Vi kommer att gifta oss i juli och jag vill ha blommor bl a från våran trädgård som dekoration på t ex bordet efteråt. Har ni något tips på vilka sorter som jag som glad amatör ska satsa på. Spelar inte så stor roll med färger då vi inte bestämt något tema ännu.
Är det en nyanlagd trädgård utan uppvuxna växter eller har ni köpt ett hus med trädgård men vet inte vad som kommer upp i juli?
Eller tänker du plantera perenner/köpa färdiga ettåriga växter eller så frö till blommor?
Vi har bott i huset flera år och har en röd klätterros Flamment... Fairy-rosor rosa, en vacker fylld ljusrosa ros från min mormors hem, vi brukar få massor med aklejor i rabatterna men nu tänkte jag vad vi kanske kan så eller peta ner i rabatterna som blommar i juli och kan passa att kanske sätta i små vaser eller lägga i skålar under ex middagen.
Är det ingen som har lite bra tips till det blivande brudparet?
skogstroll
24-03-2010, 14:13
*tänker tänker*
CITAT (skogstroll @ 24-03-2010, 14:13)

*tänker tänker*

Ska bli spännande att se vad du kommer fram till.
skogstroll
24-03-2010, 16:12
jaaa jag är ju ingen blomexpert direkt, det är mamma som är det...
M i Mälardalen (zon 2)
24-03-2010, 19:56
Är det tidigt eller sent i juli?
Jag är ingen stor expert, men det tycks vara en svår fråga eftersom ingen ger något bra svar. Min begränsade erfarenhet är att just tiden efter midsommar och första veckan i juli tycker jag det är ont om sommarblommor innan de klassiska slår ut i mitten/slutet av juli om man inte förodlar etc. Det låter på texten nedan som att du inte tänkte lägga mycket tid på odlingsplats m.m. Mina tips gäller främst om det är mot slutet av juli bröllopt är. Jag var en gång på bröllop där de hade blått och orange som genomgående färger och då skulle en lättodlad sort vara en klassisk ringblomma (gul/orange) som garanterat ger ett överflöd av blommor och svår att misslyckas med. Krasse ger också många blommor i samma färgskala Många kanske hellre har rosa/vita färger och då passar ju rosorna du har bra. Du skulle säkert kunna få fler rosor om du köper några barrotade tidigt på säsongen och planterar i några stora krukor (eller ny rabatt om du orkar ordna det).
Krolliljan
24-03-2010, 20:42
Blåklint och prästkragar, kanske .
Rosmarin
25-03-2010, 12:53
Hur är det med Rosenskära (Cosmos Pibinnatus) ? När börjar den blomma i Sverige? Du kan förodla den inne om du vill få den att blomma tidigare. Jättefin i buketter och en i mitt tycke mycket romantisk blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.