Full version: när kan man börja
Malin_MeL
Förra året byggde vi iodning vår köksträdgård. det blev upphöjd bädd i suteräng.
vi väntade dock med att fylla på jord, det ska vi göra nu på våren.

vanligtvis börjar man ju så när jorden reder sig, men nu har jag ju jorden i påsar, så den e ju redan "redd"
när kan jag börja, ska jag kolla i jorden runt om eller kan jag börja direkt när jag fyllt på med jord?
KarinSKARA
Det beror på vad du vill så.
Dill, rädisor och morötter går tidigt och säkert något mer.
Det mesta brukar gå bra när jorden är +12 grader.
Malin_MeL
jag hade tänkt att så morötter rädisor kålrabbi vitbeta och rödbeta
sen har jag skaffat sättlök till gul, röd och scharlottenlök
och potatis
Åsa, mälardalen zon 2
morötter rädisor kan sås direkt då marken tinat, rädisor sås i flera omgångar, mitt i sommaren brukar inte odlingen gå så bra men på våren, försommar och höst brukar det funka bra.

kålrabbi vitbeta och rödbeta bör ha runt +7C i marken då man sår, temperaturen mäts på morgonen.

gul, röd och scharlottenlök där kan det vara bra att få ut den tidigt för den hinner ofta få bättre utveckling då, en nackdel är dock att utsätter man sättlök för kyla ökar risken för stocklöpning så man får göra en avvägning men det bör nog minst vara runt +7C till sättlöken och det är ju bra om den inte utsätts för frost.

potatis jordtemperaturen ska minst vara runt +7-8C vid plantering, har du förkultiverat i krukor sätt ut dem då när det blir lite varmare, gärna med fibertäcke blasten tål kyla ganska dåligt.
netaave
Jag odlar dill, persilja, mangold, rödbetor, lök, bryt/vax/purpurbönor och sockerärtor i zon 4, jag sår/sätter i mitten av maj och täcker med fönster av byggplast tills jag ser att det kommer upp eller längst till slutet av maj.
Har också en kryddpall med gräslök, olika timjan, oregano, rosmarin och rysk dragon, de icke övervintrande har jag uppe på en inplastad altan nu och sätter ut då jorden är ca 10 gr.
En jordtermometer är en bra investering.
Har även pallar med rabarber och smultron/jordgubbar, dom sköter sig själva, ja förutom rensning o gödsling. smile.gif Täckodlar med gräsklipp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon