Full version: Ta bort magnolialöv?
buffy
Vi har en stor praktmagnolia som vi inte vet ifall vi skall räfsa bort löven under eller ej. Löven verkar väldigt "svårnedbrutna". Förra året räfsade vi bort en del av löven, men vi vet inte om det kanske är bättre att låta allihop ligga kvar för naturlig nedbrytning. Vad tror ni?
Jan af Lisö
I magnolias naturliga miljöer är det ingen som räfsar bort löven... så efter några år kan din magnolia "gödsla" sig själv. Genom att inte ta bort löven skapar du med tiden en miljö som liknar den som magnolior har i sin naturliga växtmiljö vilket borde vara till gagn för den.
Bassam
Hej

Före bladen går på marken lämna alla sina näring till rötter.
H:Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 23-03-2010, 21:44) *
Hej

Före bladen går på marken lämna alla sina näring till rötter.

Nej du, det finns mycket näring kvar i löven när dom faller av trädet. Det blir utmärkt mulljord av förmultnade löv. Räfsar man upp löven får man gödsla med annat för att kompensera, som tex. kogödsel.
corey
Fått för mig att mull av endast löv har lite lägre ph-värde och det passar ju bra till just magnolian.

Jag är kanske omständlig men jag räfsade ihop mina magnolialöv och lade dem på gräsmattan, körde sönder dem lite med gräsklipparen och lade sedan tillbaka hacket under magnolian.

Tycker precis som du att de är stora och verkar svårnedbrytbara annars.

buffy
Tack för era svar!

Det verkar bäst att ha dem kvar, ev räfsa ut en del på gräsmattan och klippa sönder med gräsklipparen ifall det ser alldeles för skräpigt ut under trädet när gräsklippningssäsongen väl börjar.
Bassam
Hej
Du kan behålla dom men de är bra för strukturer men de är fattiga på näring så du måste lägga kompost eller ko gödsel
Huggorm
CITAT (Bassam @ 24-03-2010, 21:18) *
Hej
Du kan behålla dom men de är bra för strukturer men de är fattiga på näring så du måste lägga kompost eller ko gödsel

Så näringsfattig är inte förmultnade löv. I naturen lever kor sällan i skogar där magnolia växer, det enda gödsel träden får där är den från de egna, förmultnande löven.
Jan af Lisö
CITAT (Huggorm @ 24-03-2010, 21:21) *
I naturen lever kor sällan i skogar där magnolia växer, det enda gödsel träden får där är den från de egna, förmultnande löven.

Precis så funkar det i naturen - så funkar det även för svenska träd i svenska naturskogar !!!

En annan klar fördel med att låta löven ligga kvar (i detta fall utan att ha tuggats sönder av en gräsklippare) är att ett tjockare lövlager kommer att minska avdunstnig från marken och höja fuktighten kring magnoliornas rötter, vilket är bra för magnolian.

Uttorkade rötter är en vanlig dödsorsak för magnolior (fast kanske inte för stora praktmagnolior).

Ett annat tips jag fick från en känd magnoliaodlare med över 300 magnolior är att lägga tallbarr (viktigt att det är tallbarr och inte granbarr) runt magnoliorna, ger både näring samt rätt markstruktur. Kanske något att strö mellan lagren av magnolialöv ?
Viveka
CITAT (Jan af Lisö @ 24-03-2010, 22:34) *
Ett annat tips jag fick från en känd magnoliaodlare med över 300 magnolior är att lägga tallbarr (viktigt att det är tallbarr och inte granbarr) runt magnoliorna, ger både näring samt rätt markstruktur. Kanske något att strö mellan lagren av magnolialöv ?

Intressant. Men varför är det viktigt att det är tallbarr och inte granbarr?
Jan af Lisö
Här är svaret jag fick på frågan ang tallbarr:

Barr, eklöv, boklöv och annat material som bryts ned sakta är bra mulch till magnolior, rhododendron etc. för det blir en luftig fuktighetsbevarande isolering. Stora barr är bäst d.v.s. tallbarr. Så länge barren ligger på ytan är det inget stort problem med terpentiner eftersom de avdunstar.
Däremot bör man inte gräva ned grönt material. Det skall efterlikna naturen där löv och barr faller ned och bildar förna.
Bassam
Hej

Hej som sa att torkat löv lämna näring till rötter före de faller varför de blir gula så när gör vi torv jord från torkat löv som behandlar med kvarn maskiner , vi blanda de med lösning näring Plus lite kalk från sten kalk för att de ska bli bra.

Obs vi kan inte tro på vad sa min farfar och far mor, vi ska tro på vad säger forskning och skolor .
H Bassam

lorentz
Sedan är det så att det sägs?? att man ska inte ska går för nära magnolians rötter, detta gäller inte alla magnolior och är ett mer generellt råd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon