Mars
Kan man hälla en liter gammal frityrolja i sin trädgårdskompost? Den är ca ½ kubikmeter stor.
Sussie F-Flower
Jag är inte säker men min "magkänsla" säger att det inte gör det...
Oljan lägger sig som en film runt alla nedbrytande insekter och kryp, och hindrar dessa från att kunna andas, så då dör de förmodligen.

Jag skulle inte rekommendera det!
Piccante
CITAT (Sussie F-Flower @ 22-03-2010, 23:10) *
Jag är inte säker men min "magkänsla" säger att det inte gör det...
Oljan lägger sig som en film runt alla nedbrytande insekter och kryp, och hindrar dessa från att kunna andas, så då dör de förmodligen.

Jag skulle inte rekommendera det!

Kryp står för en ganska liten del av nedbrytningen i en kompost. Bakterier och svampar står för en stor de lav bearbetningen så det är nog ingen större fara med olja.
Sussie F-Flower
CITAT (Markus_H @ 22-03-2010, 23:31) *
Kryp står för en ganska liten del av nedbrytningen i en kompost. Bakterier och svampar står för en stor de lav bearbetningen så det är nog ingen större fara med olja.

Naturligtvis Markus, Du har helt rätt... Vete sjutton vad jag tänkte...??? Förmodligen alla små kryp som jag såg när jag tog bearbetad jord längst ner i min kompost...
Dom hade väl förmodligen funnit sig tillrätta där EFTER att nedbrytningen var klar... slap.gif

Edit: Kom på en annan sak... Hur blir det i så fall med dom aeroba bakterierna i nedbrytningsprocessen, om det inte finns syre..? För oljan kväver väl syret även fast det handlar om bakterier, eller...? confused.gif
Preussen
gör tvål av oljan istället.
grycken
Har för mig att olja räknas som riskavfall och skall lämnas till återvinningsstation. Då är det nog inte så lämpligt att ha den i komposten.
Eva i Västerås
Hej Mars,

Jag skulle inte ha olja i komposten.
Jag tror inte den bryts ner. Snarare hindrar den nerbrytning. Rent fett så finns ju inte i naturen, och det finns förmodligen inga oljenedbrytningsbakterier i din kompost.
Däremot, som sagt, kan det hindra syretillförseln till andra syrekrävande djur och processer.

Och kompostmask finns väl hela tiden i komposten, bara inte i den allra varmaste delen. Dom tar säkert skada av att bli inoljade.

Det är bättre att hälla oljan i en burk och ta den med till kommunal återvinning. Då blir den uppeldad och blir till koldioxidneutral energi! bravo.gif
Att man lämnar den vid miljöfarligt avfall är mer för att det inte finns någon bättre fraktion.

Men - Skona din kompost. Jag har haft problem med fett från skinka, som låg som klumpar i komposten och gick runt ett par år! Olja blir ännu mer utspritt.
Eva 33c
Jag tittade på sorteringsguiden för vår del av Sverige, Dala Avfall.
De skriver om frityrolja så här:
"Frityrolja, små mängder:
Komposterbart/Brännbart :
OBS! Spola ej ned i avloppet.
Små mängder i hemkompost alt i en plastbehållare med lock i brännbart."

Om större mängder:
"Kontakta din hemkommun alt Svensk fettåtervinning (www.svenskfettatervinning.se)"

Själv vill jag inte ha oljan (eller tex baconfett) i komposten av samma skäl som Eva i Västerås mfl. Utan jag skickar den med det brännbara avfallet.

Det går att hitta en hel del info på sidan www.sopor.nu, det kan kanske variera mellan olika komuner.
Anders Roslagen
All slags matolja är jättebra näring och bryts ner fint i komposten.

Spillde ut kall olja i gräset också - oj, vad grönt det blev där efter en vecka!

Peztis
Som säkert de flesta redan vet och lite OT:
Orsaken till varför man inte ska hälla ut olja i det vanliga avloppet är för att det klumpar ihop sig och sedan sätter igen. Har man dessutom gamla ledningar som redan har "spetsar" som fettet kan fastna på och bygga upp - ja, då är stoppet i avloppet ett faktum.

Om det är bra i kompost eller ej, ingen aning. Kanske är bättre att hälla ut det lite här och där i trådgården i så fall än att koncentrera det till någon kvardatmeter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon