Full version: Beskära fruktträd
mamamaggan
Har helt tappat bort mig när det gäller beskärning av fruktträden. Har bestämt för mig att vi har gjort det senast i februari eller början av mars.

Är det för sent att göra det nu ? Borde väl inte vara det eftersom vi fortfarande har vinter fast det är plusgrader på dagarna.
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på hur mycket du ska beskära och ifall det är unga eller äldre träd, är det äldre träd så är ju JAS att föredra så då är du ju väldigt tidigt ute. Unga träd där man vill ha en bra skottbrytning som ju brukar bli resultatet av beskärning på vårvintern så är det ganska lagom nu och troligtvis ett par veckor framåt (det bör inte bli kallare än -10C den närmsta veckan efter beskärning).
mamamaggan
En del träd är sådär 15 år medan några är c:a 3 år . Så då skulle jag beskära de nyare nu och de andra i JAS.

Förra året var det ingen frukt på de gamla träden men hoppas och tror att det inte hade med beskärningen att göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon