Full version: Skottförbud?!
Monica M zon 4
Har för mig att det blev förbjudet att sälja skott-satser för några år sedan. Såg i ett reklamblad imorse att det annonseras för fullt med olika skottsatser till nyår. Är inte skotten förbjudna? Nån som kan reda ut begreppen för mig?!
blink.gif
andersen
Här är en länk på dom smällare som är förbjudna
http://www.sprangamnes.se/document/infobla...0_6/2000_62.htm
*Felix matte*
Saxat från Räddningsverkets sida
Uppdaterad: 2002-04-08

Från och med den 1 december i år gäller nya regler för fyrverkerier. Den som är yngre än 18 år får inte längre vare sig köpa eller använda fyrverkeripjäser.

Från och med den 1 december i år gäller nya regler för fyrverkerier. Den som är yngre än 18 år får inte längre vare sig köpa eller använda fyrverkeripjäser. Regeringen har i en förordning bestämt att åldersgränsen höjs från 15 till 18 år. Skälet är att minska skaderiskerna och olägenheterna med fyrverkerier.

Det kan i butikerna finnas vissa fyrverkerisatser som har en åldersmärkning efter de gamla reglerna. Räddningsverket/Sprängämnesinspektionen har medgett försäljning av felaktigt åldersmärkta satser under vissa förutsättningar. Varje konsument måste ges information om att det är 18-årsgränsen som gäller även om en enskild produkt i satsen har 15-årsmärkning.

Redan ifjol skärptes reglerna för fyrverkeriartiklar med knall som främsta effekt (till exempel smällare). Skärpningen innebär att sådana artiklar inte längre får säljas eller användas för konsumentbruk.

Ytterligare information om fyrverkerier lämnas av Alf Rosberg, på telefon 070 – 609 83 39 eller Lena Tistad, på telefon 070 – 268 86 81 (18-21 december) och Kenneth Jarnryd, 08 - 799 83 40 (27-28 december), Räddningsverkets avdelning för brandfarliga och explosiva varor.

Wargen
Aha! Trodde du menade växtskott blink.gif Blev lite orolig... laugh.gif
Bettson
Jag tycker att det skulle krävas utbildning av den som avfyrar fyrverkerier samt krav på nykterhet i samma omfattning som vid bilkörning.
Dessutom så skulle avfyrning endast få ske på av kommunen anvisade platser.

Jag är ganska trött på att läsa om skador av fyrverkeripjäser. Bortsprängda fingrar och förlorad syn.

Jag är också ganska trött på att läsa om de bränder som uppstått pga av att berusade personer felriktat fyrverkerier rakt in i bostäder.

Ännu mera trött är jag på att sitta i mitt stall varje nyårsafton och vakta hästarna så att de inte löper amok när folk avfyrar otillåtna bangare typ militära grejor som ger känslan av jordbävning. Vanliga lagliga raketer är Ok men just bangarna får det att skaka i marken och hästarna tror att det är jordbävning.

Nyårschampagnen skålar familjen med när jag kommer hem framåt tretiden på natten och varken hästarna eller jag är skadade.

Jag skänker också en medlidandets tanke till de hundägare som har skotträdda hundar och tvingas droga eller helt enkelt söva ner dessa inför varje nyår.

Jag tycker också det är otäckt att gå brandvakt och kolla att huset inte utsätts för brandfara. Förra året hade två rakter som inte brunnit färdigt fastnat i takpannorna. VI plockade ner dom med stege. Det är ju ganska obehagligt för man vill ju inte låta dom sitta kvar pga brandfara och man vill helst inte ta i dom för det kan ju fyras av senare.

Tro för all del inte att jag är emot fyrverkerier. Bara olämpligt och hänsynslöst användande av dessa. Fyrverkerier är inte något för ungar och fyllon.

Ojsan ..sa, nu har jag varit obekväm ....
Wargen
CITAT
Ojsan ..sa, nu har jag varit obekväm ....
Nej, jag tycker du har helt rätt!

CITAT
Dessutom så skulle avfyrning endast få ske på av kommunen anvisade platser.

En bra idé. Åtminstone i tättbebyggda områden, städer osv. Men vi som bor långt ute på landet vill nog fyra av i vår närhet... unsure.gif men då kunde kanske socknarna stå för ett samlingsställe....
Hemskt synd om alla djur.... sad.gif
Monica M zon 4
CITAT (Felix matte @ 28-12-2003, 09:20)
Redan ifjol skärptes reglerna för fyrverkeriartiklar med knall som främsta effekt (till exempel smällare). Skärpningen innebär att sådana artiklar inte längre får säljas eller användas för konsumentbruk.

Hm, verkar inte som reglerna följs nåt vidare! I annonsbladet vi fick fanns många olika knallsatser att köpa. sad.gif
Gossen Ruda
Måste erkänna att jag är en av dessa som till påsk och nyår skickar upp en massa miljöstörande ämnen i atmosfären samtidigt som det blir hål i plånboken. Helt enkelt för att det är vackert. Men fy 17 för alla smällare. Det går att tillverka fyrverkeri som är nästan ljudlösa. Favoriten är fyrverkeritårtor med småpjäser med en stighöjd på 5-10 meter. Fjutt-poff, fjutt-poff osv. Men ibland lägger tillverkaren in knallskott också.

Även större batterier med stighöjd på 50 m är godkända, bara dom inte smäller för högt. Jag har en liten hörselskada som gör att för höga knallar resulterar i öronsus i ett par dagar. Men ändå är jag barnsligt förtjust i större stjärnbomber, det gäller bara att hålla för öronen och känna tryckvågen istället.

Däremot gäller det att skippa barnasinnet när det gäller uppskjutningen. Alkoholen är inga problem, jag nyttjar inget sånt. Tyvärr händer det olyckor, ibland undrar man hur vissa tänker. Eller om dom tänker. För några år sen var det en som avled här i Götet efter att ha fått en bomb i magen. Det står på förpackningen hur den skall fästas, stabilt, man skall luta sig från pjäsen vid antändandet och sen avlägsna sig 25? meter. Hur kan man då träffas i magen????
NoName
Bettson: Det låter nästan som om du har förstått att det är alkoholen som i grund och botten skapar problemen, inte själva fyrverkerierna. Och då blir det lite fel att ropa efter striktare regler för just fyrverkerierna. Det ÄR olagligt att skjuta fyrverkerier onykter! Att missbruka fyrverkerier överhuvudtaget är olagligt! Precis som det är olagligt att köra bil onykter, men du kanske oxå förespråkar bilkörning endast på av kommunen anvisade plattser?
Bettson
Kära Noname.
Det verkar som om du vill ha mig till ärkefiende. Det nappar jag inte på.
Jag hettar bara till när man djävlas med barn, djur och förståndhandikappade, i övrigt är jag ganska timid.

Bilkörning är redan i dag hänvisat till platser anvisade av kommunen och staten. Nämligen till gator och vägar.
Visserligen har vi ett helkorkat tidnigsbud som kör sjuttio knyck på cykelbanan för att han tror han har egna regler. Det tar nog snart slut när han kör över någon nattlig cyklist.
Inte behöver det vara tyst i ett samhälle och visst kan jag finna mig i att bli strörd ibland.
Men att avfyra överallt så att det inte finns någonstans att ta vägen med husdjuren är och förblir grymt. Vet man i förväg så kan man vidtaga årgärder, bjuda in sig till en bekant som bor längre bort osv.
Då kan djuren må bra samtidigt som folk kan få njuta av fyrverkerierna.
Det kallas ömsesidig hänsyn och är ett beteende som jag är ganska förtjust i.
wub.gif
NoName
Kära Bettson,

fiender vill jag inga ha, men visst tycker jag att det är roligt att diskutera. biggrin.gif Du förstod vad jag menade med bilkörningen, det var inte bokstavligt utan bara för att visa på en del brister i ditt resonemang.
Jörgen
Hej. och gott nytt år.
Nä, fy skäms på dom föräldrar som släpper ut sin 8-9 åriga barn, med små ettriga fyrverkeripjäser utan någon som helst övervakning. Såg det senast
idag. Usch. (JÄTTEARG)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon