Fny
Jag har flera strategier, som funkar lite olika vid olika sammanhang. Vad har ni för strategier?

1. Kör ett träningspass, det ger oftast en mental kick samtidigt som kroppen blir avslappnad efteråt.

2. Klär på mig nåt snyggt och piffar mig, ställer mig vid spegeln och intalar mig själv att jag är stark och vacker.

3. Går ut i trädgården och tittar på hur allt växer, vattnar, pratar med blommorna och visar dem lite kärlek.

4. Som nr 3 men med krukväxterna inomhus (praktiskt nu när det fortfarande är vinter...).

5. Går en skogspromenad, helst tillsammans med min karl. (är lite nojig för att gå själv i skogen nuförtiden efter några obehagliga upplevelser)

6. Lekfightas med karln min. biggrin.gif

Vad är era strategier?

Funderar på att sätta upp en lista över humör-höjar-aktiviteter på kylskåpet hemma och varje gång jag känner mig deppad eller har en ångestattack så ska jag tvinga mig att göra minst en punkt på listan. =) Låter inte det som en bra idé? Har ju fått ångestdämpande medicin men jag vill helst bara ta den i nödfall. Bättre att naturliga humörhöjare! Eller vad säger ni? Kan ni hjälpa mig fylla på listan med saker man blir glad av att göra?
smiley_small_hug.gif
herkules
hundarna och skogen är ångestdämparna här smile.gif
Aqvakul
skogen, trädgården, spela hårdrock på högsta volym, läsa Fröding, Odla...
vitavargen
Det jag kommer ihåg ifrån tidigare år är bortgången av nära personer som skapat mig en sorts svaghet. Kände på mig att jag hade nåt sår.

Att titta på en äventyrfilm, har gett mig mycket styrka för stunden(vilket jag behövde då). Ett förslag på några sådana är: Spartacus, äventyrfilmer med de skådespelare vars spel du uppskattar ...
Huggorm
En riktigt lång skogspromenad brukar fungera bäst för mig, det händer något i kroppen när man rör på sig, det är något hormon eller annat som frigörs och gör att man känner sig bättre. Annars tar jag gärna en längre tur med bilen upp genom Dalsland, ut längs kusten eller någon annan vacker plats. Det brukar också kunna pigga upp.
Alexander-VG-zon3
detta gör jag för att höja humöret

1 - umgås och pratar med nära och kära

2 - umgås med husdjur

3 - tittat till/sköta/ta kort i trädgård eller gå ut till naturen.

4 - lyssna på musik

5 - handla upp mina pengar på saker/växter.
Gossen Ruda
Nån video med humor brukar bli bra för mig, jag har många tecknade pärlor inspelade. Nu finns dessutom YouTube. Det är bara att söka på "linea" så får man upp hur många Linus på linjen som helst.
lorentz
Det beror nog på hur jobbigt det är för stunden. Men jag brukar fly upp till landet med vin och cigg, vandra i skogen och vara sig själv närmast, bada bastu och bara vara.
Jag tog bort orden "en flaska och ett paket"
Christina i Taxinge~
Spela Abba på högsta volym!
Då kan jag t o m få lust att städa.....så glad blir jag! biggrin.gif
Motti
Spela Heavy Metal och rock musik får i gång mig då blir jag glad:)eller göra något annat kul som att se något bra på TV som piggar upp.På sommaren är det bad sol och trädgård ,och förstås min älskade katt som känner av en precis han har koll han på hur man mår och kan konsten att få mig på humör igen smile.gif wub.gif Är jag riktigt deppig så vill jag inte prata med någon utan bara vara ifred och få göra mina grejer som det faller sig.Skogspromenader är ju aldrig fel !
Ingrid Zon3
Nu beror det ju vad som är orsaken till att man känner sig nere, men om det är "vardagsdeppighet" brukar jag tänka på en f.d. kollega, förlamad från halsen och ner. En synnerligen kompetent människa som jag aldrig såg deppa ihop. Finns andra människor som jag känner som verkligen har eller har haft det besvärligt på riktigt som jag kan tänka på eller höra av mig till.

Då skärper jag mig, "räknar mina välsignelser" (count your blessings) och rycker upp mig.

Köpa växter till trädgården brukar också funka smile.gif. För att inte tala om att umgås med min själs älskade!
Myosotis
Umgås med hönsen/tvångsgosa med favorithönan som tycker det är tråkigt och vill att jag ska sätta ner henne och ge henne något gott att äta istället. wub.gif smiley_small_hug.gif

Skogspromenad.

Fotografera.
Fny
CITAT
Umgås med hönsen/tvångsgosa med favorithönan som tycker det är tråkigt och vill att jag ska sätta ner henne och ge henne något gott att äta istället.

giggle.gif Underbart!

Eva i Höga
Jag blir alltid på gott humör när jag kommer till jobbet - ja, så konstig är jag.
Blir glad av att umgås med vänner.
Mår bra av att åka till fritidshuset och koppla av med sånt man inte gör i vardagen, där är det t o m roligt att diska.
Huggorm
CITAT (Eva i Höga @ 19-03-2010, 08:09) *
Jag blir alltid på gott humör när jag kommer till jobbet - ja, så konstig är jag.

Jag blir alltid på gott humör när arbetsdagen eller framför allt arbetsveckan är över biggrin.gif
Växtverk
Det absolut första, träning! Vanligen lite yogamoves eller bara dansa! Sedan avslutar jag med meditation.

Jag får alltid samma känsla efteråt.. "var jag verkligen deppig nyss?" frågar jag mig själv.

Spela musik är också hjälpande. Att få vara lite kreativ! :-)

Träning, meditation, kreativitet är mina botemedel, (möjligen lite sköna örter också..)
Fny
CITAT
möjligen lite sköna örter också..

giggle.gif
mojan
Stressad: En promenad i skogen (med mannen) eller jobba (helst lite tyngre uppgifter) i trädgården.

Vardagsdepp: Kolla film liggandes i soffan med en påse godis. "Because I´m worth it"! (Just då, alltså.)
Platinum
Mental boost för mig är att hålla mig själv sysselsatt med rogivande saker, att göra ingenting tycker jag är tråkigt. Vad gör då jag för att sysselsätta mig, jo det beror som på humöret det...

Promenader runt trädgården inspekterandes växtlighet och djurliv eller i skogen letandes svampar är ett exempel, plantpyssleri ett annat, fotograferar gör jag mycket och med fotona följer lite bloggeri för det är ju kul att dela med sig och ju fler bloggar desto mer underhåll, forumerar gör jag också lite nu och då om än det ena eller andra....osv....osv...

Det enda tips jag kan ge egentligen för den som känner sig deppig är att gå ut och sätta sig vid en stilla sjö, på en sten vid havet, på en stubbe i skogen, eller på en bänk i en park och bara titta och bara vara. Det är också rogivande sysselsättning när man är på det humöret.
Huggorm
Hugga ved fungerar också för mig, eller ta en lång cykeltur, helst flera mil
Gita
Beror på graden av nedstämdhet, är det riktigt illa kryper jag ihop i famnen på min man, sen tycker vi synd om mig en stund. det hjälper alltid. Annars kan jag köpa mig något dyrt, lyxigt och onödigt, sen har jag ett jobb som alltid får mig på gott humör eftersom det är så intressant och att det ger mig möjlighet att träffa många väldigt intressanta människor. En weekendresa till någon storstad är alltid upplyftande och sen det där som många redan nämnt, skogspromenader, trädgården, konstutställningar, musik, teaater, god mat med gott vin och mycket ,mycket mer.
Är för övrigt väldigt sällan deppig.
Gita
ingrid fuxwall
Allt beror på hur det är runt omkring - nu kan jag inte gå ut och klippa gräsmattan, skotta snö fungerar också men jag orkar inte hålla på i flera timmar flirting.gif

Bäst av allt är att gå ut med hunden och bara gå hur länge som helst
Motti
Ett par glas rött och favoritmusik från 60-talet fungerar också smiley_small_hug.gif tex Tages smile.gif
Aqvakul
She`s having a baby now..
Motti
Dont turn yor back !eller Sleep lithle girl (troligtvis felstavat)kan spela den på gitar solo smile.gifäslakar Tages !Miss Mac Barren osv Every body loves a lover(Anders Töppel)
pejori
Här är det skogen med hundarna som gäller också när jag är nere. tummenupp.gif
Min favvoplats funkar alltid.
På sommaren finner jag, konstigt nog frid, när jag rensar ogräs... help.gif
Då blir det inte en rotbit kvar. dunno.gif slap.gif
Motti
Märkligt det där med ogräs !att det kan ha en sådan lugnande effekt på en fast det borde vara tvärt om !man borde bli hysterisk över kvivkrot och våtsarv crazy.gif Gud vad jag längtar efter att få gå ut och påta och gräva så frön lökar osv rolleyes.gif Och ta en kopp kaffe i solen i Fiberpälsen:)
pejori
CITAT (Motti @ 19-03-2010, 23:35) *
Märkligt det där med ogräs !att det kan ha en sådan lugnande effekt på en fast det borde vara tvärt om !man borde bli hysterisk över kvivkrot och våtsarv crazy.gif Gud vad jag längtar efter att få gå ut och påta och gräva så frön lökar osv rolleyes.gif Och ta en kopp kaffe i solen i Fiberpälsen:)

PHU... sweatingbullets.gif sweatingbullets.gif
Trodde jag var ensam om, att finna frid och ro där... tummenupp.gif
Ja det ska bli skönt att få börja gräva med händerna i jorden igen bravo.gif
Motti
Ja det är härligt att få lite mylla under naglarna och gräva ner skit !de säger att det man sår får man skörda ju giggle.gif men vilken tillfredställelse att få odla och skita ner sig när fåglarna kvittrar och solen skiner rolleyes.gif och ha ett litet bord b
redvid med en kaffekopp på det är livet på en pinne det bravo.gif och kisse som ligger och lapar sol och tvättar sig:)
Farbror Blå
Resa i tanken är bra! Kolla kataloger, resmål, läs artiklar om fina platser
planera trädgård går också bra, katalogshoppa, drömma och rita
påta är oslagbart.
baxa omkring stenar till muren
leka med världens sötaste katt
lyssna på ELO
ta med metspöet i båten
gå på upptäcktsfärd i skogen
försöka glömma att jag egentligen är en misslyckad föreddetting som nog dör singel
Roine
Hänger på hur deppig man är.
Förr när jag var yngre och försökte lösa världsproblemen (ja, mina problem) så satt jag mycket vid havet. Där får man svar, av just havet (kusligt men så är det).
Musik, från hard trance, trance, black metall, growl till "vanlig" radio blandning.
Skapa något, i mitt fall led belysning eller en fågelholk tillsammans med dottern.
mysa med barnen gör en pigg, kan iofs även göra en deppig när dom är på det humöret.
Ta bilen och köra en sväng.

Allt hänger på vilket typ av deppighet man är i.
Myosotis
Men hur gör man när man är så deppig att man inte orkar göra något för att bli mindre deppig? Jag mår mycket bättre för tillfället och har då upptäckt hur bra jag mår av att lyssna på musik t.ex., det har jag knappt gjort de senaste åren. Att bara veta att det skulle hjälpa räcker inte, man ska klara av att göra det också. Bor man då ensam och har ingen som kan säga "kom igen, nu tar vi en promenad" eller liknande, ja vad gör man då? Man måste ha lite livsvilja kvar för att kunna se till så man mår bättre. Det är nog därför husdjur är så viktiga, de måste ju ha mat osv. varje dag så de ger en styrkan att rycka upp sig. Mina höns får höra varje dag "vad skulle jag göra utan er", de är säkert trötta på att höra det... giggle.gif De känner kärleken och ger så mycket tillbaka.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 20-03-2010, 14:52) *
Men hur gör man när man är så deppig att man inte orkar göra något för att bli mindre deppig? Jag mår mycket bättre för tillfället och har då upptäckt hur bra jag mår av att lyssna på musik t.ex., det har jag knappt gjort de senaste åren. Att bara veta att det skulle hjälpa räcker inte, man ska klara av att göra det också. Bor man då ensam och har ingen som kan säga "kom igen, nu tar vi en promenad" eller liknande, ja vad gör man då? Man måste ha lite livsvilja kvar för att kunna se till så man mår bättre. Det är nog därför husdjur är så viktiga, de måste ju ha mat osv. varje dag så de ger en styrkan att rycka upp sig. Mina höns får höra varje dag "vad skulle jag göra utan er", de är säkert trötta på att höra det... giggle.gif De känner kärleken och ger så mycket tillbaka.

kompiskram.gif Djur är som balsam för skälen! Absolut!
Gita
CITAT (Myosotis @ 20-03-2010, 14:52) *

Ja, vad gör man då? Om man inte orkar. Jag vet inte, jag har inte den erfarenheten, kanske söker man proffesionell hjälp. Djur är nog bra, deras kärlek är ju krav- och villkorslös.
Gita
Jan Lindgren
Hej!
Är man bara lite deppig så är djur bra. Problemet börjar vid depressioner. Alltför många deprimerade sköter inte sina djur. För många djur kan också bli så belastande att man inte orkar mer och blir deprimerad. ( Enligt pressen har vi haft ett svårt fall av vanvård av djur på grund av alltför stor kärlek till djur. )

Vid normal deppighet så kan jag beställa några intressanta växter. Nya växter piggar upp. Blir deppigheten djup så anlitar jag en psykiater.
MVH
Jan Lindgren
herkules
CITAT (Jan Lindgren @ 20-03-2010, 18:21) *
Hej!
Är man bara lite deppig så är djur bra. Problemet börjar vid depressioner. Alltför många deprimerade sköter inte sina djur. För många djur kan också bli så belastande att man inte orkar mer och blir deprimerad. ( Enligt pressen har vi haft ett svårt fall av vanvård av djur på grund av alltför stor kärlek till djur. )
/.../

sant!
zissi
Om jag känner mig extra degig en dag gör jag nog nå´t av följande:

* gosar och leker lite extra med hunden
* skogspromenad med den lilla jycken, tar halva skogen med mig hem som sen blir dekoration till hemmet
* ringer en vän
* läser en bra bok eller bläddrar i en tidning
* bakar om orken räcker till det
* pysslar med mina krukväxter eller uteväxter

g.gif thumbdown.gif sleeping.gif sad.gif Förhoppningsvis kommer energin tillbaka ..... yes.gif biggrin.gif wub.gif giggle.gif trostar.gif rose.gif tummenupp.gif

diva&hero
Av och till kan man ju känna sig lite nere..
Det jag gör är att hålla mig sysselsatt, det funkar bäst för mig. Pyssla och greja hemma. Jag blir lätt lite ledsen och frustrerad när jag blir rastlös. Samtidigt har jag inga problem med att slappa och så när jag känner för det.
På sommaren är det ju enklare med trädgården som hjälp. På med bra musik i lurarna och ut i rabatterna!
Känner jag mig lite ilsk så åker gräsklipparen fram, tar ca 2-2 1/2 h att klippa i rask takt. Efteråt är man helt slut och förhoppningsvis lite lugnare i sinnet.. smile.gif
Mysa med hundarna är ju ett stort plus! wub.gif
Lyxa till det med god mat och lite vin med karln är ju inte fy skam det heller. giggle.gif

Men, ibland vill man vara för sig själv när man känner sig nere.
Då kollar jag på Sex & City The Movie, storbölar till den!!!, jag lovar tårarna rinner längs med halsen i floder! Efteråt blir det Mamma Mia, den är så bra, man blir glad av den och sjunger med. Det bara spritter i kroppen av glädje! Och jag är ingen Abba fantast i övrigt.
Så skönt att gråta ur sig ordentligt för att sen bli harmonisk och glad. tummenupp.gif

Lite tips som funkar för mig.

/ Ullis
Peztis
Nu har jag inga direkta tips men en på jobbet hon åkte alltid till sin kolonilott när hon var förbannad på jobbet och "högg ihjäl" chefen! Terapi så bra som någon...

Kan ju tillägga att hon hade väääligt fina växter på sin kolonilott! biggrin.gif
Fröken Balkong
Att lekfightas är den bästa medicinen, hemma hos oss går det upp på att få varandra att skrika "jag får panik". Det innebär att den andre har vunnit och raskt börjar "matchen" om igen. Vi har lekfightats under hela vårt förhållande och kommer att fortsätta med det, jag hoppas aldrig att vi slutar med det. Jag brukar gömma mig bakom garderoben när maken kommer och "attackerar" honom bakifrån och slänger ner honom i sängen, samtidigt som jag vrålar "Let´s get ready to rumble" devil.gif

Kan man bli för gammal för att lekfightas? blush.gif
skogstroll
hm... köra lite grammofonskivor med som sagt ABBA är aldrig fel smile.gif en kopp kok-kaffe... laga någon god mat eller bröd...
Fröken Balkong
Något som jag tillämpat det sista då humöret inte är på topp är att gå in på odla.nu och surfa runt och samla mod till att skriva något yahoo.gif
skogstroll
CITAT (Fröken Balkong @ 23-03-2010, 11:04) *
Något som jag tillämpat det sista då humöret inte är på topp är att gå in på odla.nu och surfa runt och samla mod till att skriva något yahoo.gif

det har du så rätt i... odla är super för att bli på bra humör!
Skruttis
Spelar favoritmusik på ganska hög nivå samtidigt som jag dammar, viker tvätt, omplanterar eller liknande.
Efter att ha ylat ikapp med Def Leppards låtar Hysteria, Animal, White Lightning mfl. så har jag svårt att vara på dåligt humör.
Funkar alltid! tummenupp.gif
zissi
Prio ett för mig är att få baka och då helst surdegsbröd. Idag blev det Surdegsknäckebröd. En kopp Arvid Nordqvists kaffe till det sen är dagen räddad.

Förstår att det inte är så många här som bakar surdegsbröd för att bli på bättre humör men det är ju tur att vi är olika. Det viktigaste är nog att man gör något man tycker är roligt och som ger en energi. Ha en bra dag kära odlavänner! smiley_small_hug.gif
[attachment=48311:Zenithas..._d_o_bok.JPG] [attachment=48312:Kaffe_oc..._ckefika.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon