Anna F
Hej!

Kan man "återanvända" julens väldoftande hyacinter, genom att plantera ut lökarna i trädgården? I så fall hur ska man behandla dem allt eftersom de börjar vissna ner efter helgen? När ska man i så fall plantera ut dem?

Tycker det känns fel att bara slänga bort lökarna...

Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Vattna och göd som en vanlig krukväxt nu efter jul så löken samlar in näring, i vår när den värsta kylan är över plantera ut löken i trädgården. Vet inte riktigt hur långt upp i landet du bor men hyacinter brukar kunna övervintra en bra bit upp i landet.
Fialotta
Det har jag gjort flera gånger här
i zon 3...men jag har aldrig sett att dom kommit upp igen unsure.gif

Tror att dom är drivna på ett speciellt sätt eller nåt...
misstänker det...men prova...vore kul o höra om nån annan har lyckats rolleyes.gif
Erika zon 4
jag har satt mina gamla hyacintlökar i jorden och de har kommit upp o blommat här i zon 4 i 2 år nu.
Anna-C
Jodå, jag har troget grävt ner alla hyacintlökar på vårkanten och de brukar komma upp igen - åtminstone en gång....fast inte ser de ut som de gjorde "från början" sleep.gif

Nä, mina blir lite glesa och taniga men de doftar lika gott som tidigare rolleyes.gif
renate
Jag gräver alltid ner mina julhyacinter,de flersta har blommat året därpå,inte alla så klart men det är värt ett försök./Renate

Hela gruppen finns i mitt album/krukväxter
Hyacinterna i krukan bredvid har blommat över,då klipper jag av blomman. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon