Lina och Olav
Har försått tomater (antagligen alldeles för tidigt). Den ena (Maskotka) har börjat få blommor. Ska jag plocka bort eller låta sitta kvar?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej de ska inte tas bort, snärta till blommorna med fingrarna istället så blir de pollinerade. När det gäller tomat är det bara en fördel ifall plantorna har blom + frukt vid utplanteringen. Och ja du har kanske startat något tidigt jag har inte sått än, jag gör det i helgen.
Limpan86
Ta inte bort blommorna. Se till att dina tomater får så mycket näring och sol som möjligt.
ingrid fuxwall
Mina plantor har inte börjat blomma men satt knopp - vet att jag sådde för tidigt och de växte så att det knakade och går inte att ha under lysrör längre, de är för höga så jag hoppas på en tidig vår
Malin_MeL
Maskota hade jag förra året, en mycket trevlig sort!
ställ den så soligt som möjligt bara, det kan hända att de första tomaterna inte är så smakrika när de kommer innan solen e "helt framme", men den kommer sätta sååå mycket goda tomater under sommaren
Lina och Olav
Tack för svaren! Då låter jag dom sitta kvar. Dom står under lysrör nu men det börjar bli lite trångt där så snart blir det fönstret.
Bassam
Hej
På kvalitet skull ska du borta några om du känner att de är många.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon