Full version: Aubergine
MirMaja
Hej!

Jag har tänkt odla ett par aubergine plantor i baljor vid min fina södermur smile.gif Toppenläge, vindskyddat, varmt och soligt. Har hört att de vill behandlas lite som busktomater? Har en vän som tydligen fick en mega skörd på friland i skyddat läge smile.gif

Hade tänkt förodla, när och hur ska man så?

//Miranda
Åsa, mälardalen zon 2
Snarast möjligt bör du nog så, aubergine förkultiveras feb-mars. Vista F1 är exempel på en hyfsat snabb sort för svensk odling. Frilandsodling av aubergine är lite chansartat det blir lite bättre förhållanden för dem i stora svarta hinkar som ställs i skyddat läge. Aubergine får lätt bladlöss så man måste mosa bladluskolonier ganska ofta.
Bassam
Hej
De behöver varm och mullrik och näringsrik jord och de behöver förkultivera eftersom de behöver lång tid utveckling, så jag tycker att de ska odla i växthus men du kan så de inom hus . Obs mera informationen de behöver avstånd 50-70cm och behöver toppa när de blir 20cm mera näring under frukt tiden.
SÅ tid under Mars - April .
H:Bassam
skogstroll
väntar otåligt på att mina ska titta upp smile.gif har sått två sorter; en rund och en långsmal. Älskar aubergine wub.gif
elinh
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-03-2010, 18:38) *
Aubergine får lätt bladlöss så man måste mosa bladluskolonier ganska ofta.

Finns det något man kan göra för att förhindra det?
Eller, är det att mosa dem som gäller? Inget bekämpningsmedel?
Jag har några frösådder nu för första gången.

Åsa, mälardalen zon 2
Jag mosar i början av säsongen för då kan jag skona bladlusens fiender ex. blomflugelarver och nyckelpigor. Efterhand som de tar hand om bladlössen kan jag göra annat de är ganska glupska.

Visst kan man spruta också men det känns ju bäst att äta grönsaker man inte besprutat + man dödar även bladlössens fiender så då får man fortsätta spruta 1-2ggr/v hela säsongen.
elinh
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-03-2010, 18:08) *
Jag mosar i början av säsongen för då kan jag skona bladlusens fiender ex. blomflugelarver och nyckelpigor. Efterhand som de tar hand om bladlössen kan jag göra annat de är ganska glupska.

jag antar att jag kommer att förstå senare vad du menar med att "mosa" :-)
Kanske ska be lilltjejen samla lite nyckelpigor då!

Åsa, mälardalen zon 2
mosa = man krossar lössen med fingrarna
Bassam
Hej

bekämpa nyckelpigor genom fällor använder klistra fällor ,Bladlus tycker inte blöt växter så vi kan duscha växter.

H Bassam
Hans i Värmland
Och så vill jag slå ett slag för jordärtskockor som är en fröjd att odla-bara man är noggrann att ta upp alla knölar på hösten.
Jag tar upp allting och sedan förvar jag dem nergrävda i korgar i marken och övertäckta. En del tar jag hem till kylskåpet. Ett stort antal tvångsmatar jag mina vänner med när det är säsong.
Det är en bra och god grönsak. Men det skall vara Bianca som blommar,den är vacker.
elinh
CITAT (Bassam @ 27-03-2010, 03:11) *
,Bladlus tycker inte blöt växter så vi kan duscha växter.

ok, nyckelpigor och spruta vatten, då!
samt mosning :-)

skogstroll
CITAT (Hans i Värmland @ 27-03-2010, 13:30) *
Och så vill jag slå ett slag för jordärtskockor som är en fröjd att odla-bara man är noggrann att ta upp alla knölar på hösten.
Jag tar upp allting och sedan förvar jag dem nergrävda i korgar i marken och övertäckta. En del tar jag hem till kylskåpet. Ett stort antal tvångsmatar jag mina vänner med när det är säsong.
Det är en bra och god grönsak. Men det skall vara Bianca som blommar,den är vacker.

ja de är vackra blommorna och sprider sig som en löpeld (hos mig iaf)... fast jag gillar inte själva knölen... får ge bort lite i höst kanske till folk som gillar dem. Tycker de smakar äckligt mysko blush.gif

Edit hur kom jordärtskocka in här... g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon