Ja, nu har jag börjat släpa upp alla mina pelargoner från källaren. Verkar som om 9 av 10 är döda, vet inte riktigt vad som har gått fel i vinter, kanske fick dom sig en frostknäpp för mycket i höstas, annars brukar pelargonerna vara lätta att klara över vintern, men mina skötebarn, fuchsiorna lite svårare.
Nåja, inte hela världen. Finns ju alltid nya att köpa på plantmarknader ganska billigt. Jag har då planterat om även dom döda, vet av erfarenhet att om man har en riktig tur så kan några komma med nytt från basen.
Har bara tittat till växterna i källaren en gång under vintern, så ärligt talat får jag väl skylla mig själv ;-)
Hej
De behöver lite vatten och sval gradar med lite ljus om temperaturer mera än +10 , men nu ska bli tålamod och vänta lite kanske de kommer igen .
H:Bassam
Om de får stå och torka hela vintern förstår jag om de kanske inte hänger med längre. I allafall inte fuchsiorna som trivs under sommaren ju fuktigare och tristare väder det är. Prova att vattna dem sparsamt nästa vinter så får du säkert se dem överleva! Lagom är bäst dock.
Samsara
24-03-2010, 12:03
Om du har dem i källaren mörkt så behövs väldigt lite vatten lite då och då för att dem ska klara sig.

Jag brukar skaka av all jord och hänga dem upp och ner i tre månader för övervintring

8 av 10 pelargoner överlevde då...Men bra utsortering tycker jag...dem svaga dör medan dem starka överlever, men jag gör det bara på dem som jag har flera exemplar av.
CITAT (Samsara @ 24-03-2010, 12:03)

Om du har dem i källaren mörkt så behövs väldigt lite vatten lite då och då för att dem ska klara sig.

Jag brukar skaka av all jord och hänga dem upp och ner i tre månader för övervintring

8 av 10 pelargoner överlevde då...Men bra utsortering tycker jag...dem svaga dör medan dem starka överlever, men jag gör det bara på dem som jag har flera exemplar av.
Varför hänger du dem upp och ner ?
Samsara
25-03-2010, 19:30
CITAT (Alba @ 24-03-2010, 21:32)

Varför hänger du dem upp och ner ?
Haha bra fråga, det var en bekant till mig som så det. Men dem kan nog ligga ner på ett fat också.