Hej igen
21-03-2010, 22:01
Visst är de väl största hjältar ... deltagarna i Paralympic.
Såg synskadade (blinda) åka störtlopp!!!
hattstugan
21-03-2010, 22:07
De är helt fantastiska!! Vilken kämparglöd de har!
Har gått i skolan ihop med Janne Edbom i Kälkhockey laget!!
theseraphim
21-03-2010, 22:08
För mig är det lite tveeggat tyvärr, vissa är fruktansvärt modiga och inspirerande som tex störtloppet medans i vissa grenar inom Sommardelen är totalt obedömbar tex simmningen där någon saknar en arm, någon annan två ben och en arm osv osv just då går det inte att göra en rättvis bedömning i den tävlingen. Ett annat exempel är i skytte där en deltagare fick oerhört mycket ros osv för sina insatser och många mena på att denna skytt var den bästa i Sverige men och detta är ett jättemen, han var rullstolsbunden och sköt i sittande ställning. När jag tävlingssköt fick man sluta skjuta sittande tidigt då det inte var tävlingsnorm utan endast stående räknas. Sittandes var det som att skjuta en sittande anka.
Däremot så är det många som skulle lyftas fram i rampljuset och få sitt erkännade som riktiga idrottare.
Hej igen
21-03-2010, 22:12
CITAT (theseraphim @ 21-03-2010, 22:08)

För mig är det lite tveeggat tyvärr, vissa är fruktansvärt modiga och inspirerande som tex störtloppet medans i vissa grenar inom Sommardelen är totalt obedömbar tex simmningen där någon saknar en arm, någon annan två ben och en arm osv osv just då går det inte att göra en rättvis bedömning i den tävlingen. Ett annat exempel är i skytte där en deltagare fick oerhört mycket ros osv för sina insatser och många mena på att denna skytt var den bästa i Sverige men och detta är ett jättemen, han var rullstolsbunden och sköt i sittande ställning. När jag tävlingssköt fick man sluta skjuta sittande tidigt då det inte var tävlingsnorm utan endast stående räknas. Sittandes var det som att skjuta en sittande anka.
Däremot så är det många som skulle lyftas fram i rampljuset och få sitt erkännade som riktiga idrottare.
Menar du att en som saknar en el två armar el ben... kan simma i samma grupp som de som
har alla lemmar i behåll!?
Håller med om han som skjuter i sittande ... där ska inte vara så stor skillnad.
theseraphim
21-03-2010, 22:21
ang simningen så har man inte en tävling för de som saknar ett ben, en för de som saknar båda osv utan de simmar alla i samma race vilket känns lite orättvist mot de som saknar båda benen ovanför knäna? Kommer inte ihåg om det var Lasse Anrell som tog upp detta senast det var sommar paraolympics och menade att det nästan var lite diskriminerande regler för en grupp som redan är diskriminerande i samhället.
Hej igen
21-03-2010, 22:30
CITAT (theseraphim @ 21-03-2010, 22:21)

ang simningen så har man inte en tävling för de som saknar ett ben, en för de som saknar båda osv utan de simmar alla i samma race vilket känns lite orättvist mot de som saknar båda benen ovanför knäna? Kommer inte ihåg om det var Lasse Anrell som tog upp detta senast det var sommar paraolympics och menade att det nästan var lite diskriminerande regler för en grupp som redan är diskriminerande i samhället.
Aha ... Lasse Anrell ... ja då kan jag förstå.
Har du hört någon arm/benlös kritisera reglerna?
Personligen tror jag nog att de alla tävlar med ungefär lika förutsättnigar ...
det är svårt för oss friska att bedöma ... men så länge de tävlande själv inte protesterar
så tycker jag att allt går juste till.
CITAT (Hej igen @ 21-03-2010, 22:30)

Aha ... Lasse Anrell ... ja då kan jag förstå.
Har du hört någon arm/benlös kritisera reglerna?
Personligen tror jag nog att de alla tävlar med ungefär lika förutsättnigar ...
det är svårt för oss friska att bedöma ... men så länge de tävlande själv inte protesterar
så tycker jag att allt går juste till.
Riktigt juste är det inte. Jämför med att kvinnor och män tävlar i samma grupp, eller att tyngdklasserna i brottning och boxning tas bort. Inte särskilt rättvist, va?
Men å andra sidan gillar nog simmarna läget, finns det inte tillräckligt många aktiva med samma handikapp så måste man ju blandas upp för att öht kunna tävla ju.
theseraphim
21-03-2010, 23:17
Visst kan de protestera men de har inget val om de vill tävla, de är för få för att göra sin talan hörd, när icke handikappade protesterar händer det saker minsann men i paralympics får det gå som det går ungefär, inom IOK är detta tyvärr mest en "PR" sak, inga större summor satsas knappt något finner sin väg till media osv.
Dom är verkligen beundransvärda.
Dom kämpar både emot ett handikapp och emot ibland, orättvisa tävlingsvillkor, men kämpar, det gör dom.
Ja där finns det verkligen kämparglöd !
Aqvakul
22-03-2010, 22:33
[attachment=48306:Anders_olsson.jpg]
Detta är nog den idrottsman jag beundrar mest, alla kategorier..
ANDERS OLSSON, mästersimmare och en kämpe av guds nåde...
(Han simmade hem sina OS-medaljer i Peking med en rejält skadad axel)
aanderss
22-03-2010, 22:39
min kompis var med i 2 paralympic 96 och 00
jonas celin
han kom mellan 10 och 5 i bägge gångerna i bänkpräss. Han är helt normal men liten som en dvärg
aanderss
22-03-2010, 22:56
Min pappas barndomskamrat har varit med i en del paralympic jan gadd
Jan Gadd som själv är förlamad i benen efter en arbetsolycka i början av 70-talet.
- Jag jobbade på bygge då och föll från fjärde våning och slog sönder
ryggen.
Jan Gadd blev efter olyckan mycket framgångsrik skytt med flera OS- och VM-medaljer i grenen tio meter luftgevär.
- Jag slutade som världsmästare 1990 i USA. Efter att jag drabbats av en hjärtinfarkt tog jag mediciner som klassades som dopning och då fick jag inte fortsätta att tävla internationellt, så då var det dags att lägga av, berättar Jan Gadd
Jens Kask, en duktig kälkhockeyspelare. Bar flaggan i år på öppningscermonin för Sverige.
skogstroll
23-03-2010, 08:48
Rubriken stämmer verkligen... "vanliga" OS verkar ju sövande i jämförelse!
Den här går inte av för hackor heller.
http://www.nwt.se/sport/article40335.ece[attachment=48309:14s18_li..._731431b.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.