Jag är rätt konfunderad över en sak, detta med denna Schlumbergera-kaktus som ser likadan ut men som kallas för:
Novemberkaktus
Julkaktus
Påskkaktus
Vårkaktus
Den har bergis fler namn...
Eller är det verkligen så att det är olika kaktusar inom samma familj? Och hur ska jag veta vilka de kaktusar jag har hemma egentligen är? Jag tänkte att de kasnke hade att göra med när de blommar. Men om den både blommar i november och i mars...?
Åsa, mälardalen zon 2
20-03-2010, 19:47
Förr var det nog mera olika sorters schlumbergia men efter alla korsningar man gjort så finns det nog få rena arter i handeln utan det man hittar är blandning av dessa.
theseraphim
20-03-2010, 20:30
Det är lite skillnad mellan dem, julkaktus heter Schlumbergera×buckleyi , novemberkaktus Schlumbergera truncata, påskkaktus Hatiora gaertneri Schlumbergera gaertneri, Rhipsalidopsis gaertneri....
Här hittade jag en länk som verkade vettig i ämnet:
Holiday cactus
En snabb inventering visar att jag har en Julkaktus Schlumbergera x buckleyi och resten är Novemberkaktusar Schlumbergera truncata.
Den som är Julkaktus har akdrig blommat i min ägo, har misskött den rätt rejält men nu i vår började jag få fason på den och den såg så fin ut så jag tänkte att nu kanske den äntligen kommer att blomma och bekänna färg för jag vet inte alls hur den ser ut. Då hade sonen ned den i golvet och bröt av hälften av grenarna... Suck!
Om man ska tänka positivt så har jag nu en väldans massa fler Julkaktusar än innan...
Jag tror att det skiljer på bladen också. Novemberkaktusen har mer taggiga / flikiga blad och de övriga mer rundade blad.
Det kanske beror på förädlingen bara att de ändrat utseende.
Påsk- och Vårkaktus har tydligen mer stjärnliknande blommor, inga taggar på bladen.
Då var inte denna dag bortkastad, jag har lärt mig något nytt!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.