CITAT (Peztis @ 21-03-2010, 10:04)

Men måste man beskära en avokado?
Vad händer om man låter den vara? Jag menar, den borde ju förgrena sig någongång... Vid 4 m höjd? Kan inte tänka mig att det i naturen bara skulle vara en pinne rakt upp i luften med några små futtiga löv och sedan tio år senare så börjar den grena sig.

man behöver inte alls beskära dom, utan de växer de som en hög pinne rakt upp innan den förgrena sig. dock kan det vara olika ''gener'' som dom olika plantorna har.
så en del kan grena sig väldigt tidigt medan andra väntar tills dom nåt en höjd av över 4m.
jag själv sådde en grupp med avokado i en större kruka, av dessa fick jag upp väldigt intressanta resultat.
nr 1 såg ut som en vanlig avokado (stora blad och en rak pinne)
nr 2 fick en rak pinne fast väldigt små och hårda blad
nr 3 fick vanliga blad och delade sig i 3nya grenar vid samma ställe och på samma sida efter den nått ca 10-15cm.
nr 4 har fått små ådriga smala blad och den fick nya grenar direkt och har så fått vid varje blad nästan.
och detta tyckte jag var väldigt intressant att få en sådan variation i samma kruka, och en annan sak är att samtliga dessa frukter jag köpte kom från samma sort och köpa vid samma tillfälle och ändå bli en sådan variation.
vill man dock klippa dom så kan man göra det rätt så mycket och när man vill. sedan vill man ha en buske kan man toppa tidigt, vill man ha mer en trädform kan man vänta tills den fått en stamhöjd av 50-150cm. och man toppar strax ovanför en nod, blad, bladveck.