I stället för att sätta en holk här och en där så tänkte jag att om man tar fyra långa plankor och skruvar ihop, borrar hål från olika sidor och sätter dit golv... Så det blir som ett höghus för fåglar, liksom.
Vad skulle fåglarna gilla det? Vilka fåglar skulle det eventuellt funka för?
Här var en variant:
http://azote.se/index.asp?q=box&id=19330&p=8Fast jag funderade på att sätta hålen åt tre olika håll så att det blir lite mer "privat".
Någon som är duktig på det här med pipplisar och vet om det är en bra eller urbota dum idé?
Jag har ett 20-tal holkar på fritidstomten och två av dom sitter rätt nära varandra. I de två holkarna bor det flugsnappare bara i den en. Ena året i den vänstra och andra året i den högra.
Aldrig i båda samtidigt…..jag inbillar mig att det är för de sitter för tätt.
/A
PeterDeleter
23-03-2010, 09:15
Hej
Funderade på samma sak förra året och skrev frågan till experterna på sveriges ornitologiska förening (SOF). Dom rekomenderade inte det då det blir för mycket konkurrens och bråk mellan två fågelpar så att ingen holk till slut kanske blir bebodd. Runt 20 meter mellan holkarna har jag för mig dom rekommenderade.
Du kanske skulle bygga in en webcam i en holk istället som projekt? Jag har nu byggt mina två holkar klara och kommer lägga upp streaming video (live) på nätet när dom väl sitter på plats och förhoppningsvis några fågelpar tar och häckar i dom.
Men hur har de tänkt sig det här då:

Eller här:
PeterDeleter
23-03-2010, 14:03
Ha-ha
Ja, nog har dom tänkt. Frågan är bara ifall dom får massa fåglar i bona? Men kanske finns andra fåglar utomlands, vad vet jag, som trivs ihop. Dom där bona påminner om miljonprogrammet vi hade i Sverige. Trivs dom som bor i miljonprogramhusen tro?
Men gå in på länken här under. Finns svar på det mesta man undrar om fåglar och ifall svaret inte finns är det bara att skicka frågan. Dom svarar på hemsidan eller som i mitt fall via mejl.
Sveriges Ornitologiska Förening
Antagligen har de tänkt mer på det estetiska än på fåglarna för snygga är de...
Tack för länken, Peter.
sparvuggla
23-03-2010, 17:28
CITAT (Peztis @ 22-03-2010, 22:18)

I stället för att sätta en holk här och en där så tänkte jag att om man tar fyra långa plankor och skruvar ihop, borrar hål från olika sidor och sätter dit golv... Så det blir som ett höghus för fåglar, liksom.
Vad skulle fåglarna gilla det? Vilka fåglar skulle det eventuellt funka för?
Dom flesta småfåglarna har revir, olika stor för olika arter, men den kan tänkas fungera för starar, som gärna häckar nära varann.
Helt rätt att fåglarnas revir måste beaktas.
Att sätta holkarna tätt innebvär endast att de inte blir bebodda.
Vi har en granne, som har en holksamlig, men inga fåglar vill bo i dem.
mamamaggan
24-03-2010, 00:35
Har en granne vid stugan som är fågelskådare . Han har holktorn och det funkar. Kommer inte ihåg vilken sorts fåglar det var men tydligen finns en fågelsort där hannen har flera honor på en gång.
Myosotis
24-03-2010, 16:21
Fåglarna brukar vilja ha större avstånd mellan holkarna men enstaka par kan i undantagsfall häcka ganska nära.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.