Full version: Skola om Chili
cirre
jag är ny på chiliodling...är det bäst att plantera om i en stor kruka direkt(har köpt nio liters) eller är det bättre att ställa plantorna i 3-4 liters krukor ett tag först?
Preussen
av min erfarenhet när det gäller chileodling så blir det bäst ju fler omgångar man kan skola om dem. alltså, sätt i lite större krukor varje gång och vänta med att sätta dem i 9l. om du inte har 2l-krukor så gå till närmsta charkdisk, där kan du få gamla spannar (hinkar,sv) på 2l som du gör hål i bottnen på. om du vill ha större hinkar så gå till närmsta gatukök alt. falafellkiosk.
Pata
Håller med Preussen. Skola om i flera omgångar, minst en gång i alla fall.

Kolla gärna in på min blogg när jag skolar om chilepeppar

Patrik
cirre
tackar!
Muguet
CITAT (Pata @ 18-03-2010, 17:58) *
Håller med Preussen. Skola om i flera omgångar, minst en gång i alla fall.

Kolla gärna in på min blogg när jag skolar om chilepeppar

Patrik

Du verkar vara duktig på Chili, jag undrar om de är fleråriga ?
Jag hade en Chiliplanta i en kruka utomhus förra sommaren, tog in den till hösten för att de sista frukterna skulle få hinna mogna.
Dröm om min förvåning när denna plata har blommat hela vintern och burit frukt, skördar fortfarande från den..... Är detta normalt ?
Preussen
ja, alla chileplantor är fleråriga. Vår käre Linné döpte tyvärr huvudgruppen av chile/paprika till Capsicum Annum, dvs 1årig. Din planta är fullt normal, vissa plantor bär mer frukt 2a året så att övervintra dem kan vara mycket värt. De plantor jag tycker är lättast att övervintra är från grupperna C.Chinense (tex habanero) och C.Pubescens (tex rocoto).
Använder du odlas sökfunktion och söker om detta ämne finner du flertalet trådar med mycket bra information. Läs, lär och diskutera.

Muguet
Tack för det Preussen, då har man lärt sig någonting idag också. Har ingen aning om vad det är för sort jag har, men ser fram emot att den kanske kommer att bära ännu mera frukt i år.
Hur många år kan man ha en chiliplanta ?
Ska jag ge den ny jord i år ? Den fick lite Biobact granulat i februari.
Preussen
CITAT (Muguet @ 09-04-2010, 22:51) *
Tack för det Preussen, då har man lärt sig någonting idag också. Har ingen aning om vad det är för sort jag har, men ser fram emot att den kanske kommer att bära ännu mera frukt i år.
Hur många år kan man ha en chiliplanta ?
Ska jag ge den ny jord i år ? Den fick lite Biobact granulat i februari.

det sägs att produktiviteten avtar med åren men jag har haft en red savina, c.chinense, igång i 6 år utan märkbar försämring. det handlar nog väldigt mycket om vilken sort man odlar.
Kruka om plantan med ny jord och näring. om den behövs klippas, vilket kan vara i senaste laget, finns det mer information om det på gamla trådar om att övervintra chileplantor.

om du är intresserad av att nysta upp vad det är för sort så kolla på thechileman
annars lägg upp en bild.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon