M i Mälardalen (zon 2)
Jag skulle vilja ha tips på om det finns några perenna klätterväxter (som kan klättra på höjden, inte marken) vars rötter kan betecknas som ytliga?

Bassam
Hej

Du kan gå på internet och välja som passar dig eller du kan googla på ( Plantagen ) och sen på ut växt och sen tryck på klättra eller hänga.
Clematis macropetala – Krusbärsaktinidia- Pipranka – Rådhusvin röd blad färgen - Röd bergsklematis blad brun- Tellmankaprifol blad färgen nästan blå – Vildkaprifol – Alpklematis – Bokharabinda – Gulhumle - Japanskt blåregn – Kameleontbuske – Kaprifol – Klätterhortensia -

H:Bassam

Micke
Växternas rötter anpassar sig ganska långt efter artegenskaper och jordmån. Har du exempelvis under ett normalt matjordslager styv blålera kommer de flesta växters rötter söka sig längs blåleran till bättre förhållanden längre bort, men t.ex. en s.k. staketdruva (vitis lambrusca) kan mycket väl också tränga ner i blåleran. Exempelvis planterade jag - innan jag visste bättre - på en nordostsida, delvis under tak, flera alpklematis i typ 20x20x20 cm mull (under det ren blålera) bredvid en stenlagd gång på sandunderlag som anlades samtidigt. De trivs som 17, antagligen dels för att ytan är flistäckt och dels för att rötterna vuxit genom sandlagret under stenläggningen till omkringliggande mullområden. Det kan man kalla nybörjartur...

Micke
Finn Klematis
Hej!

Klematis. Tangutica. Finns dels den rena arten,samt en del sorter.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon