sammy78
21-03-2010, 23:26
Hej !
Behöver lite tips och råd om beskärning av rosor.
Jag har 2 stycken klätterrosor som växte bra förra sommaren och som jag inte klippte/beskärde något i höstas och jag undrar om och när man kan börja beskära
rosorna ? jag har ingen aning vad de heter eller är för sort ? men jag vill ändå få tips på hur dem ska skötas!
Och sedan skulle det inte sitta fel med tips/råd om när man kan börja beskära rosor (alla sorter)? och hur ?!
Jag uppskattar all hjälp jag kan få!
(Jag bor i Malmö området men vet inte vilken zon det är ?? om det är viktigt för när man kan börjar beskära och så)
Fota din klätterros i sommar så kanske någon här känner igen den, det finns klätterrosor som blommar en ggn och dom som blommar hela sommaren och dom klipps då olika. Klipper man för mycket på en en ggn blommande ros eller den fryser ner hårt får man inga blommor på sommaren, dom blommar på gamla grenar.
Återblommande klätterrosor klipps så här helt kort
Årsgamla skott kan toppas eller klippas ner till - 1 m / tripp, trapp, trull så får man blommor på lite olika höjd. Sidoskotten, andra året beskärs så man har 3 - 5 ögon eller knoppar kvar. Om rosen har få huvudgrenar ska man inte klippa bort dom, inte säkert man får nya. Finns många kan man ta bort någon nerifrån efter 3 - 4 år eller ovanför ett kraftigt sidoskott.
Nya klätterrosor kan gott få växa 3 - 5 år beroende på hur kraftigt dom växer innan man klipper första ggn.
En ggn blommande ros eller Rambler kan man låta vara och klippa bort äldre grenar efter 3 - 5 år nerifrån om dom blir för stora, annars är dom vackrast om dom får växa fritt.
Det bästa är om du lånar en rosbok om beskärning och den bästa alla kategorier är denna.
Rosor för nordiska trädgårdar ( den tunnaste boken )
heter " rosval, användning, skötsel av Lars - Åke Gustavsson
den finns på biblioteket !
Beskära rosor är inte så lätt man bör läsa på, i boken finns alla detaljer. För att veta hur måste man veta vilka rosor man har i trädgården, namn eller vilken grupp rosen tillhör.
Malmö ligger i zon 1