Lilla hjärtat
21-03-2010, 20:11
Hej!
Jag köpte julrosor i går. Planterade ut dem i dag, men hade inte räknat med att temperaturen plötsligt skulle sjunka så mycket. Har svept in dem i filtar, men funderar på hur kallt julrosor egentligen klarar av att stå.
Julrosor eller spöke?Någon som vet?
Vänligen
//Linda
ingrid fuxwall
21-03-2010, 21:01
Ingen aning men tycker att du tagit väl hand om dina blommor.
Köpte själv på mig en massa julrosor strax efter nyår men de bor fortfarande i garaget
Hej
Jul rosor behöver halvskugga , de är tåliga mot torka, man ska skydda dom mot frost om de odlar i kruka , man kan lägga den i torvbädd eller i komposthögen.
H:Bassam
Är de nyinköpta ska de skyddas mot frost om de inte har odlats fram ute. Jag köpte en orientalisk julros i fjol som blommade och den lät jag stå ute på dagarna i sin kruka och sedan skyddade jag den (minns inte hur) på nätterna. När det blev varmare planterade jag den ordentligt. Nu har den stått ute under vintern (så den får inget skydd) och det är tre blomstänglar på gång

Känner mig väldigt glad och stolt
Lilla hjärtat
25-03-2010, 10:05
Åh, det var bra att veta. Önskar att jag hade planterat ut dem ett dygn senare - med tanke på "köldknäppen". Men de har mått bra inuti "spöket" och ser väldigt fina ut. Ska plantera dem i landet när det går att gräva. Fast jag har hört att de helst inte ska stå i helsoligt läge. Och det är egentligen bara där jag ser julrosorna. I vilket läge har du dina? Kul att du har lyckats så bra!!
Ha en bra dag!
//Linda
skogstroll
25-03-2010, 10:06
jag skulle gärna ha julrosor, men varför ska de va så jäkla dyra???
Det följde med en julros när jag köpte huset, den vanliga sorten som blommar på hösten. Den stod i sandjord i full sol och var rätt stor. Jag grävde upp den ganska omilt och planterade den i halvskugga, och den blommade sedan på hösten igen.
Den orientaliska julrosen står också i halvskugga, fast nu på vintern är där helskugga eftersom vi har en gigantisk tujahäck som skuggar. Det är det kallaste stället i trädgården skulle jag tro, men jag bor i zon 1 så där är ju inte jättekallt. Nu tänker den blomma där i skuggan, men om någon månad är där nog mer sol än skugga, så den får lite av allt under året. Jag har sandjord och brukar jordförbättra med något när jag planterar, men just den minns jag inte vad jag gav.
Lilla hjärtat
26-03-2010, 07:28
Hej!
Skogstroll: Håller med om att de är dyra. Fast på mässan var priset helt okej. Tre för 300 kronor. I alla fall av den sort som jag köpte. Men jag såg en som var näst intill svar och som de ville ha 260 kronor för. Själv tänker jag sätta fröer till orientalis lite längre fram i vår. Ska bli kul att se om de gror!
Thé: Tack för tipsen! Funderar på om jag inte helt enkelt ska sätta ner dem där jag vill ha dem låta blommorna gilla läget. Har för mig att det är blomningstiden som kortas om de står i full sol, men att plantan inte far illa. Och det är ju inte alla dagar de är särskilt soligt så här års. I dag ligger till exempel en mjölkvit dimma över åkern.
Bild på de tuffa julrosornaHa en bra dag!
//Linda
therese.kvist
26-03-2010, 20:28
CITAT (skogstroll @ 25-03-2010, 10:06)

jag skulle gärna ha julrosor, men varför ska de va så jäkla dyra???

På Blomsterlandet kostar de bara 59,90 nu alla färgerna!
Jag hade tittat på en mörklila påen annan affär för 215kr.
Köpte en på Kistamässan som var vitgrön för 40:-... Har nu även köpt fröer som jag hoppas ska bli något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.