Full version: Hur gör jag nu?
Lilla hjärtat
Hej!

Förra året sådde jag paprika för första gången och fick en planta. En chilipaprika. Tyvärr var jag rätt sen med att fatta att den ville ha större kärl att växa i och mer gödning, så paprikorna kom alldeles för sent. Tog in paprikan i höstas och klippte så småninom ner paprikan och satte den i en mindre kruka och "klädde ut den" till krukväxt. Den har stått i vardagsrumsfönstret och varit vacker hela vintern. Det är stort fönster mot söder. Den har mått jättebra, trots att den när det var som kallast och vi eldade i kaminen fick stå ut med väldigt torr luft och temperaturer uppåt 28 grader. Annars har väl temeraturen legat kring 22-23 under vintern.

Men nu börjar den bli lite trist i vissa blad, samtidigt som andra delar av den har skjutit i väg, fått massor av blad och till och med försökt börja blomma. Jag kniper bort knopparna, eftersom jag vill att kraften ska vara kvar i växten.

Frågan är: hur gör jag nu? När ska jag klippa ner paprikan och plantera om den samt börja gödselvattna? Tänker ha den i en stor murarhink. Och självklart ska den få bo kvar inne ett tag till. Någon som vet hur varmt det ska vara i växthuset för att jag ska våga ställa ut den? Kan det kanske gå i slutet av april/början av maj om jag använder frostvakt och låter hinken stå på en tjock frigolitskiva?

Alla råd mottages tacksamt. Vill så gärna att den ska överleva!

Bild från 28 november 2009

Bild från 2 januari 2010

Så såg den ut den 20 januari 2010

Ha det gott!
//Linda
Lilla hjärtat
Chiliplantan har överlevt. Den bor fortfarande inne, men ska snart få komma ut på riktigt.

En tuff rackare

Ha en bra dag!
//Linda
blomkronan
Vad fin den var tummenupp.gif
om du har en frost vakt i växthuset kan du ställa ut den där efter lite avhärdning. För det kan nog behövas om den har stått i rumsvärmen hela tiden. Hur varmt kan du hålla i dit växthus?
Jag har som lägst ca 10 grader på natten i mitt, på dagarna kan det bli 30-40 grader beror på om jag glömer att öppna luckorna blush.gif Mina automatiska öppnare har inte kommit upp än! idag ska jag leta... jag måste hitta dom smile.gif (lagt dom på ett mycket bra ställe!)

edit: glömde säga... att jag skulle inte klippa den nu, låt den växa smile.gif
Lilla hjärtat
wink.gif Känner igen det där med att lägga viktiga saker på riktigt bra ställen. Just för att man ska komma ihåg exakt var när det är dags ... Hoppas du hittar dem.

Jag har inte börjat med frostvakt. Odlar i två tunnlar inne i växthuset och har undervärme till dessa, samt frigolit under. Lite mer energisnålt. Men paprikan verkar trivas inomhus och får komma ut i friska luften mer och mer. Fattar inte hur den kan vara så anpasslig.

Ha det så gott!
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon