Matillin
Har tänkt bygga en sorts pergolaportal vid ingången till vårat hus, hittade en jättefin bild i en bok som jag tänkte kopiera.
Tänkte antagligen plantera röda och vita rosor som får klättra på den.
I boken har man målat pergolan vit men är det inte krångligt att underhålla, och vad gör man av rosorna den dagen den behövs målas om.
Helst vill jag ju ha den vit eftersom jag tror det blir finast.
portalen har jag tänkt ska vara i öpningen mellan brevlådan oh carporten.
Har ingen nytagen bild, vi har lagt stenläggning och asfalt där nu så gången är lite bredare än på bilen.
Någon som har tips på fin häck att ha bredvid portalen där brevlådan står? .-)
Fru Frö
Angående måla pergola vit så vill jag dela med mig av liknande "problem"

Har ett vitmålat "rutnät" till en murgröna, hyfsat stort. Hur som helst så ångrade jag mig rätt snart att jag målade det vitt - av två anldeningar.

Ett - att, just som du är inne på, bökigt att måla om då det behövs målas om. Det blir snabbt fult och ytmögel - kanske beror på färgtyp?? Vet ej.
Två - insåg att jag tycker att det är mycket snyggare med färger och material som "underordnar sig" naturen och inte "sticker ut", vilket ju en vit färg gör.

Mitt förslag, om du kan tänka dig annan än vit färg - är en mörkare lasyr. Snyggt då man ser ådring, smälter in och inte snor uppmärksamheten från själva växten samt inget ytmögel syns.

Tack för mig rolleyes.gif

Sollan A
Jag målade en del klätterstöd i somras, där jag har klematis, humle och även en ros. Jag valde svart (det blir egentligen gråsvart) och tycker att det blev riktigt snyggt. Den mörka färgen underordnar sig växterna, dämpar och lugnar ned. Nu har jag förstås inte så mycket trä eftersom jag använder armeringsmatta mellan stöden.
malarmaster
Vad är det för virke i pergolan?tryckimpregnerat eller vanligt? Du får räkna med täta ommålningsintervaller om du vill ha det täckmålat o det ska hålla sig snyggt.I min trädgård är allt virke utomhus antingen oljat eller rödfärgat(Falu rödfärg) just med tanke på att slippa skrapning av flagande färg o täta ommålningar.Om du väljer att täckmåla undvik allt vattenbaserat då den färgtypen orsakar röta.(plastfärg,akrylfärg o diverse blandningar)Linoljefärg funkar bäst men även där får du räkna med ommålning 5-6 år.Problemet med virke ute i trädgården är att det suger fukt o färgen därmed släpper då fukten inte kan ta sig ut.Rödfärg o olja andas o man slipper det problemet Mvh Ulf
Matillin
Tack, för alla tips ni gett mig.
Är rätt så ny på det här med trädgård.
Vi har ett nyproducerat hus som vi köpte förra sommaren, så jag sitter och planerar för trädgården nu när vålsolen börjat lysa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon