Full version: Jordgubbspinne
netaave
Fick en bra idé från Blomsterlandet idag.
Dom hade tagit en armeringspinne och trätt upp lerkrukor på underifrån, alltså genom hålet i botten så dom hade hamnat lite snett o satt dom åt olika håll, nån form av stopp hade dom nog för det var några cm mellan varje kruka (eller är det så att refflorna på pinnen kan ha gjort????) sen planterat kryddor i dom. 8-10 krukor på en cm diameter, vad säger ni om det? biggrin.gif
Upp från marken o sniglar, lätt o vattna. En kille där sa att om man såpar pinnen nertill kommer sniglarna inte upp. Måste ju göras ofta men det kan man väl ta isf.
Jag tänker testa till jordgubbar eller månadssmultron.
Helen i Piteå Zon 5
Jag vet precis vilka du menar... såg samma och fick ideér yes.gif
http://www.odla.nu/forums/uploads/12688149..._4202_47148.jpg
http://www.odla.nu/forums/uploads/12688149...2_4202_1667.jpg
http://www.odla.nu/forums/uploads/12688149..._4202_21733.jpg
enkelt och en kul 'pryl'
netaave
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 18-03-2010, 22:58) *

Precis va ju som första bilden jag såg det, o verkar ju som krukorna ligger på varann men det funkar nog. och här ska nog inte svetsas nån bottenplatta heller, då kan den väl blåsa omkull, om man inte har pinne under också då förstås. Vi sticker nog bara ner vår. Kom på attt jag ska sätta en på framsidan till Valborg med penséer i också smile.gif
Platinum
Vilken rolig grej.
Aqvakul
Fräckt! tummenupp.gif
netaave
Vi har redan sånna upplyste min man mig om precis yahoo.gif
När vi hade husvagnen uppställd gjorde vi nya pinnar till vindskydden av armeringspinnar där det är pinne både ovanför som under jorden med bara en liten fyrkantig platta svetsad mellan. Dom är 110 cm ovan jord så det måste ju funka smile.gif Han tippade på nån halvmeter under jord.

Han tyckte också jag skulle skriva här, skrothandlare som han är wink.gif att de flesta metallåtervinningar med största säkerhet har armeringspinnar bland järnskroten och dom blir inte dyra. Det kan inte heller kosta många kronor att få en liten platta ditsvetsad, det kan man få hos vilken mekanisk verkstad eller kanske rent av bilverkstad som helst. Bara det finns gassvets.
Man kan behöva ett stopp på för nedersta krukan också om man inte vill ha den för långt ner.

Kom på innan jag somnade igår kväll att det måste ju bli himla läckert med hänglobelia i också. smile.gif
Eva i Höga
Det var riktigt smart, har ett "omöjligt" ställe vid sommarstugan och där passar det utmärkt med en sån pinne!
mojan
Jag har också sett bild nr 1 tidigare (på Odla).
Inköpte passande krukor i fjol.
Väntar bara på att jag ska sätta igång. wacko.gif
Sussie F-Flower
yahoo.gif -Jag vill också ha en pinne....
-Nä, jag vill ha MÅNGA pinnar!!! giggle.gif
-En hel allé med pinnar, vill jag ha!!! yahoo.gif
Här ska letas!

-Tack Neta för tipset!!! tummenupp.gif smiley_small_hug.gif
sqrulan
tummenupp.gif Vilken toppen ide och så enkelt, tack för tipset!!
Rosmarin
CITAT (netaave @ 19-03-2010, 10:34) *
....
Man kan behöva ett stopp på för nedersta krukan också om man inte vill ha den för långt ner.

....

Ja visst är det fint med sådana här pinnar! Om man vill göra ett stopp under den nedersta krukan kan man trä på den understa krukan upp och ner. Då får man en sockel i samma stil. Man kan eventuellt välja en lite större kruka till detta.

För de som ägnar sig åt sådant så kan man på denna nedersta kruka slå av en bit av kanten och lägga en anti-snigel-produkt under. Ligger skyddat för regn och annat där. (Det avslagna vänder man lämpligen mot baksidan om det finns en sådan.)
netaave
CITAT (Rosmarin @ 20-03-2010, 19:44) *
Ja visst är det fint med sådana här pinnar! Om man vill göra ett stopp under den nedersta krukan kan man trä på den understa krukan upp och ner. Då får man en sockel i samma stil. Man kan eventuellt välja en lite större kruka till detta.

För de som ägnar sig åt sådant så kan man på denna nedersta kruka slå av en bit av kanten och lägga en anti-snigel-produkt under. Ligger skyddat för regn och annat där. (Det avslagna vänder man lämpligen mot baksidan om det finns en sådan.)

Annars kan man ta o stoppa den nedersta krukan en bit upp genom att helt enkelt sno en konservring eller annat tjockt gummiband om pinnen så det blir större än hålet, o sen som jag skrev i början såpa nedersta delen av pinnen, sniglarna kan då inte krypa upp för pinnen. Vänder man nedersta krukan upp och ner i det läget så skyddar den ju också det såpade för väder o vind.
Irene_L
Såna där har jag också tänkt att göra men det har inte blivit av. Titti49zon6 har en bild i sitt album:

Och Chamomille har också gjort en sån:

Visst är dom häftiga! Hoppas att det är okey att jag visar era bilder Titti och Chamomille! kompiskram.gif

Här är en länk hur man gör Tipsy Pots (som dom också kallas för):
http://empressofdirt.blogspot.com/2006/07/...structions.html
....................
Googlar man på Tipsy pots får man upp en maaaassa bilder:
Tipsy Pots
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon