en Cissus som har fläckiga blad, de nya ser fina och fräscha ut dock. Har flyttat runt den, från norrförnster till ljusare läge, nu i skuggat sydvästläge... jag undrar vad som kan ha skett här?

Jag har lagt upp bilder på både Kiwanon / Cissusen,
Kiwano_1, visar frisk toppdel av planta
Kiwano_2, visar fläckigt blad
Cissus_1, visar fläckigt blad

Tacksam för uppslag/hjälp

kiwano_2.jpg

cissus_1.jpg

kiwano_1.jpg

pejori
Det ser ut som brännskador av solen, MEN jag skulle vilja se baksidan av den fläckiga kiwanon, då det ser misstänkt ut.
Kan vara ett skadedjursangrepp.
Robin
TACK för svar!
Tar en bild på baksidan också och lägger upp.
Kiwanon har stått i full sol i över en vecka från ca 10.00–16.00, vilket kanske är lite väl även för dessa växter...

Bassam
Hej

Jag tycker att den ser ut som Svampsjukdom som attackera din växt och den heter (mjöldagg ) , du kan Google på mjöldagg och ser på bilder.
Obs
1- Du kan borta skadade delar och bränna dom.
2- Du kan spreja dom på vatten som blandad med mjölk.

H:Bassam

Alexander-VG-zon3
håller med pejori, tycker det ser ut som sol eller torkskador på den nedersta bilden, på kiwanon tycker jag det ser ut som angrepp av trips eller någon annan ohyra. ser ut som om ''bladet'' har kollapsat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon