Najsan
Hej, är i stånd att köpa kompostkvarn till grenar och sly och dyligt. Har en relativt igenvuxen tomt med mycket ganska grov sly, så dimensionerna som den klarar av att tugga sönder är av stor betydelse. Dessutom såklart att den är driftsäker och gör sitt jobb.

Jag har förstått att det är en valskvarn jag är ute efter, men undrar vad ni har för erfarenheter av era maskiner. Hur grova grenar klarar den, fastnar det ofta, lätt att rensa, vad kostar den osv.

Helt enkelt, vilken är bäst?? biggrin.gif

tack på förhand
skogstroll
ja.... jag har en valskvarn och det går i princip ner mindre träd i den... det som går ner helt enkelt. Sambon är nog lite mer vågad än jag
Najsan
CITAT (skogstroll @ 23-03-2010, 10:57) *
ja.... jag har en valskvarn och det går i princip ner mindre träd i den... det som går ner helt enkelt. Sambon är nog lite mer vågad än jag

Vad har du för fabrikat och modell och hur grova grenar går ner, pratar vi 8-10 cm eller är det bara önsketänkande? g.gif Är du nöjd med ditt köp?
blomkronan
I höstas gjorde jag en liten undersökning... men mina behov hamna på en med knivar då jag vill göra gröngödlingsgegga av gräsklipp och löv, jag har ju inga träd.

Men dom jag hitta som var med vals tog som mäst ca 4 cm, då titta jag på kvarnar i prisklassen 1500:- till 2500:-. Det kan ju finnas kvarna som klarar grövre i en högre prisklass.

Aqvakul
Räkna inte med att den ska klara grenar som har större diameter än ca 4 cm. För att ta riktigt grova grenar krävs mycket stora, rejält dyra och otympliga, bensindrivna aggregat. De flesta föredrar modeller med vals, då de är mindre högljudda och är "självmatande". Knivmodellerna ger i gengäld snyggare skuren flis.
ingrid fuxwall
Nu har vi en sådan som man först nämnde och den tar ganska grova kvistar - tror att den kostade någon stans under fyra tusen, över tre i alla fall.

Men den andra modellen producerar betydligt användbarare produkt - min åsikt.

Vi har haft ett antal, tre, genom åren, först ett tyskt märke, med en varg eller liknande. Jättebra men hopplös att få reservdelar till.

Sedan något skräp och så nu denna, ca 12 år mellan införskaffandeet av nummer ett och tre.

Sedan håller jag med föregående, ska Ni ha någon som tar riktigt grova grenar får man skaffa en diseldriven sak. Fast för oss är inte det något alternativ - grova saker eldar vi och de tunnare mal vi till kompost/marktäckning
Bassam
Hej
När man bestämma köpa maskiner ska första leta efter maskiner som tillverkad i samma lan som man lever i för att lätt hittar reserv delar och lätt att reparera den och ska vet vad maskiner ska göra om man hittar inte, kan köpa importerat maskiner som finns billigt reserv delar, men ska man följa inte bara billigt maskiner .
H:Bassam
skogstroll
CITAT (Najsan @ 24-03-2010, 20:27) *
Vad har du för fabrikat och modell och hur grova grenar går ner, pratar vi 8-10 cm eller är det bara önsketänkande? g.gif Är du nöjd med ditt köp?

tja nu kommer jag inte ihåg riktigt vilket märke det är... Green nåt... köpte på Bauhaus. Det var väl inte den lyxigaste modellen men den funkar i alla fall. "Träden" är det som går ner i hålet helt enkelt, hur många cm det är är jag osäker på men kanske 8 cm. Däremot ångrar jag att jag inte köpte en knivkvarn istället, tycker valskvarnen gör lite mera geggamoja av grenarna, jag ville nog ha lite snyggare resultat att lägga på gångar mm... Bauhaus hade ställt ut burkar med "resultat" för respektive modeller men jag tror att de förväxlade burkarna...
Peztis
Fast jag har knivar och det blir inte så flisigt det heller...

Hade jag köpt ny idag hade jag definitivt köpt med vals då de normalt är tystare och man slipper det eviga vässandet av knivbladen efter varannan pinne!
skogstroll
jaa. själv bryr jag mig inte så mycket om ljudet utan mer om resulatet.. byta? smile.gif
vips
Har ett gammalt as till knivkvarn, i plåt dessutom, så det blir riktigt fin resonans på oljudet. Inget man kör en söndag morgon om man uppskattar goda grannar. Man måste också vara rätt snabb att flisa det man klipper ner, hinner det torka lite är det kört... sad.gif Nästa kvarn blir en med vals.

/magnus
Ralf
jag köpte flera sådana här kvarnarn, sammalagt 3 st tror jag som skulle ta grenar upp till 40 mm
Claes Ohlssons
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137047495
Den gick inte att köra baklänges om något fastnat!
Den gick inte att starta om det fanns nån gren i den. Den var tvugnen att acksa igång helt tom. stoppade man i en gren för tidigt stannande den
Den klarade inte grenar tjockare än 30 mm

STIGA
http://products.stiga.se/webapp/wcs/stores..._category=12175
Maskinen brann opp för mig, jag körde grenar med max 30 mm diameter, men plötsligt gick den inte att starta, säkringen gick inte attt återställa...

Slutligen blev det en Viking
http://www.stihl.se/katalog/produktgruppe/...ostkvarnar.html
Samma motostyrka som dom ovan, men till skillnad från dessa så klarar den verkligen av 35 mm grenar som den lovar. Ja jag tror tom den klarade av något tjockare. Dock så kostade maskinen ca 50 till 100 % mera jämfört med dom ovan.

Anna-Karin Lundberg
Jag älskar min kvarn! Den är det bästa jag köpt till trädgården. Jag har mycket hassel och vildrosor så det blir en del "grovt" som åker i. Den tar ca 38mm tror jag. Det är en med vals, den dyraste de hade på Bauhaus. Klippet blir inte jättefint, men jag lägger det i komposten och sen blir det fint att lägga ut på rabatterna. Inte alltid är det helt förmultnat, det kan vara "grenhack" i, men det ordnar maskar och mikroogranismer så småningon ute i landen.

Glöm knivar, de väsnas FÖRSKRÄCKLIGT! Och att ta isär och slipa dem, nej, det vill man inte.

Jag köpte en till min systers trädgård, i England. Där fanns inte ens med knivar, utan bara med skruv. Den var inte jättebra, blev rätt lätt stopp när det är mycket gröna löv. Om jag skulle köpa en ny skulle jag ta en med vals och den dyraste, de brukar vara bättre kvalité.
Anna-Karin

Vimsa
Har en Stiga Bioquiet, med valsar. Den kvarnen får generellt dåligt betyg i diverse tester men jag är nöjd med den. Det står nånstans att man kan mala 40 mm färska kvistar, men jag brukar inte chansa på så grova grenar utan kör upp till 30 mm för att vara på den säkra sidan.
Najsan
Nu har jag köpt en kvarn, blev en flymo, fungerar super, går det ner i hålet tuggar den i sig det snällt. Bra ljudnivå oxå. Supernöjd.
Ralf
CITAT (Najsan @ 16-04-2010, 11:48) *
Nu har jag köpt en kvarn, blev en flymo, fungerar super, går det ner i hålet tuggar den i sig det snällt. Bra ljudnivå oxå. Supernöjd.

Var köpte du den?
pris?
Najsan
CITAT (Ralf @ 16-04-2010, 17:24) *
Var köpte du den?
pris?

på plantagen för 4k
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon