|
Hej! Från Tyskland i somras fick jag med mig 2 palmliljor, ett litet uppgrävt skott av Yucca filamentosa samt in inhandlad Yucca Gloriosa Variegata. Bor i Sthlms-trakten och det kändes som ett lite våghalsigt projekt, men de är ju så vackra att jag bara måste testa. Tyvärr så har ju vintern inte direkt varit mild. Nu när snön smält så var jag i helgen för att täcka dem med säckväv så de inte ska bli brända, men jag undrar om de kommer repa sig? Så här ser de ut nu: [attachment=48260:DSC_0054.jpg] [attachment=48261:DSC_0056.jpg] [attachment=48262:DSC_0058.jpg] Bladen känns lite "hänginga" och är mycket fläckar på. Den lilla Filamentosan syns bara som ett par taniga långa gröna blad på mitt bilden, ser nästan ut som gräs på bilden, men den lilla har i vart fall inga fläckar på bladen. Finns det hopp tror ni? Helén
Det tror jag definitivt att det gör. Mina har sett rätt anskrämliga ut på vårvintern ibland de är ju iofs lite större än din men de har kommit igen jättefint på vår och sommar visst har jag fått ansa bort en del blad men några av dem har t.o.m blommat efter att sett så skruttiga ut. Vad du gör så ge inte upp jag tror att de kommer att bli finfina i sommar
Den variegerade plantan på bilderna ser ut som en Yucca filamentosa ssp. smalliana `Bright Edge´. Yucca gloriosa har mycket bredare och styvare blad. Om bladen vissnar ner så tror jag att rhizomerna har överlevt så den kan skjuta nya skott. Dock tycker jag inte att din planta ser jätteskadad ut.
Hej Du ska ta bort dåliga fläckar snabb sen du kan se om finns ohyra men de ser ut som fattas små viktiga näringar som BOR . Obs ge dom lösning näring.
H:Bassam
CITAT (Erland @ 21-03-2010, 19:27)  Den variegerade plantan på bilderna ser ut som en Yucca filamentosa ssp. smalliana `Bright Edge´. Yucca gloriosa har mycket bredare och styvare blad. Om bladen vissnar ner så tror jag att rhizomerna har överlevt så den kan skjuta nya skott. Dock tycker jag inte att din planta ser jätteskadad ut. Ja efter att ha googlat lite på Bright Edge är jag benägen att hålla med, även om namnskylten som var med säger något annat. Dock hade den väldigt styva blad i somras, men nu är de inte mer slaka, vilket fick mig att fundera om den kommer klara sig. Låter dock som det finns hopp Vet du vilka temperaturer "bright Edge" klarar ner till? Den planta jag köpt i Tyskland skulle enl. trädgårdsfirman klara 20-25 minus, dock i vinter har det ju varit värre än så, faktistk som mest -30, vilket jag inte riktigt räknat med. Klarar Bright Edge upp till zon 3 så borde det vara lugnt, jag har normalt zon 2 här hos mig. Helén
Bright Edge brukar anges som ömtåligare än vanlig Y. filamentosa. Jag har sett den härdig till -22 grader t.ex. Har din överlevt -30 grader så är det en rejäl tuffing. Då behöver du ju inte oroa dig för härdigheten mera normala vintrar.
CITAT (Bassam @ 21-03-2010, 20:43)  Hej Du ska ta bort dåliga fläckar snabb sen du kan se om finns ohyra men de ser ut som fattas små viktiga näringar som BOR . Obs ge dom lösning näring.
H:Bassam Tror knappast den kan ha drabbats av ohyra, eftersom det knappt varit +grader ute. Betr. näring så planterades den ju i somras, och den behöver nog minst av allt vattnas nu när all snö precis smält. Som jag förstått gillar dessa växter att inte ha det för blött om fötterna. Tror snarare skadorna är från kylan. Tack ändå. Helén CITAT (Erland @ 22-03-2010, 14:06)  Bright Edge brukar anges som ömtåligare än vanlig Y. filamentosa. Jag har sett den härdig till -22 grader t.ex. Har din överlevt -30 grader så är det en rejäl tuffing. Då behöver du ju inte oroa dig för härdigheten mera normala vintrar. Ja den verkar ju leva i alla fall ser det ut som, även om den inte ser så pigg ut. Jag hade ju liksom hoppats på en mild vinter första vintern så den kunde få ta sig ordentligt, men nu blev det tvärtom. Helén
Alexander-VG-zon3
22-03-2010, 18:58
bara för skojs skull så lägger jag upp två bilder på mina, här ser man skillnad på dom.
Yucca gloriosa, med randiga blad och bredare och hårdare som Erland skrev. [attachment=48294:Vinter_154.jpg]
Yucca filamentosa, vanlig grön [attachment=48295:Vinter_131.jpg]
CITAT (flaxss @ 22-03-2010, 18:58)  bara för skojs skull så lägger jag upp två bilder på mina, här ser man skillnad på dom.
Yucca gloriosa, med randiga blad och bredare och hårdare som Erland skrev. [attachment=48294:Vinter_154.jpg]
Yucca filamentosa, vanlig grön [attachment=48295:Vinter_131.jpg] Alltså, man ska nog beskåda dem i verkligheten. Den bild du visar av gloriosa ser i mitt tycke precis ut som min gjorde...i somras. Nu ser den däremot tunn och vek ut. Skulle tatt en bild på den då, tyvärr gjorde jag inte det. Bild 2 däremot är ju klart den lilla. lilla plantan jag har, filamentosa, det vet jag helt säkert. Helén
Alexander-VG-zon3
22-03-2010, 23:12
CITAT (HelénE @ 22-03-2010, 20:24)  Alltså, man ska nog beskåda dem i verkligheten. Den bild du visar av gloriosa ser i mitt tycke precis ut som min gjorde...i somras. Nu ser den däremot tunn och vek ut. Skulle tatt en bild på den då, tyvärr gjorde jag inte det.
Bild 2 däremot är ju klart den lilla. lilla plantan jag har, filamentosa, det vet jag helt säkert.
Helén ska förtydliga mig själv, jag håller med Erland, jag tror nog också att du har två filamentosa, men säker kan jag inte vara och hundra % säker är jag inte alls (lättare att se dom i verkligheten och de kan ändra utseende på vintern). tänkte jag skulle visa bilder så man ser skillnad på dom. bilderna jag laddade upp är tagna under vintern. filamentosa har ju trådar på bladen men gloriosa har inte. det kan du ju kolla på dina annars ? det kanske är så att du har en av varje eller två filamentosa.
CITAT (flaxss @ 22-03-2010, 23:12)  ska förtydliga mig själv, jag håller med Erland, jag tror nog också att du har två filamentosa, men säker kan jag inte vara och hundra % säker är jag inte alls (lättare att se dom i verkligheten och de kan ändra utseende på vintern). tänkte jag skulle visa bilder så man ser skillnad på dom.
bilderna jag laddade upp är tagna under vintern. filamentosa har ju trådar på bladen men gloriosa har inte. det kan du ju kolla på dina annars ?
det kanske är så att du har en av varje eller två filamentosa. Trådar har den randiga helt säkert inte. Lite synd att jag missade att fota den i somras efter plantering, då det såg ut som den ska. Nå, jag får hålla mig lite och se om den tar sig. Helén
Om den inte har några trådar så kan det inte vara en Bright Edge eller någon annan i filamentosa/flaccida komplexet. Möjligen skulle det kunna vara en Y. recurvifolia. Det vore kul om du kunde visa ett foto av den längre fram när den kommit med nya blad.
CITAT (Erland @ 23-03-2010, 14:40)  Om den inte har några trådar så kan det inte vara en Bright Edge eller någon annan i filamentosa/flaccida komplexet. Möjligen skulle det kunna vara en Y. recurvifolia. Det vore kul om du kunde visa ett foto av den längre fram när den kommit med nya blad. Jag återkommer senare i sommar med nya bilder på den. Helén
Primavera in anticipo
29-03-2010, 13:59
Don´t worry, de där klarar sig. Palmliljor klarar betydligt mer än de ser ut att göra. Själv har jag haft mina i en bod med knappt +5 vilket känns onödigt lyxigt för de ser ut precis som nya nu. (Värre var det som sagt med olivträdet som jag beklagat mig tidigare över....)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|