|
Tyckte mig höra årets första sånglärka igår. Är dom redan här eller inbillar jag mej det?
Skulle ut och fota snökaoset som råder här, och då upptäckte jag att bofinkarna anlänt och sällat sig till det övriga gänget!
Det kanske var den jag hörde då... Jag är dålig på, att skilja på vem som är vem. "Vårigt" låter det ialla fall.
Krolliljan
21-03-2010, 15:13
Jag har inte sett eller hört sånglärkor än men läste att de hade sett sånglärkor vid Hornborgasjön. Själv såg jag 10 tranor som flög in från havet i förrgår.
Myosotis
21-03-2010, 15:25
Hörde den första sånglärkan 3.3., det var ovanligt sent. Den första sjungande hörde jag idag.
Tranornas förtrupp har jag sett.. Hm, då kanske det var en sånglärka jag hörde ialla fall. Det finns fortfarande hopp om en vår, trots all snö..., Lyssnade här, men det är svårt att i efterhand avgöra om det var lärkan eller bofinken jag hörde. http://www.liran.se/ljudsida.htm
Inga från Närke
22-03-2010, 15:25
Fick också se att bofinken kommit till Närke i alla fall hos mig. Hoppas den hittar något att äta för här är det kvar snö ännu.
Vad kan man bjuda dem på är det någon som vet?
Ingela i Segersberg
22-03-2010, 15:45
Idag kom Bofinken hit också. Här brukar dom äta av fågelmaten under fågelbordet.
Myosotis
22-03-2010, 16:00
CITAT (Inga från Närke @ 22-03-2010, 15:25)  Fick också se att bofinken kommit till Närke i alla fall hos mig. Hoppas den hittar något att äta för här är det kvar snö ännu.
Vad kan man bjuda dem på är det någon som vet? Solrosfrön t.ex. Sprid gärna ut dem lite om det är en stor flock så att alla kommer åt maten.
skogstroll
22-03-2010, 16:10
såg en jättesöt pyttepytteliten röd fågel här om morgonen undrar vad det var....
Myosotis
22-03-2010, 16:16
Kanske en gärdsmyg om den var brun istället för röd? Ljuset kan ibland göra att bruna fåglar ser rödaktiga ut.
CITAT (Inga från Närke @ 22-03-2010, 15:25)  Fick också se att bofinken kommit till Närke i alla fall hos mig. Hoppas den hittar något att äta för här är det kvar snö ännu.
Vad kan man bjuda dem på är det någon som vet? Det verkar gillar solrosfrö, eller i alla fall resterna som ligger under mataren...
Jag skäms. Vet faktiskt inte riktigt hur Bofingen ser ut. Men ett gäng med fåglar har kommit på sistone till fågelmaten. Rödbrunt bröst, vita streck på sidan och det är nog ett tjugotal som landar o äter för att sen lyfta allesammans på en gång. Tror i alla fall det är Bofinken.
CITAT (gnon49 @ 22-03-2010, 16:44)  Jag skäms. Vet faktiskt inte riktigt hur Bofingen ser ut. Men ett gäng med fåglar har kommit på sistone till fågelmaten. Rödbrunt bröst, vita streck på sidan och det är nog ett tjugotal som landar o äter för att sen lyfta allesammans på en gång. Tror i alla fall det är Bofinken. Bergfink.jpgBergfinken är väldigt lik, men har svart luva och en mer orange ton på bröstet... Detta är en bergfink i bilden!!  whoopsie...
Myosotis
22-03-2010, 16:47
Ja, det låter som bofinkshannar.  Så ser de ut.
Ja, det måste va bofinkar (eller bergfinkar,tyckte det var svart på huvudet),av era bilder att döma. Då har jag blivit lite mer allmänbildad idag.
Myosotis
22-03-2010, 20:59
CITAT (Laura @ 22-03-2010, 16:46)  Bergfinken är väldigt lik, men har svart luva och en mer orange ton på bröstet... Din bild visar en bergfink. CITAT (gnon49 @ 22-03-2010, 20:45)  Ja, det måste va bofinkar (eller bergfinkar,tyckte det var svart på huvudet),av era bilder att döma. Då har jag blivit lite mer allmänbildad idag.  Nu är jag lite bekväm och citerar mig själv. CITAT (Myosotis @ 18-12-2009, 17:48)  Om du vill lära dig att skilja på bofink och bergfink (det kan vara blandflockar också) ska du titta efter vita teckningar. Bergfinken har vit övergump, syns inte på dina bilder men tänk på det när de flyger upp, då lyser det. Bofinken har mer vitt i vingen istället (två vita vingband när den flyger) och vita ytterkanter på stjärten. Färgen på huvudet etc. varierar efter kön, ålder och individuellt. Det är nästan bara bofinkshannar som övervintrar hos oss medan det i bergfinksflockarna är jämn könsfördelning. Bergfinken har s.k. brämfällning, den behöver alltså inte rugga för att få det där svarta huvudet du ser på bilden i fågelboken utan det finns redan under. Fjädrarna slits under vintern och lagom till våren har de ljusa spetsarna slitits bort och huvudet är svart. Det går olika fort hos olika individer så därför skiljer de sig rätt mycket. [attachment=48301:Bergfink.jpg]
Gossen Ruda
22-03-2010, 21:33
Om man nu får komma med lite större pippiar så tror jag att jag såg och hörde en ormvråk i helgen. Skymtade den bara mellan träden men jag är ganska säker.
Vi har haft Bofinkar här i månader !Grannarna här hade också set Tranor i lördags.
Bofinkarna har övervintrat här också, och nu har de börjat sjunga. Även lärkorna sjöng för fullt nu på morgonen.
Olle
Nu har jag kollat ordentligt i trädgården, bok och på SOF:s webbsida!  Det verkar som jag har en blandning av både bofinkar och bergfinkar därmed min förvirring. Denna information hittade jag: [attachment=48364:bofink02.JPG] Till denna bild skrev dem på SOF: "Fågeln på bilderna är en bofink, hanne." [attachment=48365:bergfinkbarbro.JPG] Till denna bild skrev dem på SOF: "Du har en bergfink utanför ditt fönster. Trots att den var den näst vanligaste fågeln i vår räkning "Vinterfåglar inpå knuten" detta år så vållar arten huvudbry. Det är inte så konstigt eftersom den oftast avbildas med hane i sommardräkt i många fågelböcker. Jag tycker att en bra bok för "fönstertittare" är Nordens Fåglar i svensk bearbetning av Staav Fransson. Det finns mycket information om varje fågelart i Norden och dessutom både foto och instruktiva målningar. Du beställer boken lättast från SOFs egen butik Naturbokhandeln 0485-444 40. Naturbokhandelns överskott går oavkortat till SOFs fågelskyddsarbete."
skogstroll
25-03-2010, 11:28
I morse när jag satt och väntade på bussen så hörde jag det bekanta ljudet av alla kvittrande fåglar som brukar kvittra på under sommaren. Låter som att sitta i en zooaffär ungefär  Det är första dagen det är så!
Som inte kvittrandet var nog, jag såg precis en gul fjäril!!
Myosotis
25-03-2010, 14:03
Nu har du fått kläm på det!  Fågeln på din bild på förra sidan är som sagt en bergfink, du kanske ska ändra bildtexten så inte fler blir förvirrade.
Maxirolisa
25-03-2010, 15:20
Bofinken har varit hos oss i roslagen ett bra tag. Men i morse... Då satt en Stare i päronträdet utanför köksfönstret, så nu vet vi att våren kommer.
Krolliljan
25-03-2010, 21:21
Koltrasten har i o f s varit här hela tiden men igår kväll sjöng han en riktig sommarsång.
Vi blev så glada igår! Ett tranpar har landat de brukar vara där varje år Igår såg vi den ene (hanen?)bakifrån med utspärrade vingar den riktigt kråmade sej.Detta var en liten bit hemifrån när vi kom hem flög en av dem över tomten runt runt och "skrek" Mycket mäktiga fåglar!  Skriver här men kunde lika gärna skrivit i Gladtråden! eller vårtecken!
zaaritha
28-03-2010, 01:24
Starar, bofinkar, koltrastar, och en sångare!--vilken det är; har jag ej kunnat bestämma än! Har bara hört korta strofer än. Såg flera tofsvipor i e-m;s. Måtte det nu inte bli backslag! Men: det brukar det ju bli.............
HotLips
28-03-2010, 08:30
Såg sädesärlan flyga över huset i fredags, igår sågs hon inte. Undrar vad den äter?, insekter finns det ju inte så många än.
Härligt! Jag såg första sädesärlan i Marstrand i fredags, när jag var och tittade på praktejdern. Hemma har jag inte sett några ärlor än.
Olle
Ett större sträck med tranor for över huset igår. Väntar med spänning på första sädesärlan här. Det är det ultimata vårtecknet för mej. Kan bero på att, det är den vårfågel jag känner igen stenhårt.
Gossen Ruda
28-03-2010, 19:56
Det har drällt av sångsvanor i helgen, har inte hållit stenkoll men minst 50 har stäckt norrut över stugan. Jäkla liv på dom, kanske är skyddsjakt befogat av störningsskäl?
Orkidétjuven
29-03-2010, 05:09
Förlåt Ruda, men det känns lite som du försöker skapa bråk och osämja när du säger sådär. Även om det är ett skämt så är det inte så roligt.
CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2010, 20:56)  Det har drällt av sångsvanor i helgen, har inte hållit stenkoll men minst 50 har stäckt norrut över stugan. Jäkla liv på dom, kanske är skyddsjakt befogat av störningsskäl?  Dom är väl härliga när dom kommer. Dom säger till i god tid, så man kan inte missa strecket när det kommer. ( dom kom i Lördags här, så det var nog samma svanar)
Gossen Ruda
29-03-2010, 11:57
CITAT (Orkidétjuven @ 29-03-2010, 06:09)  Förlåt Ruda, men det känns lite som du försöker skapa bråk och osämja när du säger sådär. Även om det är ett skämt så är det inte så roligt. Jag trodde gubbarna visade vad var för typ av inlägg. Det var ju ett tag sen några knäppa jägare ville ha skyddsjakt på trana och sångsvan. Det är inte mycket som undslipper mitt sinne för humor, däremot klarar sig alltid personer.
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2010, 12:57)  Jag trodde gubbarna visade vad var för typ av inlägg. Det var ju ett tag sen några knäppa jägare ville ha skyddsjakt på trana och sångsvan. Det är inte mycket som undslipper mitt sinne för humor, däremot klarar sig alltid personer. Just nu skulle jag vilja ha skyddsjakt på kajor med vårkänslor. Sitter ett par hundra i trädet utanför mitt sovrum och gapar hela nätterna... Mycket störande, då dom också drar igång nästan lika många skator i samma träd.
Gossen Ruda
29-03-2010, 13:17
Jo, ibland kan fåglarnas vårkänslor bli FÖR starka. Bäst att påpeka igen att jag har inget emot att sångsvanarna ropar in våren när de kommer, kanadegässen däremot...
skogstroll
29-03-2010, 14:47
Alltså jag såg nåt jätteskumt igår. Det var som något vitt som fladdrade en bit bort mellan träden... storlek mellan fågel och fjäril, som en pyttefågel. Vad sjutton kan det ha varit! Eller så kanske det var ett spöke........
hattstugan
29-03-2010, 17:13
Har sett och hört 2 olika fågelsträck idag!! Tror det var Tranor och Kanadagås!!
Hör Tranorna trumpeta för fullt !vi har en mosse en bit bort här där de brukar hålla till ett tag på våren.I går såg jag ett Svansträck på 8 svanar troligen på väg till sjön inne i stan.Såg den första fjärillen i fredags !en Nässelfjäril som sat på stengången och torkade sina vingar efter att ha krypit ur sin puppa.Såg att Kråkorna ha börjat bygga bo de far här med mossa och kvistar.
Flemming
31-03-2011, 21:51
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|