Full version: Avocado
Kalle i Lunden
Hej.

Mitt kära lilla avocadoträd har gett sig iväg i oanade riktningar. Jag tänkte beskära det för att få det att dela på sig och bli lite tätare. Är detta en bra idé?

I så fall, var skall jag lägga snittet för att få bästa resultat? 1, 2 eller 3? Förstora bilden för att lättare se.

[attachment=48201:avocado1.jpg]

Sedan har jag en annan fråga. Detta händer vissa av bladen på mina växter som jag har i fönstret. Vad är detta? Har jag gjort något fel?

[attachment=48202:avocado2.jpg]

Ursäkta bildkvalitén.

Tack på förhand.
Alexander-VG-zon3
du kan klippa vart du vill av de 3 alt. annars vill du ha ett svar så ta nr 2.

att bladen blir deformerade kan beror på lite olika saker antigen virus, ohyra, skadad tillväxt.
Kalle i Lunden
Funkar det att beskära den här tiden på året? Spelar det någon roll när den står inomhus?
Alexander-VG-zon3
du kan beskära den nu. står den inne åretrunt så kvittar det när man beskär. dock är det ju lättare för den att läka och få nya skott när det är ljust ute dvs under våren-sommaren.
Bassam
Hej
Det finns två saker ska man tänka före beskärning :
1- det ska bli långt borta från tjäla så vi beskära under JAS tiden.
2- saven är inte rörlig annars ohyra ska attackera växter så vi beskära under vårvinter .
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 20-03-2010, 20:00) *
Hej
Det finns två saker ska man tänka före beskärning :
1- det ska bli långt borta från tjäla så vi beskära under JAS tiden.
2- saven är inte rörlig annars ohyra ska attackera växter så vi beskära under vårvinter .
H:Bassam

nu gällde detta en avokado som är en krukväxt som står inne.
Peztis
Men måste man beskära en avokado?
Vad händer om man låter den vara? Jag menar, den borde ju förgrena sig någongång... Vid 4 m höjd? Kan inte tänka mig att det i naturen bara skulle vara en pinne rakt upp i luften med några små futtiga löv och sedan tio år senare så börjar den grena sig. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 21-03-2010, 10:04) *
Men måste man beskära en avokado?
Vad händer om man låter den vara? Jag menar, den borde ju förgrena sig någongång... Vid 4 m höjd? Kan inte tänka mig att det i naturen bara skulle vara en pinne rakt upp i luften med några små futtiga löv och sedan tio år senare så börjar den grena sig. biggrin.gif

man behöver inte alls beskära dom, utan de växer de som en hög pinne rakt upp innan den förgrena sig. dock kan det vara olika ''gener'' som dom olika plantorna har.

så en del kan grena sig väldigt tidigt medan andra väntar tills dom nåt en höjd av över 4m.

jag själv sådde en grupp med avokado i en större kruka, av dessa fick jag upp väldigt intressanta resultat.

nr 1 såg ut som en vanlig avokado (stora blad och en rak pinne)
nr 2 fick en rak pinne fast väldigt små och hårda blad
nr 3 fick vanliga blad och delade sig i 3nya grenar vid samma ställe och på samma sida efter den nått ca 10-15cm.
nr 4 har fått små ådriga smala blad och den fick nya grenar direkt och har så fått vid varje blad nästan.

och detta tyckte jag var väldigt intressant att få en sådan variation i samma kruka, och en annan sak är att samtliga dessa frukter jag köpte kom från samma sort och köpa vid samma tillfälle och ändå bli en sådan variation.

vill man dock klippa dom så kan man göra det rätt så mycket och när man vill. sedan vill man ha en buske kan man toppa tidigt, vill man ha mer en trädform kan man vänta tills den fått en stamhöjd av 50-150cm. och man toppar strax ovanför en nod, blad, bladveck.
Kalle i Lunden
Oj, vilken bra info. Tack så mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon