Full version: Växthusproblem
elszet
Jag har ett nytt växthus från WillabGarden som har angripits i stommen. Det ser vid första anblicken ut som mögel, men det går inte att tvätta bort. Det är aluminiumprofilerna som är missfärgade. Har någon drabbats av något liknande?
Peztis
Du har inte haft något tvättmedel på? Aluminium gillar inte alla typer av tvättmedel och det är därför man inte ska diska slu.prudukter i diskmaskin. OK, nu tror jag ju inte att du har stoppat in växthuset i diskmaskin... biggrin.gif Men du förstår vad jag menar, hoppas jag.
Harvey
Fast sånt blir väl aluminium när det ärgar? Vitt liksom strävt? Tycker själv det är helt ok, då lyser inte aluminiumet så... Går säkert bort med stålull om man vill.
vips
Strävt, flammigt, i en mjölkvit ton, så ser det ut på profilerna i mitt växthus. Skulle även jag gissa att det är den oxiderade ytan. Man kan säkert putsa bort den, men den kommer nog tillbaks. Ytskiktet ger ju ett visst skydd åt profilerna också. Förekommer väl att man behandlar/klarlackerar aluminium för att behålla utseendet?

/magnus
RibesRubusVitis
Jo det måste vara oxid; det händer alltid med aluminium och är oftast bara önskvärt. Takbeläggning av alu-plåt glänser alldeles för mycket i början, men blir sedan behagligt matt.
I kokkärl kan man t ex koka rabarber, så gör syran metallen skinande igen. (Men ät inte av rabarbern...)

Samma egenskap gör det så svårt och kostsamt att måla på aluminium. Det krävs en särskild etsande grundfärg för att lacken ska fästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon