Linda U
Hej!
Blev i höstas med hus och trädgård och har därför en hel del frågor kring det som sticker upp i rabatterna.
Så vitt jag har förstått är det mest perenner och en hel del kryddväxter - och det jag främst undrar är vad som ska klippas ner nu under våren och vad jag bara ska låta vara.
Någon som vet hur man gör med...
... nävor som nu ligger i lite halvleriga, trassliga tuvor, blandade med höstlöv? Ska jag klippa ner dessa helt?
... en jättestor rosmarinplanta (ca 80 cm hög och väldigt omfångsrik)? "Barren" är grova och torra och "kvistarna" väldigt grova. Ska denna klippas ner?
... en hel rabatt full av salvia? Låta vara eller klippa ner?
Undrar också när det är lämpligt att gödsla en surjordsrabatt med rhododendron etc.
Många frågor... Och det kommer säker fler så småningom!
Blir glad om någon kan hjälpa mig med något!

Alexander-VG-zon3
det beror lite på va det är för växter, dom perenner med städsegröna och vintergröna-blad/rosetter klipper man oftast inte ner.

dom perenner som vissnar ner helt kan man klippa ner på våren-försommaren.

samma gäller kryddväxter som vissnar ner.

Lavendel, Rosmarin, Salvia, Helgonört, Curryört, Malört blir oftast väldigt förvedade och en del blir som buskar. dessa kan man klippa ner på våren antigen för att förnya dom eller om de har fått vinterskador, dock så brukar de se vissna ut i bladen utan att de är döda och det kan ta ett tag innan de kommer igång att växa. är dom fina och man inte vill klippa så måste man inte det utan man kan låta dom växa. ibland fryser de ner och skjuter skott nereifrån då klipper man veck det som är dött NÄR man ser ny tillväxt.

Rosmarin är ju vinterkänslig (även om den kan övervintra i skåne/västkusten i bra lägen utan problem, så är de i övriga delar av landet vinterkänsliga/inte härdiga). beronde vart du bor så kan alltså din Rosmarin vara väldigt skadad efter en sådan här vinter. kanske har den frusit ihjäl helt om man fått det kallt.
Annetorp
Rhododenron ska ha speciell gödsel som man kan finna på ett välsorterat gardencenter eller lokalförening. Lycka till med trädgården.

Mvh
A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon