Full version: Narcisstobak
strandskatan
Jag har köpt frön till narcisstobak Only the Lonely från Impecta. Skulle gro på 5-15 dagar. Jag har sått dem i två olika sortrs såjord, i blomjord, i toppdressing, blötlagt frön, haft dem i fönstret, under belysning, vattnat jorden lite, mellan, mycket, kort sagt gjort allt, men inte tusan gror det. Tre veckor sedan första såomgången. Annat från Impecta har grott galant, klockmalvan utan ruggning eller något kom upp på några dagar, kejsarträd, rosenrobinia, jakaranda inga problem. Dags att ge upp och köpa nya frön någon annan stans?
Helen i Piteå Zon 5
njaaa, jag skulle nog köpa nya frön och fröså i såjord, glöm ej att fröna är ljusgroende... dvs. täck ej med jord... men det kanske du redan visste! Jag brukar täcka ljusgroende frön med vermikulit för att såytan inte ska torka ut så fort, för det behöver ju bara torka en enda gång så är det kört. Lycka till!
strandskatan
Ja, jag ger nog upp, hoppas hitta nya frön i morgon. Jag har tittat på din hemsida nyss, djupt imponerad av dina frösådder - hoppades hitta en bild på småplantor av narcisstobak, så jag vet hur de ser ut om någon skulle komma upp!
Åsa, mälardalen zon 2
Narcisstobak brukar gro som ogräs bara att strössla ut på fuktad såjord och täcka med gladpack ingen blötläggning och sånt brukar behövas, plantorna ser ut som petunia frösådder då de gror.
strandskatan
Hej Åsa! Jag har läst förut (kanske ett inlägg från dig?) att de ska gro jättelätt strösslade på fuktad såjord osv, vilket är exakt vad jag gjorde från början utan att lyckas, så jag misstänker starkt att det var dåliga frön (mina egenskördade heliotropfrön och blomstertobak sådda samtidigt och likadant grodde hur bra som helst). Det var efter första sådden var resultatlös jag började med allt mer desperat trixande. (Skulle förstås inte förvåna mig att när jag kommer hem med nyköpta frön har det grott i alla lådor under tiden jag var borta....)

PS
Tyvärr vet jag inte hur petunior ser ut heller, men ser vanlig blomstertobak och narcisstobak likadana ut?
DS
Peztis
Kontakta Impecta om att de inte gror, kanske de sänder dig en ny påse.

När jag fick min lev av fröer hade påsen med Thevetia gått sönder, fröna OK, men jag mailade dem så att de åtminstone skulle veta om det för andra leveranser och de sände mig en helt ny påse!

Tycker i alla fall jag var bra service.
Misty
Strandskatan, jag har 5784964328675468236 st fröer av din tobak narcisstobak Only the Lonely om du vill ha en laddning. Dock är de öppet pollinerade. Du kan ju ändå kontakta Impecta om du vill.
Hälsningar Malin
strandskatan
Misty! Jag har skrivit ettprivat meddelande till dig, hoppas det blev rätt för jag har aldrig gjort det förr!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon