Full version: Odla vid ekvatorn
rainman
Hejsan, min första tråd här på forumet. Det är så att jag nyligen flyttat till Nicaragua och har en stor tomt där jag tänkte odla diverse grönsaker, frukter etc. Jag har än så länge satt ner en ananas i jorden, röda samt svarta bönor. Vill ha lite mer tips på saker som fungerar att odla här nära ekvatorn där det är sol året runt förutom 1 månad då det regnar. Helst så vill jag köpa frukten/grönsaken i livsmedelsaffären så jag kan ta ut kärnan och så den. Kostar nämligen ganska mycket att handla frön i blomsteraffären.

MVH Regnmannen
Huggorm
Ett brödfruktsträd tycker jag du skall skaffa smile.gif

http://en.wikipedia.org/wiki/Breadfruit
Fny
Har tyvärr ingen aning men vill bara säga att vad häftigt! Hoppas du kommer trivas och att du kommer visa massor av bilder från din trädgård!
Alexander-VG-zon3
Nicaragua har ju åtminstone två olika klimatzoner, på högre höjd lite svalare klimat och på lägre varmt tropiskt klimat. men de flesta ''tropiska'' växter som du hittar borde funka

exempel på några
Avoakdo, Mango, Carambola, Jackfrukt, Papaja, Litchi, Cherimoya, Sapotillplommon, Tamarind, Guava, Vit sapote, tropiska arter av passiflora, tropiska bananer, Ingefära, Lime, Grapefrukt, Citrus maxima.
Huggorm
Kokospalm kanske fungerar också
rainman
ahh har försökt att sätta några avokadokärnor men byrackan envisar sig med att dra upp dom ur jorden och tugga sönder dom :/

Det jag har nu som ägaren innan förmodligen sått är ett citrusträd med fina citroner och ett par kokospalmer.

ska ta lite kort och uppdatera er med bilder från dom andra odlingarna, vill gärna att det händer lite med fröna/plantorna innan jag lägger upp bilder smile.gif

appropå bananträd så måste man köra med massa bekämpningsmedel iochmed att träden drar till sig massa ohyra som flugor etc...
Myosotis
Vad häftigt! Hoppas också på bilder och berättelser! smile.gif
Aqvakul
Ja, kom igen med bilder och rapporter om hur det utvecklar sig. yahoo.gif
Maackan
CITAT (rainman @ 18-03-2010, 20:43) *
Hejsan, min första tråd här på forumet. Det är så att jag nyligen flyttat till Nicaragua och har en stor tomt där jag tänkte odla diverse grönsaker, frukter etc. Jag har än så länge satt ner en ananas i jorden, röda samt svarta bönor. Vill ha lite mer tips på saker som fungerar att odla här nära ekvatorn där det är sol året runt förutom 1 månad då det regnar. Helst så vill jag köpa frukten/grönsaken i livsmedelsaffären så jag kan ta ut kärnan och så den. Kostar nämligen ganska mycket att handla frön i blomsteraffären.

MVH Regnmannen

Köp lite rambutan, mangostan, mango, longan, tamarind, papaya,sapodilla samt caimito/star apple dem borde kunna växa där

Berätta hur det går med dina odlingsförsök och håll borta jycken från dem små kärnorna =)
Orkidétjuven
Odla bara inget som ev kan "rymma" och föröka sig vilt på egen hand... Var noga med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon