Fny
På discovery just nu presenteras ett "mirakelbär" från Afrika, som dom tyvärr bara kallar för "miracle berry". Man äter bäret, och den närmaste timmen smakar ALLT sött och gott. Just nu testar dom att dricka tabasco, och tycker bara det är gott. Vin smakar saft. Grapefrukt också sött. Grönsaker blir sött som godis. MEN HERREGUD GE MIG DET RIKTIGA NAMNET PÅ DET HÄR BÄRET SÅ JAG KAN ODLA DET!!!!! crazy.gif Helt vansinnigt!!!

Oh efter lite googlande hittade jag det latinska namnet, Synsepalum dulcificum. Nu gäller det bara att hitta frön... crazy.gif

Eller så föskar man och köper tabletter gjorda av torkade bär. Men det känns som fusk, jag vill testa det på RIKTIGT! biggrin.gif
skånepåg
Hehe jag köpte de pillrena förra året, säger bara testa och käka citron wub.gif
Fny
titta här fanns den!
skånepåg
Hehe nice biggrin.gif
Kolla youtube om miraclefruit, där testar de den rätt mycket biggrin.gif
Fny
här fanns den också att beställa

Den förra länken var tyvärr inte bra, dom måste ha slut på just dom fröna eller nåt...
Olle A
Är det egentligen så bra med ett bär som slår ut smaklökarna för allt utom sött? Att känna olika smaker är väl något ganska grundläggande. Allt är inte lämpligt att äta, så om även sådant som är giftigt smakar sött och gott kan det i värsta fall sluta illa. "Mirakelbär" tycks ha blivit en innegrej, man ser t ex reklam för açai-bäret från Amazonas lite varstans. Vet ni om det har gjorts några neutrala tester där man jämför dessa bär med t ex båbär, lingon eller hjortron? Det är ju en sak att exotiska bär kanske är betydligt mer spännande. Däremot är det förstås bra om folk får upp ögonen för att vi kanske inte ska hugga ner regnskogarna innan vi har undersökt vilka skatter som döljer sig där.

Olle
Fny
Det är klart att man inte ska använda bären på fel sätt! Som det är nu används det mest av folk som behöver ta illasmakande mediciner och sånt, för då smakar det ju bara bra. Och ja, det verkar vara markant skillnad mot andra söta bär, det är ju inte som om citron smakar sött bara för att du en kvart innan åt ett blåbär? Nej det här är nåt annat.

Själv är jag bara nyfiken och skulle självklart inte göra nån stor grej av det om jag lyckas få till en liten planta eller två. Bara en rolig grej. =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon