Full version: Blomman för dagen
apan
Hej!

Jag har sått bloman för dagen för första gången. Nu undrar jag hur den växer, kommer den bara ha en "pinne" som växer eller kommer den att förgrena sig? Hur kraftig blir en planta?
Ska jag toppa den när den har vuxit en bit?

Tacksam för svar

/apan
Epikuros
Hej!

Ipomoea Tricolor är en jättespännande växt!

Jag har själv en här hemma och den växer nästan som ogräs!
Min har börjat förgrena sig i noderna och bildar flera nya små skott som sprider sig över hela minispaljén den växer på.

Jag vet inte hur lång den kommer att bli, det beror ju på ljus och näring, men jag har hört om folk som fått tre meter klipp på EN enda planta, och det var inte hela växten ens.

Jag blev tvungen att toppa min eftersom att toppen torkade ut pga slarv från min sida. Den svarade med sidoskott.

Du kommer vara väldigt glad när du tydligt ser att den växer väldigt mycket från dag till dag.
Irene_L
Jag toppar alltid mina Blomman för dagen. Sen sätter jag toppen i vatten och den får snart rötter. Plantera den och du har en till blomma. Här kan du läsa lite i min Blomster-tips blogg:

http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/...a-purpurea.html
Helen i Piteå Zon 5
Jag gör samma som Irene, jag toppar plantorna och får fler yes.gif
apan
Tackar för svar. Då var det som jag hoppades, att den blir stor och buskig.
fjonke
Efter att ha läst här och tittat på era bilder så måste jag nu så blomma för dagen. Trodde det var en anspråkslös liten tråkig blomma men insåg att jag hade fel. Kul att bli inspirerad och att lära sig ngt nytt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon