Hej! Nybörjare i odlingsbranschen och stöter ständigt på nya frågor.
Idag har jag omskolat basilika, toppklocka och pyramidklocka.
Plantorna är inte så stora men har fler blad, några är kanske något rangliga.
Hittills har jag haft dem under bra lysrörsbelysning, men nu börjar det bli trångt.
Läste även att omskolade plantor bör stå svalt, i rummet där de nu står är det runt tjugo grader,
kanske för varmt?
Har en källare där jag nog kan fixa så de står svalt och nära ett fönster - men där har jag ingen extrabelysning - antar att det då blir för mörkt?
Just för tillfället står de på ett bord och för att det ska lysa på alla växter så har jag höjt lysrören till ca 3 dm ovanför istället för 1,5 dm tidigare. Är villrådig och undrar vad som kan vara bäst.
Har många fönster i huset - kanske vore det bättre att låta odlingarna stå där nu? Vilket väderstreck isf?
Hoppas ngn orkar komma med glada tillrop och goda råd :-)
Jag har min omskolade basilika i ett ljust fönster åt öster och utan extraljus, den växer på bra och jag har toppat den en gång.
Men om det räcker med dagsljus för toppklocka och pyramidklocka, har jag ingen aning om. Det finns säkert andra som vet!
Kan bara tala för mig själv. Mina plantor står under lysrör i söderläge. Inget element på där dom står. Ju svalare desto bättre. In i april får dom då o då känna på väder o vind genom att jag "vädrar" och ställer upp fönstret då o då. I maj åker det mesta ut för att härdas(om det inte blir flera minusgrader förstås). Ljus kan plantorna knappast få för mycket av. Så svalt o ljust är tumregeln så växer plantorna lagom fort och blir kraftigare.
Duchesse De Nemours
23-03-2010, 09:06
Även jag tackar för tipset, då ska jag genast ställa mina omskolade kronärtskockor i ett fönster UTAN ett varmt element under
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.