Full version: Sprucken Magnolia
Laban
Jag grävde fram min Magnolia stellata ur snön idag. Den är två år gammal och kanske 50-60 cm hög. När jag grävde fram den fick jag se att den har spruckit, eller snarare kluvits mitt itu. Eller det har inte gått så långt än, sprickan är kanske bara nån milimenter djup men risken är ju att den fortsätter spricka, eller? Kan jag laga den på nått sätt? Funderade på om jag skulle binda ihop den men med vad i så fall?

Hur mår blomknopparna när de har varit under snö så länge? Kommer den blomma ändå?
KarinSKARA
Det bästa att binda ihop småskador med är ett sådant där brett brunt platt gummiband.
Klipp isär gummibandet och vira det runt stammen samtidigt som du pressar ihop så hårt du kan. Stoppa in änden under första/sista varvet så låser det sig. Lite som att ympa.
Hoppas min bild kommer med här nedan så kanske det är lättare att begripa min beskrivning. Skall bli som på 4:e pinnen när du är klar.

Blomknopparna mår troligtvis alldeles utmärkt. Snö är det bästa täckmaterialet mot kyla.
Bassam
Hej

Om du binder dom, de ska blir bra , Snö skyddar växt från kyla och frost.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon