herkules
Hoppas det smakar!

Observera att de aldrig varit ute ...
Fny
såg det på nyheterna i morse... sick.gif
Fan, måst ta och flytta ut på landet och bli granne med nån bra bonde som man kan handla direkt från...
Motti
Tänk om Astrid Lindgren levat nu så hade hon rört upp himmel och jord !det var hon som slogs för att våra kor och höns skulle få vara ute,Tycker det är för J-ligt att djur hålls instängda hela sina fattiga liv,där har vi kontentan av stordrift och en samvetslös stordrift styrd av pengar.Hur i all sin da är bönder funtade i dag ?vad tog kärleken till djuren vägen.
Aqvakul
Vi som äter så mycket lamm, för att de lever naturligt... ranting.gif ranting.gif
ängsvädd
Ja, jag hörde på radion om broilerlammen o fåren. De får så långa svansar så skiten fastnar o det blir infektioner o insektsangrepp så svansarna ruttnar sad.gif

Jag har verkligen tappat aptiten för allt däggdjurskött.
vitavargen
Äter inte kött.

Men tycker synd om de som gör det....
Motti
Jag äter inte lam så ofta men om jag äter det så vill jag ha koll på vem som haft dom och hur de behandlar dom innan jag äter dom.
Anki på Öland
Men är det inte så att denna lammuppfödning inomhus har kommit till för att svenskarna vill ha svenskt kött?? Och vi vill ha svenskt lamm till påsk och på vintern kan dom inte gå ute???
Anki
Motti
Nä men alla djur borde få gå ute !tror inte det är så många svenskar som äter Påskalam.Här ska vi ha Påskskinka.
theseraphim
Tror det kommer bli mer av det här i framtiden när vi vill ha mer svensk kött och till konkurrenskraftiga priser.
Motti
Borde vara lag på att alla djur ska få vistas ute nono.gif
Roine
CITAT (Motti @ 19-03-2010, 22:53) *
Hur i all sin da är bönder funtade i dag ?vad tog kärleken till djuren vägen.

Nu försvarar inte jag sådan djurhållning. Men, det är vi konsumenter som gör att bönderna måste sattsa i sådana stora projekt. Vi kräver svenskt kött till importpriser, djuren i många andra länder lider mer än dom svenska. Dom svenska köttprodusenterna får en bråkdel av vad vi betalar i affären, ha det i tanken innan ni häver skit över "bönderna". Deras vinnstmarginal blir mindre och mindre, men priset i affären blir högre och högre, har dom otur får dom tillochmed betala för det slaktade djuret, pga olika kvalitets bedömningar. Men det köttet går säkert ut till konsument till fullpris (det sista är min egen uppfatning, inget som jag kan bevisa).
Som jag skrev i början, jag försvarar inte den här typen av djurhållning, men den var väntad...

Personligen köper vi aldrig lamm i affären. Köper lokalproduserat i närheten. Färdigkryddade sedan födseln då dom går på ört-rika marker nära havet så mindre salt går åt vid tillagning.

CITAT (Motti @ 20-03-2010, 00:09) *
Nä men alla djur borde få gå ute !tror inte det är så många svenskar som äter Påskalam.Här ska vi ha Påskskinka.

Vi ska ha påsklamm, som varje år. Men den har legat i frysen sedan i höstas.
*Stintan*
CITAT (theseraphim @ 20-03-2010, 00:16) *
Tror det kommer bli mer av det här i framtiden när vi vill ha mer svensk kött och till konkurrenskraftiga priser.

Tänk att det tror jag inte alls! Det låter så uppgivet! Jag tror faktiskt att det finns en stor marknad för kött som kommer från djur som haft det bra i livet och som slaktats på ett så bra sätt det bara är möjligt. Skräckpropaganda löser inga problem och i samma sekund det uppdagas så är det kört för djuruppfödare som håller på med såna här vidrigheter. Tyvärr får ju även de seriösa djuruppfödarna lida och vi med dem när sånt här uppdagas.

CITAT (Roine @ 20-03-2010, 00:31) *
Nu försvarar inte jag sådan djurhållning. Men, det är vi konsumenter som gör att bönderna måste sattsa i sådana stora projekt. Vi kräver svenskt kött till importpriser, djuren i många andra länder lider mer än dom svenska. Dom svenska köttprodusenterna får en bråkdel av vad vi betalar i affären, ha det i tanken innan ni häver skit över "bönderna". Deras vinnstmarginal blir mindre och mindre, men priset i affären blir högre och högre, har dom otur får dom tillochmed betala för det slaktade djuret, pga olika kvalitets bedömningar. Men det köttet går säkert ut till konsument till fullpris (det sista är min egen uppfatning, inget som jag kan bevisa).
Som jag skrev i början, jag försvarar inte den här typen av djurhållning, men den var väntad...

Personligen köper vi aldrig lamm i affären. Köper lokalproduserat i närheten. Färdigkryddade sedan födseln då dom går på ört-rika marker nära havet så mindre salt går åt vid tillagning.

Vi ska ha påsklamm, som varje år. Men den har legat i frysen sedan i höstas.

tummenupp.gif bravo.gif
Fny
CITAT

Bra sagt. yes.gif Det är viktigt att inse att problemet inte är enkelt, det går inte bara att skylla på bönderna och tro att dom bara gör det pga bristande omtanke.

I grund och botten så är det ju konsumenterna som bestämmer, det måste vi minnas. Vad vi som konsumenter väljer att lägga våra pengar på, vad vi väljer att stödja, och vad vi INTE väljer att stödja.
Gita
En stor artikel i Svd idag, svenska fåruppfödare styr tackornas brunstperiod (för att få lamm vid önskad tidpunkt) med hormonpreparat.
Vi äter ganska mycket lamm, men då fryst och importerat.
Gita
Grå
Nej... har det gått så långt så att man som bonde enbart ser djuren som kött och inkomst då är det faktiskt dags att lägga ner verkamheten, öppna mekanisk verkstad och börja jobba med plåt och stålrör istället.
Att tycka om djuren och vilja deras absoluta bästa måste väl ändå vara en grundsten för att jobba med dem?

Både får och grisar kan gå ute året runt om de har vindskydd. Även sällskapskaniner mår faktiskt bäst av att vara ute året runt om de får en bra vinterbur att vara i. Henriks får går inne under vintermånaderna, har gott om plats och ordentlig halmbädd, mest på grund av att det är så slabbigt i hagarna, men så snart gräset spirar och det finns bete kommer de ut och där går de fram till oktober/november. Därefter skickas lammen på slakt och tackorna och baggen kommer in. Nu är det ju så att det är inga små stelbenta ulltussar som slaktas och hamnar i frysdisken, utan det är ganska svårt att se skillnad på vilka som är får och lamm. Åtminstone för en gröngöling som mig. De som håller på med det ser säkert stora skillnader.
Henrik har sina får mest för att hålla sina marker öppna. Fåret är ett trevligt och smidigt djur.

Jag å min sida har planer på att ge Scan det långa fingret och fixa slakt och försäljning på gården, just för att jag har ALLT emot djurtransporter och industriell djurhantering, men än så länge är det inte mina får och vi har inte de utrymmen som krävs för den typen av hantering. Det är mycket som måste fixas innan det blir verklighet.

Jag tror också att det är många fåruppfödare som har fåren som landskapsvårdare och jag misstänker att den gode ordföranden som så fryntligt uttalade sig i radion om sund djurhållning i stallar kommer att få det ganska hett om öronen av sina medlemmar.
Fny
på tal om att ha får som landskapsvårdare - finns inget bättre än att låta får gå och beta på vackra gravfält! =)
Myosotis
De pratade om det hela dagen på radion igår, och visst har man all rätt att bli upprörd. Men jag förstår inte varför folk bara blir upprörda över detta, fåren verkar ju ha det relativt bra fast de måste vara inne. Grisar däremot har det verkligen inte bra. Varför är inte folk upprörda över att grisar inte får gå ut? Varför köper folk ägg från frigående höns inomhus, hemskt djurplågeri det också? Kan någon förklara för mig varför kossor måste vara uppbundna hela vintern? Och så har man kosläpp och tycker att det är gulligt att se hur glada de blir och hur de skuttar, men det gör de ju bara för att de har haft det så hemskt hela vintern. Så det här med lamm kommer de flesta att vänja sig vid precis som allt annat djurplågeri. Och som vanligt är det konsumenterna som påverkar hur djurhållningen ser ut.
theseraphim
Ärligt talat så har över lag uppfödning av slaktdjur alltid handlar om inkomst mer än genuin omtanke än kärlek. Sedan att LRF pumpat ner miljoner i pr o reklam för att vi ska få en annan uppfattning är en annan sak, ungefär samma som när energibolag visar gröna skogar och forsande älvar för att vi ska tro att det är detta vi bidrar till när vi väljer deras el medans vi egentligen bidrar till motsatsen.
Piccante
CITAT (Anki på Öland @ 19-03-2010, 23:53) *
Men är det inte så att denna lammuppfödning inomhus har kommit till för att svenskarna vill ha svenskt kött?? Och vi vill ha svenskt lamm till påsk och på vintern kan dom inte gå ute???
Anki

Får kan i princip gå ute året om men då måste de ha tillgång till ligghall så de kan gå in om de vill. Av tradition har fåren betäckts när de har sin naturliga brunst och lammen föds på våren. Att lamm föds på våren är ju en fördel då bete är det billigaste fodret och lammen av naturen kommer vid betessässongen. Men ska konsumenterna ha färskt lammkött till påsk och inte fryst så krävs det ju att hela produktionen "vänds" tidsmässigt och fåren måste födas upp inne över vintern. Skulle lammen gå ute på vintern skulle de förmodligen äta mkt mer foder för att kompensera att de behöver mer energi i kylan.
herkules
CITAT (Myosotis @ 20-03-2010, 12:35) *
De pratade om det hela dagen på radion igår, och visst har man all rätt att bli upprörd. Men jag förstår inte varför folk bara blir upprörda över detta, fåren verkar ju ha det relativt bra fast de måste vara inne. Grisar däremot har det verkligen inte bra. Varför är inte folk upprörda över att grisar inte får gå ut? Varför köper folk ägg från frigående höns inomhus, hemskt djurplågeri det också? Kan någon förklara för mig varför kossor måste vara uppbundna hela vintern? Och så har man kosläpp och tycker att det är gulligt att se hur glada de blir och hur de skuttar, men det gör de ju bara för att de har haft det så hemskt hela vintern. Så det här med lamm kommer de flesta att vänja sig vid precis som allt annat djurplågeri. Och som vanligt är det konsumenterna som påverkar hur djurhållningen ser ut.

jag tror inte att folk blir upprörda bara över lammen utan även över kossorna, grisarna, kycklingarna och äggen. vi har alltid trott att vi är så jävla bra på det här med djurhållning och så visar det sig hela tiden att vi sköter det vi äter lika illa som vilket annat skitland som helst!
sen att det inte skrivs om kossornas situation i tidningarna dagligdags - ja, det får vi väl göra något åt då ..
zaaritha
Usch!
Äter inte lamm!
Tycker att de ska få vara ute på bete o leka!+
*Stintan*
CITAT (herkules @ 20-03-2010, 19:59) *
jag tror inte att folk blir upprörda bara över lammen utan även över kossorna, grisarna, kycklingarna och äggen. vi har alltid trott att vi är så jävla bra på det här med djurhållning och så visar det sig hela tiden att vi sköter det vi äter lika illa som vilket annat skitland som helst!
sen att det inte skrivs om kossornas situation i tidningarna dagligdags - ja, det får vi väl göra något åt då ..

Men det är ju inte så att all djuruppfödning i Sverige sköts på ett uselt sätt även om jag tycker att det finns för mycket av det usla. Jag tycker hela debatten blir en aning skev därför att även de som sköter sina djur bra får skit när man generaliserar som du tyvärr har en tendens att göra emellanåt. Vi borde ju som konsumenter istället uppmuntra och stötta de seriösa bra djuruppfödarna och kräva bättre märkning på varorna i butiker. Min uppfattning är tyvärr att sådana djuruppfödare hamnar i skymundan men att dom ändå många gånger försöker marknadsföra sig på nätet. Vi kan som konsumenter påverka vad butikerna ska sälja och jag förstår inte att en massa människor inte bryr sig ett skvatt i vad det är dom stoppar i sig.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2010, 20:50) *
Men det är ju inte så att all djuruppfödning i Sverige sköts på ett uselt sätt även om jag tycker att det finns för mycket av det usla. Jag tycker hela debatten blir en aning skev därför att även de som sköter sina djur bra får skit när man generaliserar som du tyvärr har en tendens att göra emellanåt. Vi borde ju som konsumenter istället uppmuntra och stötta de seriösa bra djuruppfödarna och kräva bättre märkning på varorna i butiker. Min uppfattning är tyvärr att sådana djuruppfödare hamnar i skymundan men att dom ändå många gånger försöker marknadsföra sig på nätet. Vi kan som konsumenter påverka vad butikerna ska sälja och jag förstår inte att en massa människor inte bryr sig ett skvatt i vad det är dom stoppar i sig.

äh - jag generaliserar inte. folk kan väl tänka själva och fattar väl att inte alla djuruppfödare beter sig som as mot djuren?
Gita
tiden[/b] att vi sköter det vi äter lika illa som vilket annat skitland som helst!

Jag är så glaaaad att jag är svensk och inte någon lägre stående varelse från "vilket skitland som helst"

Åh, vad jag tycker illa om uttalanden enl. det citerade. Vilka är "skitländerna" du talar om?
Inskränkt på gränsen till dumhet att inbilla sig att Sverige o svenskar är bättre än andra länder och andra folk. Förutsättningarna skiftar naturligtvis mellan olika länder och för många (var sjätte människa på jorden) är kampen faktiskt att få något att äta överhuvudtaget. Men skitländer - nej, jag protesterar högljutt!
Gita
theseraphim
I Sverige är i stort sett nästan alla andra länder skitländer för enligt svenskar är vi störst bäst o vackrast:-)
Men skulle däremot någon säga att man är riktigt bra på det man gör till tex sin radhusgranne, ja då är det också fel och så är man stöddig och ego för det ska banne mig vara jantelag inom gränsen:-)
Andra länder tycker vi om när de gör något bra för Sverige ta tex Ford o GM som vi bara för tre fyra år sedan tyckte var jättebra och duktiga för deras stöd till Volvo o SAAB men det svängde snabbt när dessa företag skulle säljas och alla dåliga resultat var helt plötsligt deras fel:-)
herkules
CITAT (Gita @ 21-03-2010, 08:36) *
Jag är så glaaaad att jag är svensk och inte någon lägre stående varelse från "vilket skitland som helst"

Åh, vad jag tycker illa om uttalanden enl. det citerade. Vilka är "skitländerna" du talar om?
Inskränkt på gränsen till dumhet att inbilla sig att Sverige o svenskar är bättre än andra länder och andra folk. Förutsättningarna skiftar naturligtvis mellan olika länder och för många (var sjätte människa på jorden) är kampen faktiskt att få något att äta överhuvudtaget. Men skitländer - nej, jag protesterar högljutt!
Gita

skitländer i den här tråden är länder som inte tar hand om sina djur.
var inte sånt jäkla pretto gita!
Nauti
D.v.s. varenda land där kommersiell uppfödning av djur sker i större skala?
Red Top
Ursäkta ett helt OT inlägg. Men Gita och Teresaphim, hur läser ni egentligen det andra skriver? confused.gif

"som vilket annat skitland som helst" Betyder väl ändå att Herkules räknar in Sverige bland skitländerna, som har en urusel djurhållning, och inte på ngt sätt slår sig för bröstet och tycker att vi i Sverige är bra. confused.gif

Oooops! Nu hann Herkules svara själv. blush.gif Var inte säker på att du var vaken, och ville inte låta de konstiga kommentarerna stå oemotsagda.
Gita
CITAT (Red Top @ 21-03-2010, 09:35) *
Ursäkta ett helt OT inlägg. Men Gita och Teresaphim, hur läser ni egentligen det andra skriver? confused.gif

"som vilket annat skitland som helst" Betyder väl ändå att Herkules räknar in Sverige bland skitländerna, som har en urusel djurhållning, och inte på ngt sätt slår sig för bröstet och tycker att vi i Sverige är bra. confused.gif
Oooops! Nu hann Herkules svara själv. blush.gif Var inte säker på att du var vaken, och ville inte låta de konstiga kommentarerna stå oemotsagda.

"och så visar det sig hela tiden att vi sköter det vi äter *) lika illa som vilket annat skitland som helst!"

*) "lika illa som alla andra länder" låter betydligt bättre. att tala om andra länder som "skitländer" är ju bara dumdrygt, i nivå med att kalla kunskap för "tjafs". Jag är alergisk mot sådant!
Gita
vitavargen

Håller med.

(Här säger du inget som är konstigt på nåt sätt.)
herkules
CITAT (Gita @ 21-03-2010, 10:12) *
"och så visar det sig hela tiden att vi sköter det vi äter *) lika illa som vilket annat skitland som helst!"
*) "lika illa som alla andra länder" låter betydligt bättre. att tala om andra länder som "skitländer" är ju bara dumdrygt, i nivå med att kalla kunskap för "tjafs". Jag är alergisk mot sådant!
Gita

antihistaminer ska vara bra säger dom ..

CITAT (Red Top @ 21-03-2010, 09:35) *
/.../

det spelar nog ingen roll vad jag skriver - det mesta blir fel i gitas ögon smile.gif
men tack ändå! blomma.gif
ängsvädd
CITAT (herkules @ 21-03-2010, 11:41) *
antihistaminer ska vara bra säger dom ..
det spelar nog ingen roll vad jag skriver - det mesta blir fel i gitas ögon smile.gif
men tack ändå! blomma.gif

Precis, jag förstår att du menar att sverige OCKSÅ är ett skitland i den meningen att vi inte tar väl hand om våra matdjur.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 21-03-2010, 10:12) *

Gita

Knepigt att vara "allergisk mot sånt" på ett forum. Du kan ju knappast bestämma hur andra får uttrycka sig och jag tror nog att du är smart nog att du förstår vad Hekules menar ändå.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2010, 11:57) *
Knepigt att vara "allergisk mot sånt" på ett forum. Du kan ju knappast bestämma hur andra får uttrycka sig och jag tror nog att du är smart nog att du förstår vad Hekules menar ändå.

Självklart får jag inte bestämma och det har jag väl aldrig hävdat. Men jag får tycka att någon uttrycker sig dumt, eller hur?
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 21-03-2010, 12:44) *
Självklart får jag inte bestämma och det har jag väl aldrig hävdat. Men jag får tycka att någon uttrycker sig dumt, eller hur?
Gita

Visst, det kändes bara lite löjligt att du måste anmärka på en sån skitsak från en vuxen person. Tycker jag flirting.gif
herkules
det känns bra att iaf några förstår vad jag menar när skriver precis som jag tänker wub.gif

och broileruppfödda lamm klarar vi oss utan, eller hur? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon