Full version: frysa kokt potatis?
Fny
Om man lagar mat och spar matlådor i frysen, hur klarar sig fryst potatis? har fryst det mesta men inte just potatis. Går det bra?
Platinum
Kokt potatis blir bara blaskigt och ogott, som stekt, gratäng eller mos funkar det mycket bättre tycker jag...fast andra kan tycka annorlunda förstås.
Fny
mm misstänkte det... ni vet när man som sista utväg köper färdiga maträtter typ findus eller så? Potatis i sådana färdigfrysta maträtter brukar aldrig bli bra... Men det var en bra idé att spara lagad potatis i form av gratäng eller mos eller så!
Eva i Höga
Jag har fått rådet att spara kokt potatis genom att tärna den och frysa den sen. Då ska den bli bra om man steker den, men i färdiga rätter är det som gratäng eller mos som gäller.
Malin_MeL
uuuu fryst potatis e sååååååå läskigt. smakar papper... ryser smile.gif

gratäng går fint!
mos har jag aldrig testat, det måste jag göra.
Motti
Gör matlådor till min man varje dag !det absolut äckligaste han vet är frusen potatis den blir blöt och grynig och grå,vi kör Pasta och ris här men man kan skicka med matlåda som inte gått genom frysen med potatis som inte är helt färdig kokt.Det bästa säger han är att stuvade makaroner och köttbullar och bruna bönor med fläsk,han säger också att det ska vara mycket sås så blir det Okej.Brukar också göra Biff Stroganoff med ris funkar bra,Pasta med köttfärsås men då ska man inte koka Pastan helt färdig till matlådan,den blir sladdrig i mickron om den är för kokt.Alla matlådor bör vara "nästan"färdiga eftersomn de oftast körs i mickro.
M i Mälardalen (zon 2)
Jag har läst om de som lyckas frysa in färskpotatis i juli för att ta fram på julafton. Tricket var att koka potatisen halvt färdig och frysa in den i kokvattnet. Inget alternativ för matlådor alltså.

Jag har själv provat det men resultatet blev inte bra för mig. Mjuk och blaskig blev resultatet. Tyvärr mindes jag inte råden hur man skulle tina upp potatisen, så det kanske var där jag gjorde fel. Det vore intressant och höra om någon lyckats?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon