Full version: rosor
4:an
Jag beställde två rosor i höstas här från odla. Det var en Fruhlingsdoft och en duschesse de montebello...blev helt förälskad i fotona av rosorna wub.gif de verkar ha överlevt...där finns små anlag på de decimeter höga pinnarna! Min fråga är hur skall dessa rosor beskäras framöver...inte nu utan nästa vår och nästa vår igen??? sos.gif
Jag har en fråga till kommer jag på nu! När börjar dessa rosor att blomma...jag menar då inte årstidsmässigt utan med tanke på att jag satte dem i höstas...så när kan jag förvänta mig att se någon ros på dem?? I år eller om 3 år...?
vill bara puffa upp mina frågor... blush.gif
Christina i Taxinge~
'Frühlingsduft' är en tuff ros som du kan låta växa fritt. Ta bara bort det som eventuellt är svart & fruset varje år.
När du tycker att den blivit för stor kan/bör du gallra den genom att ta bort en tredjedel av de äldsta stammarna nere vid marken. Den kommer att bli mellan 2-4 meter hög.
'Duchesse de Montebello' känner jag inte till eftersom jag inte har den själv sleep.gif
Namnet låter som en gallica....
Jag föreslår att du ställer dessa frågor i Rosforumet så får du strax svar
Tack! Skall genast leta upp detta rosforum...! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon