elinh
Hej!

Har någon en länk till en beskrivning för ett bygge av en blomlåda på ben? Eller vet var man kan köpa? Ca 130 cm bred, 20-30 cm djup och 75 cm höga ben.
Jag tänker mig ungefär en balkonglåda med ben så att lådan når upp till fönsterbrädet.
Jag tänkte ha möbeltassar under benen så att jag kan flytta på hela hyllan om jag ska öppna fönstret.
Som det är nu tar det ett litet tag innan fönstret kan öppnas - vill att det ska gå snabbt så att jag kan ropa in ungen om hon springer för långt in i skogen :-P
Jag har försökt med 4 skrivbordsben och en MDF-skiva (130 cm bred, 30 djup, minns inte tjockleken), men skivan har börjat bukta nedåt och det ser inget fint ut...
Peztis
Du tänker dig en låda du ska plantera i eller som du ska ställa ned krukväxter i kruka i?

Du skriver hur lång och max hur hög men inte hur mycket den ska sticka ut eller hur djup du tänkt dig att lådan ska vara...

Ska du få undan den på ett huj så skulle jag nog sätta hjul under...

Att sätta benen i hörnen på en låda som är 130 lång är nog inte så bra, du behöver lite med stadga i mitten. Jag skulle nog flytta in benen kanske 15-20 cm in från sidan...
elinh
CITAT (Peztis @ 23-03-2010, 12:44) *
Du tänker dig en låda du ska plantera i eller som du ska ställa ned krukväxter i kruka i?

Du skriver hur lång och max hur hög men inte hur mycket den ska sticka ut eller hur djup du tänkt dig att lådan ska vara...

Ska du få undan den på ett huj så skulle jag nog sätta hjul under...

Att sätta benen i hörnen på en låda som är 130 lång är nog inte så bra, du behöver lite med stadga i mitten. Jag skulle nog flytta in benen kanske 15-20 cm in från sidan...

Som jag ska ställa en himlans massa krukväxter i :-)

Djupet hade jag tänkt mig 20-25 cm, max 30.

mmm, flytta benen inåt och ta en tjockare skiva, kanske...

edit: Den ska klara en del tyngd utan att bukta nedåt för jag använder bara självvattningskrukor.
Peztis
Limträ är mindre benäget att bågna än mdf.
skogsnatt
CITAT (elinh @ 23-03-2010, 13:48) *
Som jag ska ställa en himlans massa krukväxter i :-)

Djupet hade jag tänkt mig 20-25 cm, max 30.

mmm, flytta benen inåt och ta en tjockare skiva, kanske...

edit: Den ska klara en del tyngd utan att bukta nedåt för jag använder bara självvattningskrukor.

Bygg den i lärkträ. Har du inte möjlighet själv, så skicka mig ett mail, så kan jag säkert göra sådana till dig.

jakt_vilt_asljunga@hotmail.com
skogsnatt
CITAT (skogsnatt @ 18-04-2010, 18:03) *
Bygg den i lärkträ. Har du inte möjlighet själv, så skicka mig ett mail, så kan jag säkert göra sådana till dig.

jakt_vilt_asljunga@hotmail.com

Något i denna stilen fast större kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon