sammy78
Hej !
Jag undrar när ni börjar rensa i era rabatter ?
Är det för tidigt att börja rensa bort löv och dylikt ?
Åsa, mälardalen zon 2
Löv och liknande rensar jag aldrig bort det blir ju bra jordförbättring, men jag har inga jättemängder löv. Jag brukar städa mycket lite och inte förren kylan har försvunnit löv och gamla växtrester skyddar ju de nya örtartade skotten mot frost.
mojan
Ogräs kan du rensa så fort de tittar upp. devil.gif
Då ger du dem inte chans att växa sig stora; breda ut sig, fröa av sig osv.

Men det gäller ju förstås att veta vad som är ogräs och inte det som man planterat. blink.gif
malarmaster
brukar inte röra rabatterna förrän perennerna börjar röra på sig.löv o sådant låter jag ligga kvar o längre fram mylla ner mellan perennerna.bra att ta ogräs tidigt men tjälen måste försvinna.en gammal regel säjer att man gör inget förrän jorden rett sig,dvs när tjälen är borta vattnet sjunkit undan o jorden inte fastnar på redskap o dyl. Mvh Ulf
Bengalow
Mitt tips är - när inte jorden kletar fast på skorna, så kan man gå ut och rensa i rabatten. Lösa grästorvor och annat kan man ta innan - ju våtare jord desto lättare.
Ogräs är lättare att ta i lucker jord, och trycker man till jorden genom att trampa till den, så blir det svårare efter hand.
Peztis
Nästan skrattretande fråga när det ligger minst 50 cm snö över alla rabatter... och det kom mer igår!
malarmaster
beror på var man bor,den sista snön försvann idag. bara de stora drivorna kvar.snödropparna är på g o krokusen 2 cm uppe.stort vårregn på gång till helgen enl.smhi då försvinner även tjälen o sedan kanske kanske ............. Ulf
gnon49
Själv gör jag nästan ingenting i landen förrän det är dags för utplanering av ettåringarna. Möjligen kan jag luckra lite, så löven jag krattade över landen i höstas inte kväver växterna. Sen gödslar man ju eller fyller på med jord så löv o annat förmultnar. Vis av skadan rensar jag inte förrän jag är säker på vad jag rensar bort.
Så hela maj månad ägnar jag åt upptäcktsfärder i trädgården för att se vad som gror i landen, och bara njuter.
oliv
Här i Skåne gjorde jag min första runda förra helgen, krattade fallna grenar, tog bort visset från pioner, liljor, mm, tog bort några grästuvor som växt in sig i rabatterna, men jag försökte hålla handen i styr för att inte plocka bort sådant som ser ut som ogräs. Det är mycket lätt hänt att jag annars tar bort sådant som jag planterat eller som har självsått sig (och jag vill ha kvar)... whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon