Epikuros
19-03-2010, 11:19
Eftersom att jag troligtvis kommer att vara arbetslös denna sommar så söker jag bra praktikplatser för att bredda på mina kunskaper om trädgårdsmiljön.
Så nu vill ja ha en massa fina förslag från er om bra och lärorika praktikplatser som folk i branschen hört talas om (det ser ju bra ut på bland meriterna).
officinalis
19-03-2010, 15:36
Är det någon slags utannonserad praktik du är ute efter eller är det bara lärorika arbetsplatser du tänker på?
Enklaste sättet är att ansluta dig till WWOOF. Men då är du ganska begränsad till ekologiska odlingar och främst friland. Vill du ha större variationsmöjligheter får du nog leta efter något annat.
Epikuros
19-03-2010, 16:53
Inte utannonserad utan bara lärorika praktikplatser, ska t.ex praktisera på Zetas nästa månad, och det lär nog bli lärorikt =)
officinalis
19-03-2010, 21:47
Det beror väl helt på i vilken typ av kunskap du är ute efter. Frågan är hur mycket pedagogisk vägledning man får hos Zetas i mitten av April när kundrusningen börjar komma igång. Har dom tid?
Generellt skulle jag väl bara leta upp företag inom gröna näringen och kontakta dem jag tycker verkar vettiga.
edit:
Såg på din blogg att du var intresserad av av odling och skötsel av trädgårdsmiljön. Kanske anläggningsbiten är intressant då? Där finns det rätt många företag (åtminstonde i storstäderna) enligt min uppfattning. En början kan vara att höra av dig till olika kommuner. Förutsatt att de har kompetent personal så skulle du kunna lära dig beskärning, skötsel/underhåll/drift av olika redskap, plantering, vikten av växtval i offentliga miljöer, växtkunskap i allmänhet.. osv.
Risken där är väl att det kan bli allt ifrån väldigt lärorikt till att du får stå och skyffla grus :/
Epikuros
19-03-2010, 22:53
Skyfflat jord har jag redan gjort en hel del, så det har jag erfarenhet av =P
Det är min växtkunskap och beskärning jag vill jobba på. Så om det finns tid på Zetas kommer jag nog plocka upp en del om växter, och jag har även sökt praktik hos Trädmästarna till sommaren. Jag ska dit och presentera mig någon gång snart så får jag se vad det blir av det.
Vägledning är för mig inte det viktigaste, utan att vistas i en sån stimulerande miljö där jag åtminstone t.ex får vara nära växter som jag troligtvis inte skulle komma i kontakt med annars.
officinalis
19-03-2010, 22:57
Då är det nog en plantskola du ska sikta in dig på. Fråga ifall de förökar växterna själv. Många verkar importera mycket och agera någon slags mellanhand.
Vad är det du studerar föressten?
Epikuros
19-03-2010, 23:08
Trädgård och anläggning, men anläggningen är egentligen inte av stort intresse för mig.
Edit: Det där med plantskolor är lite svårt eftersom att det inte finns några riktiga i Stockholmsområdet. Om det ens finns några riktiga i Sverige. Jag har inte hört talas om en enda som inte importerar...
vitavargen
19-03-2010, 23:10
Varför inte ett arbete under sommaren eller en avlönad praktikplats hos Stockholms Stad :
http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Arbete/S...jobb-Stockholm/Lycka till!
Epikuros
20-03-2010, 08:28
CITAT (vitavargen @ 19-03-2010, 23:10)

Varför inte ett arbete under sommaren eller en avlönad praktikplats hos Stockholms Stad :
http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Arbete/S...jobb-Stockholm/Lycka till!
För att jag är 22 år gammal och knappast får ett sommarjobb, och eftersom att jag än så länge saknar körkort, är jag rätt körd =P
Åsa, mälardalen zon 2
20-03-2010, 08:43
CITAT (Epikuros @ 19-03-2010, 23:08)

Trädgård och anläggning, men anläggningen är egentligen inte av stort intresse för mig.
Edit: Det där med plantskolor är lite svårt eftersom att det inte finns några riktiga i Stockholmsområdet. Om det ens finns några riktiga i Sverige. Jag har inte hört talas om en enda som inte importerar...
Ängsäters perenner förökar upp en hel del växter själv så visst finns det i stockholmstrakten men eftrersom det krävs utrustning för förökning av många växter så blir det ju mer ekonomiskt att köpa in en del som sticklingar el små fröplantor.
(+det är ganska stor brist på trädgårdsutbildad personal så även om du inte har körkort kan du ha chans att få sommarjobb inom trädgård fast det är ju hög tid att söka isåfall, testa sånt som bostadsbolag, kyrkogårdar och liknande + testa även Drottningholm efter vad jag förstått när jag pratade med dem för något år sedan så brukar de inte få så många ansökningar till sommarjobben det verkar som folk tror att de redan får många ansökningar och därför aldrig skickar in ansökningar till dem)
vitavargen
20-03-2010, 10:34
CITAT (Epikuros @ 20-03-2010, 08:28)

För att jag är 22 år gammal och knappast får ett sommarjobb, och eftersom att jag än så länge saknar körkort, är jag rätt körd =P
Det finns arbetsplatser som vill ha bara dig med de beskrivningar som du gör av dig själv( varken du eller jag vet allt om alla företag/arbetsgivare).
Din blogg kan funka som CV, om du länkar in den till arbetsgivarna. Det finns arbeten som sköts av fler än en person och en bil, där räcker det att bara en har körkort.
Du har möjligheter och du har hinder också. Betona på dina möjligheter. Via Stockholms Stads Region kan du komma i kontakt med flera arbetsgivare även i den privata sektorn för det finns stora samarbeten de emmelan.
Önskar att du först och främst kräver ett sommararbete, och en praktikplats i andra hand. Önskar dig lycka till än en gång.
Epikuros
20-03-2010, 16:15
Saken är den att jag ju redan sökt en del arbeten, både säsong och sommar. Och det faller hela tiden på att jag inte har körkort eller att skolan är slut först i Juni. Det är klart att jag inte ger upp än, men jag vill gardera mig utifall att det inte blir något jobb! =)
Edit: Åsa, när du talar om Drottningholm, vad menar du då?
Ängsäter hade nästan fyllt alla säsongsplatserna redan i början på månaden. Jag har skickat en ansökan men det känns som att mina chanser är lite sisådär =P
Åsa, mälardalen zon 2
20-03-2010, 16:36
Slottsförvaltningen har också en parkavdelning som tar hand om området runt slottet. Jag har placerat både svenska och holländska elever på praktik där det är ju någon som måste klippa alla grsmattor, häckar mm.
Epikuros
20-03-2010, 19:18
Jo, jag har sökt arbete som parkvårdare på Rosersbergs slott, så det vet jag om. Vad jag inte vet är hur jag kommer i kontakt med Slottsförvaltningen för Drottningholm =)
Åsa, mälardalen zon 2
20-03-2010, 19:29
Jag PM:ar dig
Ängsäters Perenner på Ekerö är en bra plantskola. Välrenommerad och ingen import. Om de tar emot praktiakter vet jag inte men när jag sommarjobabde där för en herrans massa år sedan fick man kruka, hantera sticklingar, gallra, rensa, köra traktor, vattna etc. Det var uppgifterna utan trädgårdskunskap så med finns det säkert mer kvalificerade saker man kan hänga med på.
Fjärilshuset i Haga kanske är intressant, vet inte hur mkt utomhus de har? Rosendahls trädgård skulle jag själv tycka var kul. det är ju både växthus och friland, både prydnad, ätbart etc.
Lycka till med praktiken!
officinalis
21-03-2010, 00:33
Ängsäter perenner importerar växter. Åtminstonde i vissa fall. Men i stort sett förökar de enbart själva.
Är det bara växthusodlingar du är ute efter?
Att ordna "praktik" på frilandsodlingar både i sthlm och utanför är lätt annars. Gå med i WWOOF.
Åsa:
"Placerat". Är du lärare, eller vad sysslar du med om dagarna? *nyfiken*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.