Full version: Hjälp!
Platinum
Såg nu när snön börjat töa upp att en av de större grenarna på vår rhododendron klyts. Kan man på något sätt rädda grenen? Det enda jag gjort hittills är att skotta bort den snö som tyngt ner själva kronan.

Så här ser brottet ut.
Bassam
Hej
Du kan rädda den på två olika sätt : 1 ta bort delen som flyttat och stryker sår området . 2 koppla två delar tillsamman och lägga balsam ymp över för att ska inte Svampen attackera .
H:Bassam

Harvey
Eller så skär du ner dom grenarna. Rhododendron brukar komma bra med nya skott när man skär ner.
Platinum
CITAT (Harvey @ 19-03-2010, 17:05) *
Eller så skär du ner dom grenarna. Rhododendron brukar komma bra med nya skott när man skär ner.

Och om man väljer att beskära, kan man då på något vis göra sticklingar av de två sidogrenarna? Det rör sig om grenar som tillsammans har en vidd av kanske 2,5-3meter....så det tar emot att klippa om man säger så.
malarmaster
Skär ner.det kommer nya skott nerifrån.det är alltid tråkigt när sådant här händer men att försöka få detta att växa ihop är istort omöjligt .har själv en massa rhodisar o några grenar att kapa blir det här också.Nej till sticklingar också,för att lyckas med det bör man ta halvmogna sticklingat dvs från årstillväxten men innan de hinner förveda sig.Lämplig tid slutet juni- aug,ett annat sätt är att göra en avläggare dvs man böjer ner en gren till marken skadar barken ngt på undersidan samt fixerar den i marken efter 1 år brukar det ha kommit rötter o då kan man knipsa av den nya plantan. mvh ulf
Platinum
CITAT (malarmaster @ 19-03-2010, 17:39) *
Skär ner.det kommer nya skott nerifrån.det är alltid tråkigt när sådant här händer men att försöka få detta att växa ihop är istort omöjligt .har själv en massa rhodisar o några grenar att kapa blir det här också.Nej till sticklingar också,för att lyckas med det bör man ta halvmogna sticklingat dvs från årstillväxten men innan de hinner förveda sig.Lämplig tid slutet juni- aug,ett annat sätt är att göra en avläggare dvs man böjer ner en gren till marken skadar barken ngt på undersidan samt fixerar den i marken efter 1 år brukar det ha kommit rötter o då kan man knipsa av den nya plantan. mvh ulf

Och skär jag då ner nu omgående eller räcker det med innan tjälen går? Lite eländigt att ta sig fram....

Kan man klippa grenen och ta en bit som är oförvedad och ta stickling av? Nån mening måste det ju vara med att den gixk av, så jag ska nog ha två buskar till...en stickling från varje del från brottet räknat.
malarmaster
det går att ta den närsomhelst.rhodisar brukar inte blöda nämnvärt men helt klart en fördel när det fortfarande är tjäle.tveksam med sticklingar,har aldrig provat så här års men prova vad har du att förlora? ulf
Platinum
Då får jag tacka för era svar och kommer att beskära någon av de närmsta veckorna, men jag kan ju inte räkna med en lika "jämn" krona när själva mittenpartiet försvinner.

Så här brukar min rhoddis se ut i vanliga fall när den är full blom, parkrodhodendron om jag förstått det rätt?

Bassam
Hej

Jag tänker först reparea skador sen jag ska ta sticklingar .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon