|
gammelnalle
23-03-2010, 09:44
Har en arbetskompis som är diabetiker- därav intresset.
Han mäter sitt blodsocker före varje måltid . Värdet mäts i millimol per liter... så långt lyckas jag googla fram..
men rent tekniskt: VAD mäter man?? Ph, reisstivitet, ledningsförmåga, ???
Kanske kan man mäta glykos direkt??
b
Red Top
23-03-2010, 09:50
Här är en länk där du kan läsa. BlodsockerDet är alltså blodsocker/blodglukoshalten man mäter.
Ja, det är glukoshalten man mäter. Helt otroligt vad snabbt kroppen tar upp socker i blodet. Hinner kanppt svälja maten innan det åker upp i blodet.
gammelnalle
23-03-2010, 13:16
Tackar för svar- MEN - jag är tekniker: Vad är det man mäter...?? Tjatig?? Jag?? rent fysikalist har jag inte hört talas om att man kan mäta glukos (jo, jag har haft fel förut!!) vad i glukosen mätar man?? 99,99% av alla, gissar jag, bryr väl sig inte om VAD- huvudsaken är väl att det fungerar- men inte jag- jag vill veta hur och varför...... nickenyfikenienstrut
Rosmarin
23-03-2010, 14:41
Sockerhalten i blodet är det man mäter. Sockret finns i blodet i form av glukos. Man mäter glukos eller sockerhalten i mmol/l eller g/l.
Piccante
23-03-2010, 15:21
mol är väl substansmängd? alltså hur många atomer/ molekyler av ett visst ämne det går på en volym. Förmodligen har man en reagens som reagerar med glukos med förhållandet 1:1.
Gossen Ruda
23-03-2010, 15:56
1 mol är ungefär 600000000000000000000000 molekyler av ett ämne, vilket som helst. Enklare uttryckt 6 x 1023. 1 mmol är en tusendel av detta.
RibesRubusVitis
23-03-2010, 16:45
Fast det är väl inte detta som nallen undrar? Det vet han ju redan. Sitter dom och räknar enskilda molekyler, eller ger koncentrationen utslag i ett helt annat lättare mätbart fysikaliskt fenomen? Själv är jag humanist, och fattar alltså inte heller...
Rosmarin
23-03-2010, 17:26