evachris
Hej!

Vad händer med mina chilli?

Jag såde mina chilli runt 10-15/februari och har nu planterat om dem 2 ggr eftersom min man råkade välta några.

Nu har flera blad blivit lila och några lite ljusa/nästan vita.

Vad har jag gjort för fel?

De står framme under lysrör ca 10 cm från plantan (de som står under "plasttak" har inte blivit så men de har jag sått något senare. Jag planterade om dem i hälften såjord och hälften kogödsel på påse.

De har inte vuxit så mycket heller på sistone.

Kan det vara så att de vill stå under "tak" så att inte bladen får direkt lysrör på sig? Eller är lysröret för nära? Eller kan det vara så att jag har duschat chillin och att vattnet på bladen sedan "bränns"?
[attachment=48299:chilli.JPG]
Eller för mycket gödsel? Känns mindre troligt för jag har läst om andra som blandat gödsel och såjord.

Tack på förhand!

mvh
Eva-Christin
Crazy4Flowers
En av mina sorter ser ut så, vad jag kan se så ser plantan frisk ut.
Malin_MeL
ser ut som en chiliplanta som jag hade förra året, jag trodde den var sjuk och tog de fula bladen eftersom, men den plantan satte otroligt mycket frukt och var den planta som levde längst i växthuset.

vet inte vad det var, men det störde inte växten iaf.

Pata
Vad är det för chilepeppar, varifrån kommer fröerna?
Bassam
Hej
Jag tycker att lyser stark och nära växter så bladen bränner speciellt när duscha du dom.
H:Bassam
evachris
Tack för svaren!

Den är röd confused.gif och kommer bli ganska stark

Jag har fått frön från en kvinna som var med på ett trädgårdsmöte för ganska längesedan och har faktiskt ingen aning om var den heter blush.gif .

Jag får hoppas att bladen ska bli lila.

hälsningar
Eva-Christin
marcus24
Kan det vara fosforbrist? om vissa blad är vita kan det vara att det är för mycket järn, så att det hämmar upptaget av fosfor...kanske?
du kan titta och läsa här vilket som skulle passa in.
jag odlar inte själv sånt här,som visas i länken. Men dessa som håller på med detta är ju experter på odling.

http://forum.grasscity.com/sick-plants-pro...-burn-pics.html

mvh/marcus
Harvey
Tycker det ser ut som brännskador. Kanske du skall höja lysrören lite eller ha en fläkt som gör att det inte blir för varmt under.
evachris
Nu har en chilli fått gula blad.

Jag tycker att mina chilli har vuxit dåligt de senaste veckorna.

Jag har sått tomater och planterat om dem i samma jord och de verkar trivas.

Ännu så länge är det mina chilli som står utanför drivhuset som inte mår så bra, men de är ju också lite äldre än de som finns i drivhuset. De som är lite äldre planterade jag endast i kogödsel den första tiden efter sådd.

Svårt att veta vad som händer mina chilli.

Om det är mycket järn skulle inte alla chilli se likadana ut?

mvh
Eva-Christin
marcus24
jag håller med delvis harvey, med tanke på att ljusröret är så nära..hur varm är det mellan ljusröret och plantan?
börja med det. är det varmt så flyttar du ljusröret.. eller plantan..

om inte det hjälper så slutar du med att spruta vatten..

och om inte det hjälper så verkar det som att du har nån form av övergödning eller brist..

testa så, så blir det lättare att eliminera problemet.

när det uppstår brister på växten,så måste man titta om det är nya eller gamla blad som får symptom först.

här är en till sida om det är till någon hjälp:

http://www.farmit.net/farmit/fi/03_kasvinv...okset/index.jsp

mvh/marcus
Preussen
CITAT (evachris @ 27-03-2010, 22:03) *
Nu har en chilli fått gula blad.

Jag tycker att mina chilli har vuxit dåligt de senaste veckorna.

Jag har sått tomater och planterat om dem i samma jord och de verkar trivas.

Ännu så länge är det mina chilli som står utanför drivhuset som inte mår så bra, men de är ju också lite äldre än de som finns i drivhuset. De som är lite äldre planterade jag endast i kogödsel den första tiden efter sådd.

Svårt att veta vad som händer mina chilli.

Om det är mycket järn skulle inte alla chilli se likadana ut?

mvh
Eva-Christin

chileplantor vill ha varmare än tomatplantor så det kan vara en anledning till varför de förstnämda växer sämre. sen kanske kogödseljorden inte har den bästa strukturen för plantornas rötter så även detta kan påverka tillväxten.
de gula bladen kan vara ohyra tex bladlöss eller dålig syretillförsel pga dålig jordstruktur.
Bassam
Hej
Jag tycker att det är svårt att man bestämma från bilden men min förslag att du kan titta noga på dom om de har inte ohyra så du kan gör jämför mellan frisk och sjuka sen tänker vad som skillnad mellan dom.

evachris
Det är de första (nedersta) bladen som blir förstörda.

En ny fundering är om jag kanske har haft de för blött. Ännu har jag några chilli som ser bra ut bla en som är planterat i en liten fyrkantig plastkruka. De andra har jag planterat så djupt jag kunde i papperskrukor som jag har gjort själv. De kanske inte ska stå så djupt och jag kan vara mer försiktig med vattningen.

Jag blir inte klok på det här med fel mängd näring, men det kanske inte är det som är problemet.

mvh
Eva-Christin
Crazy4Flowers
Att dom två första bladen försvinner är normalt, ingen fara. Man kan plantera ända upp till dom det finns rotanlag ända dit, ingen fara alls. Du har gjort helt rätt om jag har förstått dig rätt.
tommot123
CITAT (evachris @ 22-03-2010, 21:30) *
Hej!

Vad händer med mina chilli?

Jag såde mina chilli runt 10-15/februari och har nu planterat om dem 2 ggr eftersom min man råkade välta några.

Nu har flera blad blivit lila och några lite ljusa/nästan vita.

Vad har jag gjort för fel?

De står framme under lysrör ca 10 cm från plantan (de som står under "plasttak" har inte blivit så men de har jag sått något senare. Jag planterade om dem i hälften såjord och hälften kogödsel på påse.

De har inte vuxit så mycket heller på sistone.

Kan det vara så att de vill stå under "tak" så att inte bladen får direkt lysrör på sig? Eller är lysröret för nära? Eller kan det vara så att jag har duschat chillin och att vattnet på bladen sedan "bränns"?
[attachment=48299:chilli.JPG]
Eller för mycket gödsel? Känns mindre troligt för jag har läst om andra som blandat gödsel och såjord.

Tack på förhand!

mvh
Eva-Christin

Är det inte en sort som ska ha lila blad då! Finns mängder med chili som har lila, spräckliga, nästan svartblåa, grönvita blad! Black pearl, arizona, Czeckoslovakian black, pretty purple o.s.v
Kan ju även vara en korspollinerad du fått tag i!
Tommy
Bassam
Hej

Jag tycker att lysrör står över dom 10 cm det är lite , du ska försöka på 15cm eller 20cm för att de ser ut som bränna för att vatten droppar spela som Microscop som samla alla ljus på små stället.

Obs du ska börja försöka göra någon.
evachris
Nu har jag hittat ohyra på en chilli. Så mycket som kan gå fel med små plantor.

Bara inte ohyran sprider sig till de andra plantorna. Jag får flytta plantan som har ohyra och jag kan låta de plantor som inte står i "minihus" stå lite längre ifrån ljuset. Jag har nog hittat en liten blomknopp på en av de plantorna som inte ser så rolig ut. Kanske kan det bli något i alla fall.

Nu har jag sått några till frön för säkerhets skull. Lite sent kanske men det går ju alltid att prova.

Tack för alla svar.

Glad Påsk!

Jag vet vad jag ska göra. Nya odlingsbäddar i pallkragar, elda ris och kratta bokollon.

mvh
Eva-Christin
padde
Om bladen vissnar efter att de mörknat hade jag gissat på för mkt näring, dvs näringbrännsår. Om inte är det säkert normalt för den varianten av chili, för på bilden ser inget direkt fel ut, även om jag undrar varför övriga blad inte fått samma färg om det är typiskt för den varianten...
Piccante
Tycker den plantan ser alldeles normal ut. Det är ganska vanligt med chilisorter som har mer eller mindre mörka blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon