Full version: Hönsgödsel
LilyRose&co
Jag har höns och därför massa hönsgödsel. Det bra att gödsla med men mitt problem är att jag har så mycket... Jag undrar om gödslet blir mindre starkt om det blir utblandat med tidningspapper och spån. För när jag städar åt hönsen brukar jag dels tömma gödselbrädan (där har jag tidningar som skiten samlas på) och spånet på golvet och allt i en säck. sen brukar jag hälla ut det i mina blomrabatterna. Det har gått bra än så länge men är lite rädd att ha ihjäl nån planta jag är rädd om. jag brukar låta säckarna vila någon vecka innan användning. Är det nödvändigt eftersom det är så utspätt med spån och tidningar ? Är det dåligt för blommor/växter om det är tidningspapper i jorden? jag tycker det borde gå bra själv. men vill höra med experter..
Preussen
expert är jag väl inte men varför komposterar du det inte? då får du en bra jordblandning som du kan blanda ut med ren hönsgödsel. spånet tar en del kväve i nedbrytninsprocessen så det komposterade slutresultatet får inte lika hög kvävehalt.
dessutom kan du nog sälja någon säck med bränd hönsgödsel när den är färdig.
Bassam
Hej

Det är inte problem om finns tidning med höns gödning , de ger mycket kväv till jorden men det är farligt med obrända gödsel det är några veckor räcker inte, de behöver minst några månader före att använder .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon