ängsvädd
21-03-2010, 10:46
Vertikalaxlade vindkraftverk är tystare o billigare att driva. Någon som vet något mer om dom?
http://www.falkenberg-energi.se/vindkraft/...axlad-vindkraft
ängsvädd
22-03-2010, 00:05
Är vertikalaxlade vindkraftverk säkrare för fåglar än de traditionella vindkraftverken?
Huggorm
22-03-2010, 04:18
Dom är lite av ett oprövat kort ännu, kan man säga. Dom verkar lovande, men erfarenheten är fortfarande väldigt liten. Här finns lite mer info:
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article36795...rma-villan.htmlMen jag skulle tro att dom är precis lika farliga för fåglar tyvärr.
ängsvädd
22-03-2010, 10:48
Tack för intressant länk. Jag tycker att fåglarna lättare borde se vindkraftverket när axlarna går vertikalt emn jag har ingen aning.
ängsvädd
12-04-2010, 09:34
Jag har fått svar från verticalwinds vd o fått tillåtelse att publicera det här - gällande fågelsäkerheten:
CITAT
Hej
Vi har inte bedrivit någon forskning på det området. Vid det 12kW verk som vi har haft i drift i 3,5 år norr om uppsala har vi inte observerat några skadade eller döda fåglar.
Mvh
/Björn
Myosotis
12-04-2010, 10:33
Att man inte hittar några skadade eller döda fåglar är ett vanligt argument av vindkraftindustrin. De plockas dock snabbt upp av rävar t.ex. så när man kommer på morgonen har man ju ingen aning om hur många döda fågler där har legat under natten. I senaste numret av Anser (SkOFs tidskrift) kan man läsa om vindkraftdödade havsörnar, man kan se på bilder också och det är ingen trevlig syn kan jag säga. På den ena örnen är vingen rakt av, som kapad av en yxa, och benpipan sticker fram. Fågeln levde fortfarande när den hittades och sprang ganska fort (där ser man att skadade fåglar inte behöver ligga rakt under kraftverken), men man lyckades fånga in och avliva den.
Jag har inte hittat om de vertikalaxlade är mindre farliga.
ängsvädd
12-04-2010, 10:44
OK.
Det vore bra om forskning börjar bedrivas på hur fågelsäkra vertikalaxlade vindkraftverk är. Har skrivit till SNF o frågat om de vet hur fågelsäkra de är, men inte fått svar. Bra om fler stöter på om detta.
Myosotis
12-04-2010, 10:55
SNF verkar lite okritisk och har nog inte kunskapen att bedöma sånt. Håller med om att det inte finns tillräcklig forskning och att allt negativt tystas ner som t.ex. rapporten om fladdermössen som dör av undertrycket när vingen kommer i 300 km/h, de vänds ut och in. Inte många som vet och ingen vill veta, det passar inte in i den rådande politiken.
Huggorm
12-04-2010, 11:55
Frågan är hur stora de här problemen är jämfört med de andra sätten att alstra elektricitet? Vattenkraften är ju inte bra för lax, och dessutom är älvarna redan full utbyggda. Kolkraftverk släpper ut giftig rök, som kanske i längden dödar ännu fler djur. Kärnkraften är ju ganska ofarlig - så länge ingen olycka händer. Men skulle det hända så lär det gå åt mer liv än fåglar och fladdermöss.
Hur blir det om man placerar vindkraftverken ute till havs? Det görs ju redan i allt större skala, och där ute finns det mindre fåglar och inga fladdermöss. Men de fåglar som finns kanske tycker kraftverken är bra viloplatser och dras till dom?
ängsvädd
12-04-2010, 12:25
ja, hur många fåglar dör av de andra energislagen? Vilket energislag är mest skonsamt mot fåglarna o fladdermössen o andra djur?
De nergislag som medför klimatförändringar går bort då otroligt många djur dör pga klimatförändringarna.
Gäller det här med fladdermössen även vertikalaxlade vindkraftverk? Var kan man få reda på det i så fall? Vertikalaxlade verkar ju funka på ett helt annat sätt än de konventionella vindkraftverken.
Huggorm
12-04-2010, 12:37
Jag hoppas mycket på vågkraften, men hur påverkar den fiskbestånden, sälar och valar? Troligtvis är den relativt skonsam mot djurlivet. Solfångare och solceller borde också fungera bra ur det perspektivet. Tyvärr har de ju relativt dålig verkningsgrad i förhållande till pris, åtminstone här i kalla, mulna Sverige.
Gossen Ruda
12-04-2010, 15:31
Om man tillåts att spåna lite så är nog de vertikala kraftverkan lite mer fågelsäkra. Vingspetsarna på ett standardverk har mycket hög hastighet och kommer för snabbt och för glest för en fågel att upptäcka. Vertikaltypen är mer kompakt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.