Full version: Fnys busfrön!
Fny
Nu är dom på väg! crazy.gif

Varför så stora kuvert för så litet innehåll? Man tager vad man haver, säger jag bara! sweatingbullets.gif

Ska bli kul att se om någon känner igen dem direkt... Kan meddela att det INTE är något jag har sått tidigare, så hur det här utvecklas blir en överraskning för mig också. naughty.gif
Rosmarin
Spännande! Hoppas att brevbäraren skyndar sig!
Maggan H
Heja! Ska kolla dem bums de dyker upp! Spännande!
Gillan
Alltid kul med nya busar. Fast jag har förstått vid det här laget att jag inte tillhör de som lär sig hur fröna ser ut. Så det där med att gissa brukar inte lyckas så värst laugh.gif
Platinum
Ååh, det är så roligt med fröpost.
Rosmarin
CITAT (Gillan @ 20-03-2010, 01:15) *
Alltid kul med nya busar. Fast jag har förstått vid det här laget att jag inte tillhör de som lär sig hur fröna ser ut. Så det där med att gissa brukar inte lyckas så värst laugh.gif

Men det spelar ju egentligen ingen roll. Det som är mest spännande tycker jag, är de frön som jag inte lyckats gissa vad det är och som sås, gror, börja växa.... och man går där och undrar... g.gif
Peztis
Va skoj!!!!
Lady Hamilton
I dag fick jag fröerna men.......... coolgleam.gif jag kan inte följa sårådet som följde med Så här såg det ut den 6/3
[attachment=48285:DSCN3417_kopiera.jpg]

och i dag ser det ut så här
[attachment=48286:DSCN3446_kopiera.jpg]

visst det går frammåt men ff ser det ut så här i den tilltänkta rabatten
[attachment=48287:DSCN3444_kopiera.jpg]

så jag ber härmed allra ödmjukast om dispens för att förgro dessa frön innomhus blush.gif utomhus sådd är inte att tänka på förrens fram emot slutet på Maj början på Juni
Peztis
Nä vet du vad Ladyn! Här följer vi såråden till punkt och pricka! rtfm.gif

Det är bara att skotta sig ned till jordytan, smäll upp ett tält eller vad du har, in med en fläkt, lägg på värmeflaskor och -filtar. Du ska se att tjälen släpper så pass att du kan ta och peta ned ett par frön!

biggrin.gif

Så som det ser ut igår och ida så är vi fler som behöver dispens, är jag rädd... Men å andra sidan babblade de om 13 grader i helgen! yahoo.gif
Platinum
Jag hoppas du menar att jordtemperaturen bör ligga på temperaturen som stod på påsen och inte lufttemperaturen, i min zon är ju inte risken för frost över förrän i juni.

Oavsett trillade brevet ner i brevlådan idag och fröpost är så roligt biggrin.gif
Fny
Hihi, ja det där med temperaturen kan ju bli besvärligt... så jaaa, den som vill får väl så inomhus då! tongue.gif Sen är jag faktiskt inte själv helt säker på om den är jordtemperaturen eller lufttemperaturen som menas. Uhm... Första gången för mig också vet ni! =) Men generellt så är det ingen brådska med dom här, försök vänta tills våren kommit... Men jag tänker inte förbjuda er från att så inomhus, nej. =)
Anki V
Jag har också fått fröna idag thanks.gif

Oh, du milde vad jag känner igen dom.....men vad är det? blink.gif

Jag ber att få återkomma.

/Anki
Peztis
Jag tyckte det var rödbetor men det tyckte inte Fny.
Jag tror hon har fel...
Fny
giggle.gif
Lady Hamilton
CITAT (Fny @ 22-03-2010, 17:01) *
.... Men generellt så är det ingen brådska med dom här, försök vänta tills våren kommit... Men jag tänker inte förbjuda er från att så inomhus, nej. =)

thanks.gif

CITAT (Peztis @ 22-03-2010, 16:35) *
.....Nä vet du vad Ladyn! Här följer vi såråden till punkt och pricka! rtfm.gif

Det är bara att skotta sig ned till jordytan, smäll upp ett tält eller vad du har, in med en fläkt, lägg på värmeflaskor och -filtar. Du ska se att tjälen släpper så pass att du kan ta och peta ned ett par frön!..... biggrin.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif ..... vad tror du grannarna skulle säga då?......
Peztis
CITAT (Lady Hamilton @ 22-03-2010, 18:03) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif ..... vad tror du grannarna skulle säga då?......

Är de inte vana med dig som granne? Antagligen så skulle de inte säga något, bara skaka lite på huvudet och tänka att nu e trädgårdstokan ifarten igen!

Tur man själv har grannarna på behörigt avstånd!
flirting.gif
Maggan H
Tackar, jag har också fått skrynkliga luftgevärskulor idag och jag vet att jag vet vad det är, kan bara inte minnas, tror faktiskt jag hade tag i sådana frö förra året... naughty.gif

Fy fasen vad snö Ladyn, här är nu rabatterna synliga och massor av vårlök på väg! Snödroppar och krokus blommar, ljuvligt!

Platinum
En fundering, ettårig eller perenn?
Fny
ettårig ninja.gif
Platinum
CITAT (Fny @ 22-03-2010, 20:06) *
ettårig ninja.gif

Oki, tack då placerar jag den i rabatten med ettåringar såsmåningom då.

Någon sorts krasse som inte är indiankrasse?
Fny
yaay.gif
Kan meddela att Anki V har gissat rätt!!!
Maggan H
Grattis Anki, allas vår överkvinna! biggrin.gif
Rosmarin
Grattis Anki!
Peztis
Grattis Anki!

Jag hinner knappt med i statistiken!!!!
Rosmarin
Tackar så mycket för fröerna som kom fram idag! thanks.gif
Jag skickar en gissning.
Fny
Nu har även Rosmarin gissat rätt! bravo.gif
Peztis
Jamen självklart... biggrin.gif

Grattis Rosmarin! blomma.gif
DykUnderYtan
Tack, tack! Här har fröerna också kommit men fortfarande är det 20-30 cm snö här, så det lär nog dröja ett tag till innan mina rabatter visar sig och är redo för nya fröer.
Gillan
Tack, tack säger jag också. Hit kom de för några dagar sedan och jag tycker också att de påminner om rödbetor, men är samtidigt lite för små...................hmm, kanske nåt anna då g.gif
Fny
Nu börjar det bli dags!!! biggrin.gif
Rosmarin
yes.gif
Ska se när det går att få ner dem i jorden. Det är fortfarande lite för kallt om nätterna här. (4-5°)
Fny
Nu har Platinum också gissat rätt! bravo.gif
Peztis
Jag petade ned mina i en kruka för ett par dagar sedan, de har kommit upp med stormsteg!!!
Maggan H
Och vad har JAG gjort?? crying.gif Lagt dom på ett så säkert ställe att jag inte hittar dom! ninja.gif

Finns ETT ställe kvar att kolla och det är i min bod som har sisådär 1000 olika ställen som man kan lägga en fröpåse på.... devil.gif

OCH se, där var dom ju! yahoo.gif Hade kommit in bland en massa andra fröpåsar. crazy.gif Men vad det är har jag inte en aning om. cool.gif Ska bli väldigt intressant och se!
Maggan H
Ja, jag undrar ff, tycker definitivt att de liknar rödbetor, men det var det ju....

Kan man få lite ledtrådar, höjd, tongue.gif utseende crazy.gif osv??..... Hoppas dom inte blir jättehöga för de samsas med mina gurkor i en stor balja i växthuset...
Peztis
Jag gissade på rabarber (såg lika ut i krukan som rabarbern jag sått!) men nähäpp...
Skickade en till gissning men den fick jag inget svar på. Hallå Fny!
Platinum
Rabarber var inte så dålig gissning eftersom denna växt får stjälkar som påminner om rabarber, växten är ätbar och blir väl kanske 30-40cm hög.
Peztis
Min nästa gissning jag skickade till Fny (som jag inte fått svar på) var mangold...
Maggan H
Vad bra att den är ätbar, då hamnade den på rätt plats! Mangold, ja det är nog rätt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon