Full version: Påsk
netaave
Försöker lista i ordning som jag helst vill äta

Nåt ägg blir det här, mest i halvor med nåt gott på eller till sen lite primörer som sparris, rädisor, vårlök, spenat m.m. som ju brukar ha kommit då av årets skörd.
Räkor o rom
gärna avocado
gravlax
en speciell laxröra E fick göra i hemkunskapen
rödlök o "kladd"
gubbröra me rödbetor
ett gott bröd
marinerat provencalskt kött, lamm, nöt eller kyckling. lite som det faller sig med tillgång o pris.
min potatissallad
goda ostar + kex + blå vindruvor
Köttbullar o prinskorv om det är barn med
isf också omelett m spenatstuvning
jansson o sill om mamma är med wink.gif men detta är inte nödvändigt på påsken för mig
påsktårta
godis

Sen är jag så tråkig att jag helst dricker vatten till så här god mat, men tar gärna lite vin senare. Kanske en äggtoddy med.
M i Mälardalen (zon 2)
Skärtorsdag: grönkålssoppa med ägg
Långfredag: gravlax
Påskafton: påskbord med ägg, sill, fiskrom, skinkstek, köttbullar, korv, tomater, bröd, ost, smör, chokladtårta
Påskdagen: lamm
Annandag påsk: rester av all påskmat
Platinum
Ägg i alla möjliga former är nummer 1 på påsk i övrigt blir det smörgåsbord med plockmat.

Ugnsomelett med kantarellstuvning och ägghalvor med citronmajonäs, röd rom och kräftstjärtar är två obligatoriska äggrätter t.ex.
skånepåg
Ägg ägg ägg wub.gif Allt med ägg wub.gif
mojan
Mörkt öl och snaps vill jag gärna ha till påskbordet. blush.gif
Tänk om man fick riktig svagdricka wub.gif , dvs inte den söta dryck som nu säljs under namn svagdricka. mad.gif
Barn vill väl ha Påskmust?
Motti
På långfredagen ska vi och sonen till dottern med familj då blir det traditionellt Påskabord med påskskinka (som jag saltat in nu)ägg gravad lax köttbullar omelett sill och Jansson eventuellt gubbröra.Påskafton blir det nog samma igen ungefär.Annandag Påsk kommer barn och barnbarn hit då blir det nog Lamstek med kokt potatis rostade rotsaker och vitsås med vitlök och svartpeppar och lite andra kryddor.Vi brukar dricka snapps öl och Påskmust till barnbarna.
skånepåg
Måste tipsa om ett Lchf recept jag hitta....

6 st oopsies

3 ägg
100g philadelphiaost

Vispa äggvitorna hart (sa att man kan vända bunken upp och ner utan att nat aker ur). Vispa ihop äggulorna och philadelphiaosten. Blanda försiktigt ned äggule- och ostsmeten i äggvitorna. Klicka ut 6 st oopsies pa en plat med smort bakplatspapper.

Grädda i ugn, 150°C i cirka 30 minuter.

Mega gott med bara smör och ost ^^
Harvey
Har inte bestämt än, men jag har en del i frysen som en massa lamm, ett par julskinkor, och en massa kanin. Kanske vi skall äta upp påskaharen ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon