|
gammelnalle
23-03-2010, 09:44
Har en arbetskompis som är diabetiker- därav intresset.
Han mäter sitt blodsocker före varje måltid . Värdet mäts i millimol per liter... så långt lyckas jag googla fram..
men rent tekniskt: VAD mäter man?? Ph, reisstivitet, ledningsförmåga, ???
Kanske kan man mäta glykos direkt??
b
Red Top
23-03-2010, 09:50
Här är en länk där du kan läsa. BlodsockerDet är alltså blodsocker/blodglukoshalten man mäter.
Ja, det är glukoshalten man mäter. Helt otroligt vad snabbt kroppen tar upp socker i blodet. Hinner kanppt svälja maten innan det åker upp i blodet.
gammelnalle
23-03-2010, 13:16
Tackar för svar- MEN - jag är tekniker: Vad är det man mäter...?? Tjatig?? Jag?? rent fysikalist har jag inte hört talas om att man kan mäta glukos (jo, jag har haft fel förut!!) vad i glukosen mätar man?? 99,99% av alla, gissar jag, bryr väl sig inte om VAD- huvudsaken är väl att det fungerar- men inte jag- jag vill veta hur och varför...... nickenyfikenienstrut
Rosmarin
23-03-2010, 14:41
Sockerhalten i blodet är det man mäter. Sockret finns i blodet i form av glukos. Man mäter glukos eller sockerhalten i mmol/l eller g/l.
Piccante
23-03-2010, 15:21
mol är väl substansmängd? alltså hur många atomer/ molekyler av ett visst ämne det går på en volym. Förmodligen har man en reagens som reagerar med glukos med förhållandet 1:1.
Gossen Ruda
23-03-2010, 15:56
1 mol är ungefär 600000000000000000000000 molekyler av ett ämne, vilket som helst. Enklare uttryckt 6 x 1023. 1 mmol är en tusendel av detta.
RibesRubusVitis
23-03-2010, 16:45
Fast det är väl inte detta som nallen undrar? Det vet han ju redan. Sitter dom och räknar enskilda molekyler, eller ger koncentrationen utslag i ett helt annat lättare mätbart fysikaliskt fenomen? Själv är jag humanist, och fattar alltså inte heller...
Rosmarin
23-03-2010, 17:26
CITAT (RibesRubusVitis @ 23-03-2010, 16:45)  Fast det är väl inte detta som nallen undrar? Det vet han ju redan. Sitter dom och räknar enskilda molekyler, eller ger koncentrationen utslag i ett helt annat lättare mätbart fysikaliskt fenomen? Själv är jag humanist, och fattar alltså inte heller... Nej man sitter naturligtvis inte och räknar enskilda molekyler varje gång. Hade blivit lite väl besvärligt... Man har en liten mätare och i denna sticker man in en testremsa (eller elektrod). Man lägger en bloddroppe på remsans testfält (alternativt har man ett system där elektroden suger upp nödvändig mängd blod) och sedan läser mätaren av resultatet och visar det i siffror. Innan de digitala mätarnas tid la man sin bloddroppe på testremsans testfält, tog tiden i X antal sekunder (exakt) och torkade av överflödigt blod med en bomullstuss. Jämförde därefter remsans testfält med en färgskala för att få sitt blodsockervärde.
RibesRubusVitis
23-03-2010, 17:34
Och...? Att man mäter med en mätare hade vi nästan kunnat räkna ut själva. Ger alltså koncentrationen upphov till förändrad resistans, pH-värde, färg eller annan variabel? Hur då i så fall?
Piccante
23-03-2010, 19:18
CITAT (RibesRubusVitis @ 23-03-2010, 17:34)  Och...? Att man mäter med en mätare hade vi nästan kunnat räkna ut själva. Ger alltså koncentrationen upphov till förändrad resistans, pH-värde, färg eller annan variabel? Hur då i så fall? Antingen väger man det eftersom en mol är en mängd men samma mängd atomer av olika ämnen väger olika mycket. Eller så kan man mäta skillnaden i ledningsförmåga (fast jag undrar om socker leder så bra?). pH vet jag inte om det ger så stort utslag? pH är ju promille vätejoner men socker avger väl inte joner?
Gossen Ruda
23-03-2010, 20:13
Jag har Googlat och surfat runt men ingen tillverkare skriver exakt hur man mäter. Förmodligen företagshemligheter.
RibesRubusVitis
23-03-2010, 20:13
Tack, nu börjar det likna nåt. Jag är kanske på elakt humör i kväll, men först verkade det som om Gammelnalles fråga bemöttes med ett tautologiskt icke-svar. Om det i stället hade handlat om t ex temperatur, vore det poänglöst att bara hänvisa till termometern. Mer meningsfullt vore då att beskriva hur molekylernas snabbare rörelse ger materialet ökad volym, som i sin tur kan registreras i längden på en kvicksilverpelare eller krökningen hos ett stycke bimetall. Vägning verkar ju klart begripligt, även om man då undrar hur man sållar bort variationer i t ex salthalt etc. Dvs mäter processen det den avser att mäta…?
Idiotförklara mig gärna nu, men kan det inte vara så enkelt att det bara är just mängden socker i bloddroppen apparaten mäter? Alltså att den skiljer ut och känner av sockret och talar om hur många mol det är i den angiva mängden blod. Inte vet jag, inte bryr jag mig heller egentligen.
RibesRubusVitis
23-03-2010, 20:38
Yxskaft.
CITAT (RibesRubusVitis @ 23-03-2010, 20:38)  Yxskaft. Goddag på dig du.
RibesRubusVitis
23-03-2010, 20:48
Inte du, såklart. Yxskaft är det klassiska svenska svaret på något annat än det frågan gällde. Att sockermätning mäter socker har stått klart från början. Det behöver vi inte tala om för Gammelnalle.
*Stintan*
23-03-2010, 22:30
CITAT (RibesRubusVitis @ 23-03-2010, 20:48)  Inte du, såklart. Yxskaft är det klassiska svenska svaret på något annat än det frågan gällde. Att sockermätning mäter socker har stått klart från början. Det behöver vi inte tala om för Gammelnalle. Förstår du vad Gammelnalle frågar efter? Jag gör det inte riktigt Så antagligen kommer du väl med ett till "Godag yxskaft" nu. "Vad i glykosen mäter man" frågar han. Jag fattar det som att man mäter den relativa densiteten d.v.s. kvoten mellan två ämnens densitet, i det här fallet blodet och glykosen. Man mäter ju inte något specifikt i själva glykosen men man vet hur högt värdet ska vara.
Red Top
23-03-2010, 22:40
CITAT (gammelnalle @ 23-03-2010, 09:44)  Har en arbetskompis som är diabetiker- därav intresset.
Han mäter sitt blodsocker före varje måltid . Värdet mäts i millimol per liter... så långt lyckas jag googla fram..
men rent tekniskt: VAD mäter man?? Ph, reisstivitet, ledningsförmåga, ???
Kanske kan man mäta glykos direkt??
b I mitt svar tog jag fasta på 'gammelnallens' sista fråga. Alltså: Ja, man kan mäta glukos direkt.CITAT (RibesRubusVitis @ 23-03-2010, 20:48)  Inte du, såklart. Yxskaft är det klassiska svenska svaret på något annat än det frågan gällde. Att sockermätning mäter socker har stått klart från början. Det behöver vi inte tala om för Gammelnalle. Om det nu stod klart för 'gammelnalle' att det är glukosen man mäter hade han/hon ju inte behövt fråga.
RibesRubusVitis
23-03-2010, 22:47
Hittills har jag trott mig förstå, och försökt rekonstruera hur man som tekniker tänker analytiskt. Då verkar det rimligt att man inte ”mäter glykos”, utan registrerar en fysikalisk variabel. (Vet att det låter krångligt!) Om halten vid ett tillfälle är dubbelt så hög som vid ett annat, hur blir detta observerbart? Vilket fenomen ändras som blir synligt för blotta ögat, eller kan uppfattas av vetenskapliga instrument?
Markus gav det än så länge bästa svaret; om det är rätt eller fel är jag inte kompetent att avgöra, men det är åtminstone meningsfullt. Ofta är det vackert så…
RibesRubusVitis
24-03-2010, 00:58
Hittade förresten en intressant och trovärdig förklaring av metoden på engelska Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_glucose_meterEtt stycke ner finns ett avsnitt om "Technology"; här beskrivs bl a hur glukos oxideras med ett enzym som katalysator, vilket kan mätas med elektrokemisk teknik. (Och tack för PM; tror vi förstår varandra rätt bra.)
gammelnalle
24-03-2010, 07:31
CITAT (RibesRubusVitis @ 24-03-2010, 00:58)  Hittade förresten en intressant och trovärdig förklaring av metoden på engelska Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_glucose_meterEtt stycke ner finns ett avsnitt om "Technology"; här beskrivs bl a hur glukos oxideras med ett enzym som katalysator, vilket kan mätas med elektrokemisk teknik. (Och tack för PM; tror vi förstår varandra rätt bra.) NOW we are talking!! Back On the track again!!! men OJ... det kommer att ta tid att översätta OCH förstå "fackengelskan"... kemi och meduzin var inte favoritämnen i skolan precis... men nu har jag något att utgå ifrån... förmodligen är jag fullständigt vrickad som vill fördjupa mig i något som inte ens jag "har"- men/och jag förvånas över att inte ens diabetiker är mer intresserade av "teknikfakta".... Tack för allas enegagemang!! b
CITAT (gammelnalle @ 24-03-2010, 07:31)  NOW we are talking!! Back On the track again!!! men OJ... det kommer att ta tid att översätta OCH förstå "fackengelskan"... kemi och meduzin var inte favoritämnen i skolan precis... men nu har jag något att utgå ifrån... förmodligen är jag fullständigt vrickad som vill fördjupa mig i något som inte ens jag "har"- men/och jag förvånas över att inte ens diabetiker är mer intresserade av "teknikfakta".... Tack för allas enegagemang!! b För en diabetiker kanske det helt enkelt är viktigare att det funkar än hur det funkar.
gammelnalle
24-03-2010, 09:43
CITAT (Anma @ 24-03-2010, 08:35)  För en diabetiker kanske det helt enkelt är viktigare att det funkar än hur det funkar. SJÄLVKLART!!! men sen......... b a.ka. gammelnalle aka nickenyfiken
Rosmarin
24-03-2010, 10:06
CITAT (Anma @ 24-03-2010, 08:35)  För en diabetiker kanske det helt enkelt är viktigare att det funkar än hur det funkar. Precis Anma. Tycker att du har förstått väldigt bra hur det är. Jag försökte vara vänlig och förklara hur en mätning går till rent praktiskt. Vet eftersom jag gör åtskilliga varje dag. Och jag har ALLTID fått förklaringen att det är just sockerhalten dvs glukoshalten som mäts när jag har frågat. I en del mätare med hjälp av ljus vet jag. Att vara intresserad av teknikfakta och/eller vara diabetiker. Ja det finns säkert lika många diabetiker som övriga som är intresserade av detta. Och som inte är intresserade. Det finns ju väldigt många ämnen som kan mätas i blod. Hur mäter man t.ex blodvärde, kolosterol, vissa hormonhalter, mm. mm.??? Men frågan som ställdes var faktiskt: "Blodsocker - VAD är det som mäts?" Och svaret på denna fråga är att det är glukoshalten i blodet. Hittade den här länken som kanske kan ge er något GlukosmätningMen detta är kanske ytterligare ett "Goddag Yxskaft svar..."...
http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_sugarunder 7.2 kanske det finns lite mer information om hur...? inte riktigt att jag förstod mig på hur man fick ut något resultat från dessa, kanske mha en spektrofotometer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|